Citat:
Ursprungligen postat av
Smetenigatan
Vi ser dagligen rasistiska inlägg som bryter mot lagen om Hets mot folkgrupp, men Flashback tar inte dessa på tillräckligt stort allvar. Många inlägg får ligga kvar som tydligt bryter mot lagen. Admin har till och med själv sagt att de är mer tillåtande än lagen. Detta är såklart inte ok. Jan Axelsson har redan varit uppe i rätten en gång.
Vad Flashback borde göra är att polisanmäla samtliga rasistiska inlägg, inlägg som är förtal, inlägg som sprider hot och hat mot invandrare, transpersoner, homosexuella, romer osv. Spara IP:n och ge den till polisen så att de kan lagföra dem som sprider hot och hat.
På så vis skulle Flashback få bort stämpeln som en hatsajt och istället bli ett varmt, välkomnande forum som står för alla människors lika värde.
En värdegrund bör införas som tydligt stärker detta. Jag hjälper gärna till med utformandet av en sådan. Bara att fråga.
Jag ligger ganska långt ut till vänster på den politiska skalan men jag tycker ändå att det här är en dålig ide. Det gör bara att folk inte vågar skriva i rädsla för rättsliga påföljder. Tycker regelverket som redan finns räcker gott, bryter ett inlägg mot reglerna (eller om man misstänker det) så rapportera det så kommer någon moderator titta på det och göra en bedömning.
Tycker det är betydligt viktigare att det finns en plats där alla kan få föra fram sina åsikter (inom lagens råmärken) än att det är helt soprent på inlägg som eventuellt kan vara lagbrytande.
Det finns så få ställen kvar där det inte är en ren solid informationsbubbla där man bara får verifiering på det man redan tycker. Eller extremt skitnödiga mötesplatser som Facebook där man knappt längre får skriva ordet sex utan att maska det.
Vad dagens samhälle behöver är betydligt mindre av dessa förbannade informationsbubblor som sociala medier och algoritmer har skapat. Flashback som mötesplats över åsiktsgränserna behövs mer än någonsin.