Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
I vilket fall så är 9 år på tok för lite för den grova kriminaliteten som involverar barn till råga på allt.
Jag håller med om att straffen är för låga idag, särskilt när det gäller att utnyttja barn.
Men det är också på väg att ändras rejält. Regeringen har föreslagit att maxstraffet ska höjas kraftigt för det här brottet (från 4 till 12 år, alltså tredubblas), och att straffen generellt sett ska bli hårdare i praktiken genom att man inte längre utgår från den lägsta delen av straffskalan på samma sätt, utan bättre speglar brottets allvar.
Sen är det också värt att säga att 9 år i det här fallet inte bara handlar om det brottet, det beror på att personen dömts för flera brott. Hade det varit det enda brottet hade straffet troligen blivit mycket lägre idag.
Men framöver kommer även den typen av brott i sig kunna ge riktigt höga straff.
Så ja, det är lågt idag, men utvecklingen går tydligt mot betydligt hårdare straff.