2026-05-27, 01:07
Medlem
Passar på att fråga i tråden om någon har erfarenhet av att ta bilfärja från Barcelona till Palma eller Alcudia på Mallorca...pris, resetid (behövs hytt) tex?
Citera
2026-05-27, 12:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi har några vänner som bilade från Stockholm till Marbella för ett par år sedan med elbil.
Laddinfrastrukturen var väl utbyggd och det var inga direkt långa laddköer. Om jag minns det korrekt så övernattade de fyra nätter på vägen ner (färjan från Trelleborg, en natt i Tyskland för att besöka något badland), sedan en natt i Frankrike och slutligen en natt i norra Spanien.

Har för mig att de uppskattade körningen till ca 10t per dag och de åkte mycket på avgiftsbelagda vägar.

De kom fram sent på kvällen till Marbella.

De berättade att de fick uppleva mycket på resan men att i framtiden fick det bli flyget.
Citera
2026-05-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ta färjan till tyskalans för att slippa danmark.
Håll tummarna att det ej snöar i tyskland för då jävlar blir de kaos på vägarna då ingen har vinterdäck.
Sen franrike sen är du framme i spanien. Sova franrike i början vid gränsen sova spanien vartsom helst
Blir nog öresundsbron och sedan färjan från Rödby. Har gjort den turen förr och det funkar bra. Färjan till Tyskland tar för lång tid och på vintern finns risk för stormigt väder och hög sjö. Åkte för några år sedan över till Sassnitz med katamaranfärja som gick snabbt men den är tyvärr nedlagd. Nej så långt åker man inte med dubbdäck. Blir dubbfria vinterdäck.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Motorvägsavgifter i Frankrike och Spanien. Reflexvästen ska vara inne i bilen, ej i bagagerummet. Minst 3 övernattningar. Vi pratar om över 300 mil, kanske 400 mil. Men varför inte turista längs vägen. Dubb är förbjudet. Billigt blir det inte, billigare att flyga ner och hyra en bil.
Ja 300 mil blir det. Tänker tre övernattningar utmed vägen. Funderade på flyg ner men vi planerar att vara nere i flera månader, uppemot ett halvår, och då behöver man ha med en hel del packning. Sedan har jag ett motstånd mot att hyra bil i Sydeuropa. Har ju hört om skräckhistorier där folk månader efter hemkomst från semestern fått hem saftiga fakturor på påstådda skador på hyrbilen och det går inte att driva rättsligt i de länderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
I Spanien heter betalvägarna "AP", t ex AP-6 (Autovia peaje). Men det finns alltid en gratismotorväg bredvid. A-6. Fina, hög standard. Spanjorerna använder bara betalvägarna om man är beredd att betala för att vara säker på mindre trafik och undvika köer.
Riktigt bra info! Kände inte till det. Kollade google maps och på vissa ställen, som typ passera Valencia, känns nästan betalvägen som enda alternativ. Men på andra platser är det en väg i stort sett parallellt med betalvägen. Spanjorerna verkar ha obegränsade resurser då de tydligen har råd att bygga dubbla motorvägar.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Kör helst genom Tyskland på en söndag. Då är det nästan inga ladtbilar på autobahn.
Tanka aldrig längs motorvägen, det är svindyrt. Kör hellre av och tanka i något mindre samhälle längs vägen. Kombinera detta med att äta då får du riktig mat istället för dyr skräpmat.
Frankrike har inga vinjetter så vitt jag vet. Betalvägarna fungerar så att man stannar till vid ett bås och betalar med visa-kort i en maskin.
Spanien har jag aldrig kört bil i så det får någon annan svara på.
Och som sagt. Vatten, snacks och varma kläder med i bilen ifall du blir stående några timmar.
Jag har kört genom Tyskland några ggr men det var några år sedan sist men det med att köra på söndag för att slippa lastbilar hade jag glömt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har några vänner som bilade från Stockholm till Marbella för ett par år sedan med elbil.
Laddinfrastrukturen var väl utbyggd och det var inga direkt långa laddköer. Om jag minns det korrekt så övernattade de fyra nätter på vägen ner (färjan från Trelleborg, en natt i Tyskland för att besöka något badland), sedan en natt i Frankrike och slutligen en natt i norra Spanien.

Har för mig att de uppskattade körningen till ca 10t per dag och de åkte mycket på avgiftsbelagda vägar.

De kom fram sent på kvällen till Marbella.

De berättade att de fick uppleva mycket på resan men att i framtiden fick det bli flyget.
Bensinbil för oss. Blir nog ca 10 tim per dag för oss också men då vi bor i södra Sverige så slipper vi de typ 7-8 tim i Sverige de hade så tre övernattningar borde räcka för oss.
Citera
2026-05-28, 22:10
Medlem
Går det förresten att "plotta" en tur i Google maps som undviker betalvägar?

Edit: hittade.
Senast redigerad av EspanaSoleada 2026-05-28 kl. 22:42.
Citera
2026-05-29, 16:32
Medlem
Tittade lite mer nu och ca 90 euro för turen genom Frankrike från söder om Strasbourg och söderut. Finns en alternativ gratisrutt men den tar 7 tim längre tid så då blir det en övernattning till så då är det bättre att pröjsa vägavgift istället. I Spanien däremot kan man komma undan med gratiskörning på parallellta vägar som Hapoel skrev.
Citera
2026-05-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goggis
Passar på att fråga i tråden om någon har erfarenhet av att ta bilfärja från Barcelona till Palma eller Alcudia på Mallorca...pris, resetid (behövs hytt) tex?
Jag har inte åkt men finns bra info om restider och priser här.
https://www.ferryhopper.com/en/ferry-routes/direct/ferry-barcelona-mallorca
Citera
2026-05-29, 17:08
Medlem
Om bilresan i sig inte är en del av upplevelsen så går det att åka biltåg från Hamburg till Lörrach (gränsen mellan Tyskland, Frankrike och Schweiz). De lastar bilen på tåget och lämnar Hamburg på kvällen för att vara nere i Lörrach morgonen efter.

Dag 2 är det sedan 9-10 timmars bilresa till exempel till Girona och sedan gott om tid att nå erat slutmål dag 3.
Citera
2026-05-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Om bilresan i sig inte är en del av upplevelsen så går det att åka biltåg från Hamburg till Lörrach (gränsen mellan Tyskland, Frankrike och Schweiz). De lastar bilen på tåget och lämnar Hamburg på kvällen för att vara nere i Lörrach morgonen efter.

Dag 2 är det sedan 9-10 timmars bilresa till exempel till Girona och sedan gott om tid att nå erat slutmål dag 3.
Det var väldigt intressant! Dock lite dyrt. Nästan 7k för bil och privat hytt. Motsvarande sträcka att köra själv samt en hotellnatt runt 3k.
Men absolut ett alternativ. Bra tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in