2026-05-20, 11:46
Medlem
tobbeskinheads avatar
Citat:
Den 29 april sattes kvittningssystemet ur spel när två utkvittade SD-ledamöter deltog i voteringen. Det må ha varit formellt tillåtet. Det var ändå inte rätt. Jag kan bara tala för mig själv: Men som riksdagsledamot för Sverigedemokraterna vill jag säga förlåt till talmannen, oppositionen, våra samarbetspartier – och till svenska folket, skriver Rashid Farivar (SD).

https://www.dn.se/debatt/jag-vill-be-om-ursakt-for-min-roll-i-kvittningskrisen/

Vad tycker vi om det här? Hade han bett om ursäkt om det inte var valrörelse?
2026-05-20, 11:55
Medlem
Visst, han får sina 15 berömda, men är det ett uttalande som ska "hjälpa" valrörelsen är det sannolikt ganska värdelöst. Att SD inte ser ett problem med handlandet på Central nivå är uppenbart, oavsett vad individuella ledamöter tycker. Ursäkten torde vara värd vatten när det kommer till kritan, utan fram till valet lär nog alla ledamöter få vara där de ska, i Riksdagen vid omröstning.

Ganska sanslöst att vi har haft ett system som entledigar Riksdagsledamöter - som vi betalar MULTUM för att de ska vara i Riksdagen - där man bara kan "kvitta" ut sig och får ingen som helst konsekevens i riktiga livet. Helt vansinnigt egentligen.
2026-05-20, 12:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Herr Farivar är väl inte "chef" för SDs ledsmotgrupp i riksdagen?

Han kanske har många examen och bröllop att hinna på närmsta veckorna och känner sig sugen på väl tilltagen kvittning istället för att sitta inne och trycka ibland på lämplig knapp?
2026-05-20, 15:06
Medlem
Problemet är ju att det är så många vildar i Riksdagen och att de liksom kan sitta kvar, inte kvittningssystemet.
Sedan det som den där Rashid snackar om är att han tycker det är demokrati att han ska representera ett parti med deras partipolitik och som vi röstar för, ändå kan innebära att vid enskilda omröstningar i riksdagen, så skulle alla ändå få rösta som de vill.
Den där åsikten är ju fullkomligt hjärnblödning.
Isåfall kan man ju helt lägga ner att de alls skulle få rösta om något i riksdagen och gå över till folkomröstning i viktiga frågor.
2026-05-20, 21:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Denna tråd var först, men är kortare och saknar namn i ämnet. Den andra får alltså leva vidare och denna stängs. Inget lätt beslut.

Fortsätt i

(FB) Rashid Farivar SD ber om ursäkt för kvittningskaoset /MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in