Jag trodde först att budet hade jobbat alla timmar utspritt under X antal månader, och inte fått någon lön alls.
Från artikeln:
Citat:
”Facket upptäckte att något inte riktigt stämde med pizzabudets arbetstimmar och ersättningar. Mannen hade arbetat 646 timmar övertid gratis, ofta utan rast, och gått miste om OB-ersättning för kvällar och helger, även på röda dagar som midsommarafton och julafton. Budet hade heller inte fått sin intjänade semesterersättning i tid, vilket bryter mot semesterlagen.”
Har mannen ingen koll på OB-ersättning? Eller sina lönespecifikationer överlag? Det hade förmodligen inte hjälpt med tanke på att arbetsgivaren inte hade velat betala ut det i första taget. Det har säkert inträffat samma sak för andra anställda (både nuvarande och före detta).