2026-05-22, 11:44
Medlem
st33rs avatar
Jag gick in i en butik här och frågade om de kunde reparera en dator jag har, det var en detalj som behövdes som de skulle beställa till butiken. Skulle ta nån vecka.

Efter en månad hör jag av mig. Ojdå, nej den fanns visst inte.
Ska beställa hos nån annan.
Efter tre fyra veckor till hör jag av mig. Nej det verkar inte som.. Men nu ska jag få tag på den..
Eter ytterligare en vecka hör jag av mig. Dom ska kontakta mig nästa vecka. Men gör det ej.

Nu har jag ledsnat vill lösa det på annat vis.
Börjat leka med tanken att skaffa en ny dator istället.

MEN .. om jag nu kontaktar butiken, och så säger de att NU har vi fått in din del.

Kommer de då anse att jag är förpliktigad att betala för den reservdel de tagit hem, även om jag inte längre vill genomföra reparationen?
Citera
2026-05-22, 13:27
Medlem
Har du aktivt bett dem att beställa delen?

Om ja, så skulle jag kunna gissa att du är tvungen att betala för den.
Å andra sidan, om dina tidsangivelser stämmer, så skulle jag kunna tänka mig att din beställda reparation skulle kunna avbokas (och därmed den beställda delen).

Jag har inga bevis för nåt.
Citera
2026-05-22, 13:41
Medlem
st33rs avatar
Det gick bra faktiskt, han var schysst. Jag slapp.

Jag är dock lite nyfiken på vad som gällt om han inte varit det.
"Muntligt avtal" antar jag ?

Dvs om jag i butik säger "kan ni laga den här" "ja , fast vi måste betälla hem en grej , det tar nån vecka.". "Vad skulle det kosta ?" "Ja det kostar isåfall 670 kr" "Ok, låter bra " "vi hör av oss"
Citera
2026-05-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Kommer de då anse att jag är förpliktigad att betala för den reservdel de tagit hem, även om jag inte längre vill genomföra reparationen?

Om de hade fått hem den nu hade ju datorn varit lagad.
Verkar ju vara någon hobbymeckare för attans hade han ju haft bättre rutiner för att beställa reservdelar.
Citera
2026-05-22, 13:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om de hade fått hem den nu hade ju datorn varit lagad.
Verkar ju vara någon hobbymeckare för attans hade han ju haft bättre rutiner för att beställa reservdelar.

Är lite av ett garageföretag faktiskt. Rent bokstavligt faktiskt. Det ser ut som han byggt ut sitt garage. Mitt i ett villaområde.
Han har en skylt dock , telefonnummer och webbsida. Var lite av en slump det valet.
Citera
2026-05-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det gick bra faktiskt, han var schysst. Jag slapp.

Jag är dock lite nyfiken på vad som gällt om han inte varit det.
"Muntligt avtal" antar jag ?

Dvs om jag i butik säger "kan ni laga den här" "ja , fast vi måste betälla hem en grej , det tar nån vecka.". "Vad skulle det kosta ?" "Ja det kostar isåfall 670 kr" "Ok, låter bra " "vi hör av oss"

Det är ju lite så det funkar när du lämnar in bilen.
De kommer ju att fråga uttryckligen "ska vi beställa den här bromsskivan då", för att just säkra sig själva.
Det är väl så många som inte vill betala för en bilmek som på eget bevåg (med/utan god anledning), beställer nya bromsskivor liksom, när de bara skulle byta klossar.
Citera
2026-05-22, 18:58
Medlem
För reparationer på lösa saker är det Konsumenttjänstlagen som gäller. Kolla paragraf 42, 24 och 29.

Du har alltid rätt att avbeställa en tjänst innan den är klar. Dock kan du behöva ersätta näringsidkaren för nödvändiga kostnader som uppstått. En reservdel som näringsidkaren köper in och sedan inte kan använda eller returnera är väl typiskt en sådan sak som är en sådan kostnad som konsumenten kan behöva ersätta vid avbeställning.

MEN, om tjänsten inte blir klar inom avtalad tid så har man rätt att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Då är det istället näringsidkaren som behöver betala skadestånd för eventuella kostnader som tillkommit köparen pga kontraktsbrottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in