2026-05-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HoneyBadger-
Butiken vill skicka!
Det är nån girig kommunistjävel bakom ett enskilt märke som anser att vi i Sverige ska betala mera pengar än andra i den Europeiska Unionen och inte ens få tillgång till hela sortimentet!

Precis, det här förfarandet kan inte vara enligt reglementet nånstans, bojkotta företag som inte vill konkurrera på lika villkor, jag åker hellre till Polen med de merkostnader det innebär än att gynna sådana skojare..
Ganska vanligt att man som företag vill ha olika priser i olika länder. Exempelvis så är det många länder Afrika har länge priser på Streamingtjänster än vad man har i Norra Europa. I Kongo kostar Spotify 35 kr och i Sverige 129 kr.

Som företag så väljer man den prissättning som ger mest intjäning. Lägre priser hos de som har länge inkomst för att på så sätt locka kunder. På samma sätt så har ungdomar också ett länge prissättning på Spotify. Just för att locka fler kunder och på så sätt tjäna mer pengar. Trodde du att ungdomspriser på Spotify är för att vara snäll mot ungdomar?, glöm det.

Skulle säga att samma sak gäller för kläder. I många afrikanska länder kostar kläder mindre än i Sverige men där är det svårare att jämföra då transporter, löner och butikshyra skiljer.
Citera
2026-05-23, 18:53
Medlem
Har själv varit med om att jag inte kunde köpa från ett italienskt företag och skickat till Sverige. De accepterade bara leverans i Italien. Det var en reservdel till en produkt tillverkad i Italien som utgått ur sortimentet och därav var svår att finna. Hittade den till slut i Frankrike och därifrån var det inga problem, de bjöd t.o.m. på frakten. Man betalar ju med kort så valutan är inga problem.
Citera
2026-05-23, 19:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Fri handel inom EU handlar om att företag om de vill ska kunna sälja i hela EU (med vissa undantag) inte om att företag ska tvingas sälja inom hela EU. Verkar som TS får läsa på vad frihet innebär.
Citera
2026-05-23, 20:34
Medlem
Använd en europeisk paketförmedlingstjänst som exempelvis mailboxde.com (Tyskland)
Citera
2026-05-24, 14:01
Medlem
Jag kan inte handla på blocket.se eftersom inloggning kräver ett svenskt bank-ID – jag har inget, och jag kan inte få ett eftersom jag är dansk medborgare. Omsättningen på blocket.se skulle kunna ökas mycket om man kunde logga in med sitt danska ID. Har svenskar problem med att handla i Danmark?
Citera
2026-05-24, 21:18
Moderator
Tystnads avatar
kan det ha göra med att ficklampan innehåller litiumbatteri ? och om paketen skall gå vi flygfrakt så funkar inte detta pga litium batterier är klassade som brandfarliga på flyg.

Å andra sidan har ju folk med sig sina mobiler... även piloten lär ha mobilen med sig.

Har nämligen köpt litium batteri ett par gånger i England (till en speciell apparat och går bara köpa där) tar tid då det inte får gå via flyget utan det är landstransport via UPS
Citera
2026-05-25, 08:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad har fri handel inom EU med detta att göra?

Varje enskilt företag bestämmer självt, vilka länder de önskar ha som marknad.

This. Dessutom har förmodligen Olight en annan agentur för försäljning inom Norden.
Citera
2026-07-22, 17:12
Medlem
Enligt lag behöver de kunna sälja till samtliga privatpersoner inom EU osv., men de behöver inte skicka utanför landet, vilket gör att köparen behöver ha en leveransadress inom exempelvis Polen. Orsaken kan bero på dåliga fraktavtal eller något annat, såsom att agenturen är Valostore här i Norden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in