Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag gillar motargument från seriösa debattörer, så detta vill jag bemöta. Jag tror inte priset på beräkningskapacitet kommer bli billigare, men möjligtvis kommer det inte bli dyrare i samma takt som fysiska tillgångar och energi.
Om vi tar detta först då. Minnen kommer halveras på ett ungefär när producenterna får upp nya produktionslinor. Dvs skivstarter.
Ovanpå detta har vi en generell trend med fallande produktionskostnad.
Det finns inget som säger att Nvidia kommer kunna ta ut så sanslösa marginaler någon längre tid. Det kommer alternativ. Google har redan TPU'er. Och kan fortsätta på det spåret. Det finns även andra.
Det kommer sänka priset.
Att efterfrågan ökar löses genom att produktionskapaciteten för chip ökar. Och det pågår. Och det kommer sänka priserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Anledning? Jo behovet ökar, och intelligens kommer inte upphöra att vara hårdvaluta. Ja vi kommer få en ökad tillväxt, men kraven kommer också bli högre. Företag och kompetens som inte nyttjar AI i framtiden kommer inte kunna konkurrera. Jag gör en jämförelse med en sådan sak som internet, som hela tiden blivit snabbare och bättre. Per nedladdad datamängd så är det billigare, men samtidigt laddar vi ner hela spel och filmer som vore otänkbart ens för 10 år sedan. Efterfrågan på AI-tjänster kommer alltid öka i takt med tillgång. Det är en helt ny ekonomi som växer fram, och visst är det svårt att med säkerhet förutspå utfallet, men vi har aldrig i mänsklighetens historia backat bandet. Alternativet vore att våran värld som vi känner till går under, men då har vi fått större problem att bekymra oss för än våra investeringar.
Ja, det kan nog bli så att efterfrågan på datacenterkapacitet ökar. Men det driver inte priset långsiktigt. Ökad efterfrågan på platt-TV har inte drivit upp priserna. Produktionen har ökat.
Med tiden blir detta kostnadsstyrt och kostnadspressat till anemiska marginaler som det mesta annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Samtidigt minskar kostnaderna för att skjuta upp gods i rymden. Prislappen minskar nödvändigtvis inte (för vem vill inte göra så mycket vinst som möjligt) men uppskalningen av rymdindustrin lyder under samma ekonomiska lagar som all annan verksamhet. Enligt Wrights lag så minskar kostnaden med ~20% när produktionen skalas upp 100%. Då tar vi inte ens med tekniska innovationer som sänker kostnader ytterligare. Så någonstans kommer vi nå en brytpunkt där det blir billigare och lättare att bygga datacenters i rymden än på Jorden, åtminstone för en aktör som SpaceX som sitter på alla hörnstenar. Det vill säga tillverkning av raketer, satelliter, solceller etc. För alla andra blir det så klart dyrare.
Ja, det kan bli billigare men jag vet väl inte om det fundamentalt är billigare att bygga i rymden. Däremot har man nu kört in i en situation att rymden är en möjlighet när det blir stopp på jorden.
En möjlighet på jorden är att man hittar en bit ödemark och får tillstånd att bygga ett datacenter och en massiv solpark. Och så är man igång off-grid. Det skulle kunna vara en framkomligt väg. Marocko skulle kanske fungera. Och i Australien finns ju en hel del ödemark.