2026-05-19, 08:35
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Varför snackar du skit? En grön Ryde beter sig inte på det sättet du beskriver, aldrig hänt att de beter sig märkligt under färd.

Det är långt ifrån struntprat, det jag tar upp i mitt tidigare inlägg förekommer. Om det är just Ryde låter jag vara osagt, gissningsvis inte. Det finns enskilda elsparkcyklar som har problem, det bör inte komma som en nyhet för dig. Det är Rydes uppgift att se till så att elsparkcyklarna som är utställda funktionerar korrekt.
Citera
2026-05-19, 08:55
Medlem
Jag kör elscooter varje dag, och så länge man har respekt för andra och har ögonkontakt med bilar och inte kör vansinnigt fort så är det helt lungt. Det absolut farligaste är voi och cyklister som inte kollar sig för. Jag tycker verkligen synd om bilister som behöver hålla koll på utflygandes scootrar och folk som går hej vilt.
Citera
2026-05-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Då har vi en DÖDSOLYCKA igen! Är det inte trimmade veteranmopeder, så är det trimmade EPA-traktorer, ATW:er eller elsparkcyklar. Tycker ju folk kör ihjäl sig som flugor på alla dessa nya fordon. Förbjud samtliga av dom fordonen!

EPA + ATW + veteranmoped + elsparkcykel + elcykel = dödsmaskiner!

Ja men det är pga helt olika anledningar. Nr 1 pga nån jävla idiot som slängde upp bildörren mitt framför åkaren och Nr 2 troligtvis pga idiotkörning i för hög hastighet.
Citera
2026-05-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Helt klart beklagligt, låt den unge mannen vila i frid.

Det ser säkerligen ut på liknande sätt i alla andra städer som har dessa utställda, i Östersund är staden indelad i olika områden där den tillåta hastigheten varierar. När du passerar in i en zon där hastigheten på dessa elfordon är begränsad ytterligare så gör sparkcykeln i stort sett en tvärnit ned till den bestämda hastigheten, ingen förvarning eller någon lugnare inbromsning. Om man inte är förberedd eller har en god reaktionsförmåga så kan man nog få sig en flygtur beroende på hur man har fördelat sin kroppsvikt på sparkcykeln.

I Östersund är det Ryde som har ställt ut sina elsparkcyklar. Det är inte helt okänt att elsparkcyklarna har en tendens att bete sig underligt. Jag har själv varit med om märkliga inbromsningar till att elsparkcykeln tvärdött under pågående färd.

Citat:
Varför snackar du skit? En grön Ryde beter sig inte på det sättet du beskriver, aldrig hänt att de beter sig märkligt under färd.

Även om det förekommer precis som Bocconi skriver att inbromsning sker när hastigheten begränsas så är det absolut inget som kan förorsaka en olycka om det inte är skröpel-Bengt, 67, som står bakom styret.
Citera
2026-05-19, 10:14
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Ja men det är pga helt olika anledningar. Nr 1 pga nån jävla idiot som slängde upp bildörren mitt framför åkaren och Nr 2 troligtvis pga idiotkörning i för hög hastighet.

Första dödsolyckan du hänvisar till var ju endast ren tragedi, maximal och sinnessjuk oturlig timing.
Citera
2026-05-19, 11:15
Medlem
Hax.Pains avatar
Om jag googlar namnet så dyker det upp en krimfup sida. Kan det varit så att personen ifråga led av dåligt karma?
Citera
2026-05-19, 11:18
Medlem
Starobrnos avatar
Om tidigare angivet namn stämmer .. "S*yink*pl*n förekommer i en eller flera domar." Men han var säkert jättesnäll och lovande i fotboll enligt mamma 😐
Citera
2026-05-19, 11:45
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langermann
No*h S*yink*pl*n *=a

Efternamnet betyder "Högt ärade tiger" på turkiska
sayin = hedervärd, ärad
kaplan = tiger (står för mod kraft styrka djärvhet)

Trist död.
Citera
2026-05-19, 12:11
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven1234
Otroligt tragiskt för familjerna såklart. Dags för ett förbud nu! Vi tvingas ställa in planerade operationer p.g.a. alla olyckor med dessa styggelser. Små hjul och litet styre. Behöver inte gå särskilt snabbt för att det ska bli allvarliga skador. Så alla som skriker om att man ska förbjuda bilar, cyklar etc. Vänligen tänk ett varv till! OT; helt värdelöst för folkhälsan dessutom.

