2026-05-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Menar du att de rödgröna är störst bland män?

Nej. Men de har börjat plocka män från Tidö. Ett ganska stort tapp faktiskt. Och det är bara Maj än. Det är fortfarande en bit kvar till September.
2026-05-18, 17:30
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Mer ytterlighetspartier. Jag tror inte på representativ demokrati då den sortens demokrati är sårbar inför korrupta politiker, desinformation(propaganda) osv.

Representativ demokrati är bara bra om folk tar informerade val. Men det som läggs mest vikt på idag är att desinformera. Förmodligen mest pengar också. Pengar som hade kunnat gå till att förbättra samhället. Både från höger och vänster. Men skulle ändå säga mer från vänster, deras propagandaapparat är helt galen och väldigt "omoralisk". Jag kommer ihåg när SDare blev av med jobbet för att dom röstat fel. Ungdomar som fick spö på stan för att dom var intresserade av fel parti. Valstugor som förstördes.

Så om jag MÅSTE välja höger eller vänster, väljer jag höger eftersom vänstern tror för mycket på sin egen godhet, vilket om man kan lite historia, är ett otroligt farligt utgångsläge eftersom man då kan legitimera vilka vidriga handlingar som helst. Vilket vänstern ofta gör. T.ex. "det goda våldet". Det enda goda våldet i min bok är folket mot tyranner. Och inom vänstern är det mer tyranner som slår ner på folket. Dock i "Folkets" namn. Och där blir det ännu mer problematiskt eftersom vänstern har missbrukat varenda "god kamp" de anammat. Vilket i sin tur leder till att folk tappar förtroendet för kamper. Dessutom är vänstern VÄLDIGT glad i att dela in människor i grupper. Dvs. raka motsatsen till att ena oss kring det vi har gemensamt.

Men högern är urbota korkade , giriga och korrupta. Pajade arbetsmarknaden för mig när jag precis skulle ge mig ut på den.

Ja som sagt. Jag har inte mycket till övers för korkade svenskar överlag. Egoistiska, självcentrerade, småsinta, svagbegåvade(men högt utbildade, vilket är en lustig kontrast).

I slutändan handlar politik idag om att hålla sig kvar vid makten till varje pris. Och jag tror att om den energin i stället hade lagts på att förbättra samhället så hade jag varit mer benägen att rösta på ett större parti.

Summa summarum så finns det inga partier i riksdagen som bryr sig om mig, vanligt folk eller egentligen att förbättra någonting. Väldigt mycket av drivkraften sitter i egoism. Politiker för ju lobbygruppernas talan och blir belönade därefter med fina positioner.

Hur menar du att ett parti utanför riksdagen skulle kunna förbättra det korrupta systemet?
2026-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Eftersom kvinnor fick rösträtt först 1919, tio år efter att alla män fick det så är det fyra val som kvinnor var helt uteslutna från att rösta medan män fick rösta.

För att kompensera detta föreslår jag att kvinnor får två röster under fyra val framöver. Det blir rättvist och inkluderande.

Vad tycker ni? Kan vi få Valmyndigheten att införa det med så kort varsel?

Det är motsägelsefullt så in i helvete.
Om du vill ha förändring är det mer rimligt att föregå med gott exempel, inte med bestraffning.
Dåtid är dåtid. Man tittar tillbaka på det för att undgå att samma misstag upprepas. Men inte för att kollektiv-beststraffa folk som inte ens levde på den tiden.

Ditt resonemang är helt ologiskt
2026-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Hur menar du att ett parti utanför riksdagen skulle kunna förbättra det korrupta systemet?

Hur menar du att SD gjort det då?
2026-05-18, 17:32
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Nej. Men de har börjat plocka män från Tidö. Ett ganska stort tapp faktiskt. Och det är bara Maj än. Det är fortfarande en bit kvar till September.

Vad är det med de rödgröna du gillar så mycket?
2026-05-18, 17:34
Medlem
Citat:
Vad är det med de rödgröna du gillar så mycket?

Vart har jag sagt att jag gillar dem? Jag gillar inte någon i träsket som är svensk politik.

Vad är det med Tidö-juntan du gillar så mycket då? Är du masochist?
2026-05-18, 17:34
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Vart har jag sagt att jag gillar dem. Jag gillar inte någon i träsket som är svensk politik.

Vad är det med Tidö-juntan du gillar så mycket då? Är du masochist?

Aha, så du röstar inte alls. Du bryr dig inte om vilken politik som förs i Sverige.
2026-05-18, 17:36
Medlem
Citat:
Aha, så du röstar inte alls. Du bryr dig inte om vilken politik som förs i Sverige.

Jag funderar faktiskt på att trollrösta på Vänsterpartiet i år. Inte för att jag gillar det partiet heller precis. Men jag funderar på att rösta på dem ändå enbart för att trolla höger-flummet. Och jag vill inte C ska få slagsida i regeringsbildningen heller. C är ju helt störda liksom. De är som Miljöpartiet fast med en moderat ekonomisk politik också. Ew.
Senast redigerad av ThielSerDig 2026-05-18 kl. 17:41.
2026-05-18, 17:56
Moderator
Meijis avatar
Flashback är ett diskussionsforum - inte en plats att chatta på. Tråd låst.

TS får göra en grundligare trådstart med källhänsningar till när män resp. kvinnor fick rösträtt. En diskussion om kvinnor bör gynnas passar f.ö. kanske bättre i forumet "Jämställdhet och diskriminering" eller forumet "Feminism".

/Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in