Skitsnack. Då måste vi förbjuda bil och cykel, för dessa är de absolut vanligaste sätten att allvarligt skada sig i trafiken.

/anestesi-ssk.
Citera
2026-05-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Det är långt ifrån struntprat, det jag tar upp i mitt tidigare inlägg förekommer. Om det är just Ryde låter jag vara osagt, gissningsvis inte. Det finns enskilda elsparkcyklar som har problem, det bör inte komma som en nyhet för dig. Det är Rydes uppgift att se till så att elsparkcyklarna som är utställda funktionerar korrekt.

Äh jah e iaf inte helt partisk kring elscootrar vilket märks. Men kan ändå se problemet med för höga hastigheter eller vart scootern bör framföras och i kombination med att inte ha hjälm så blir det ju väldigt farligt...

Hade alla kört dessa scootrar som om de var rädda om livet och andras, dvs tittar åt båda hållen innan man korsar osv (trafikvett) så hade ju skadorna och dödsfallen avsevärt minskat.

En sak jag tycker inte är bra med scootrarna är ju att accelerationen går från 0 till 25 i princip omgående.
Vilket för en ovan eller fysiskt liten person eller så klart också rutinerad åkare som inte har problem med balans eller liknande så kan bara det skapa onödiga olyckor...

Det är inte direkt naturligt eller förutsägbart för andra trafikanter, det är en riktig fara enligt mig.

Det enda som e bra är ju att de inte ska gå snabbare än 20 kmh.
Citera
2026-05-19, 15:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag är förvånad att inte fler småbarn skadas eller dör på dessa åkdon.
Ser ofta en förälder (både män och kvinnor) stående på dessa med ett barn framför sig med ansiktet i höjd med styret. Ser sällan någon hjälm på varken barn eller vuxen i dessa situationer och de kör heller inte sakta och försiktigt.

Så fort samma barn sätts på en vanlig cykel så är det alltid cykelhjälm och hela kitet men tydligen blir allt ofarligt i 20km/h på en elsparkcykel. Även om det är hårt så hoppas man ibland att en olycka ska ske så de lär sig.
Citera
2026-05-19, 15:08
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Äh jah e iaf inte helt partisk kring elscootrar vilket märks. Men kan ändå se problemet med för höga hastigheter eller vart scootern bör framföras och i kombination med att inte ha hjälm så blir det ju väldigt farligt...

Hade alla kört dessa scootrar som om de var rädda om livet och andras, dvs tittar åt båda hållen innan man korsar osv (trafikvett) så hade ju skadorna och dödsfallen avsevärt minskat.

En sak jag tycker inte är bra med scootrarna är ju att accelerationen går från 0 till 25 i princip omgående.
Vilket för en ovan eller fysiskt liten person eller så klart också rutinerad åkare som inte har problem med balans eller liknande så kan bara det skapa onödiga olyckor...

Det är inte direkt naturligt eller förutsägbart för andra trafikanter, det är en riktig fara enligt mig.

Det enda som e bra är ju att de inte ska gå snabbare än 20 kmh.

Det är precis som du säger, det största problemet är ju faktiskt personerna som framför dessa fordon. I synnerhet är det yngre förmågor som använder dessa, oftast utan något konsekvenstänk. Det måste vara ett extremt mörkertal gällande olyckor som inte blir rapporterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in