2026-05-19, 21:28
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
I höst går min frihetstörstande röst till L

Vänta tills det finns ett gemensamt manifest underskrivet på något slott.
Citera
2026-05-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du vill köpa ICA basic öl och ica basic lådvin? Nej tack!!!

Systembolaget är ju guld. Beställningssortimentet älskar jag och frun. =)

Systembolaget kan ju finnas kvar, det är ju så bra enligt dig så skulle inte ha några problem i konkurrensen!
Citera
2026-05-20, 01:33
Medlem
anomaligns avatar
Känns inte som att spritpopulism är vad partiets väljare efterfrågar som plåster på såren för samarbetet med SD. På något vis signalerar det för mig (tillsammans med andra utspel, som uttalandet fler miljardärer etc) att partiledningen har spårat ur fullständigt. De vet att siffrorna visar att deras väljare vill ha en "vänstersväng", och att det finns goda skäl att tro att en sådan kan vara räddningen från att praktiskt taget försvinna som parti, och de prövar bokstavligen allt annat de kan tänka sig förutom just det. Jag föreställer mig någon som av princip vägrar använda brandsläckaren och istället försöker släcka en brinnande soffa genom att kasta nävar med okokta makaroner på den. Inte rationellt någonstans.
Citera
2026-05-23, 21:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Känns inte som att spritpopulism är vad partiets väljare efterfrågar som plåster på såren för samarbetet med SD. På något vis signalerar det för mig (tillsammans med andra utspel, som uttalandet fler miljardärer etc) att partiledningen har spårat ur fullständigt. De vet att siffrorna visar att deras väljare vill ha en "vänstersväng", och att det finns goda skäl att tro att en sådan kan vara räddningen från att praktiskt taget försvinna som parti, och de prövar bokstavligen allt annat de kan tänka sig förutom just det. Jag föreställer mig någon som av princip vägrar använda brandsläckaren och istället försöker släcka en brinnande soffa genom att kasta nävar med okokta makaroner på den. Inte rationellt någonstans.
Hur många partier kan konkurrera på vänstersidan när det knappt ens finns något parti som är höger annat än i någon enstaka fråga? Historiskt har L varit ett uttalat mittenparti men svängt så långt till vänster att det är svårt att hitta något liberalt med liberalerna längre. Jag associerar liberalerna med att de är förbudsivrare i alla frågor utom när det gäller hbtq. Frihet utan ansvar där staten dikterar villkoren för att medborgare är för dumma och oansvariga för att själva få bestämma. Nu har de lagt ett liberalt förslag, det första på länge.
Citera
2026-05-23, 21:27
Medlem
Donaldstrumpets avatar
De lär inte få igenom det ändå. I september är de puts väck.
Citera
2026-05-23, 22:21
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Hur många partier kan konkurrera på vänstersidan när det knappt ens finns något parti som är höger annat än i någon enstaka fråga? Historiskt har L varit ett uttalat mittenparti men svängt så långt till vänster att det är svårt att hitta något liberalt med liberalerna längre. Jag associerar liberalerna med att de är förbudsivrare i alla frågor utom när det gäller hbtq. Frihet utan ansvar där staten dikterar villkoren för att medborgare är för dumma och oansvariga för att själva få bestämma. Nu har de lagt ett liberalt förslag, det första på länge.

I vilken eller vilka fråga/frågor anser du att de ligger till vänster?
Citera
2026-05-23, 23:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Äntligen ett vettigt förslag från liberalerna! Man vill bryta upp det förhatliga alkohol monopolet som syftar till att göra staten rik
på Svenssons bekostnad.

Tänk att kunna köpa en kyld starköl på ICA till söndagens grillkväll. Halleluja. Jag trodde aldrig jag skulle kunna tänka mig att rösta på L men står de fast vid detta förslag blir det nog en röst på Simona och L i höstens val!

https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/

Kan ni tänka er att nu rösta på L efter det underbara beskedet?

Vilket otroligt korkat förslag och röstfiske utan dess like.
Hahaha komedi!
Citera
2026-05-23, 23:09
Avstängd
Genialiskt!

I ett samhälle där kriminaliteten är rekordhög och ungdomar är i farozonen så ska de nu även kunna fixa sprit på ICA.
Citera
2026-05-24, 14:42
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Fantastiskt. En fråga där de tycker att svensken ska behandlas som vuxen för en gångs skull.

Välkommet, men det gör inte att jag lägger min röst på dem.
Citera
2026-05-24, 17:37
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
I vilken eller vilka fråga/frågor anser du att de ligger till vänster?
Man måste återkommande kalla dem för sossar så att de skärper till sig, för även om de har idéer som är höger så ser det inte ut att de driver dem så hårt. Inom liberalerna verkar det också finnas två läger, de som är vänster och de som är höger - vilket gör att partiet tycker lite vad som hela tiden utan att det går att hitta något riktigt tema annat än att man tycker mycket. Alldeles nyss var L emot lådviner och nu är de för liberalare alkoholpolitik, det kan svänga åt vilket håll som helst när som helst. Det är ett parti för folk som inte har bestämt sig för vad de vill, för de har som parti inte riktigt bestämt själva vad de vill. Den som inte vet vad den vill kan ta den enkla utvägen att inte sticka ut och sossa istället.
Citera
2026-05-24, 18:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jävlar vad desperata dom blivit!

Alltså säger inte att det är fel, bara att det känns som om dom viftar hårt nu.

Ja, verkligen. Fattar de inte att det enbart får dem att framstå som mindre trovärdiga? Eller tänker de att de ska föra så mycket oväsen som möjligt innan de blir utsparkade ur riksdagen? Med förhoppningen att något av det ev finns kvar i den offentliga debatten?
Citera
2026-05-27, 09:21
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Ja? Jag har väl inte påstått något annat?

Mycket dyrare och med samma försäljningstider som på bolaget med största sannolikhet. Så om du bor i ett område där bolaget och Ica ligger på samma torg, varför skulle du köpa öl på Ica istället?

Fast det där kan ju du inte veta.
De har kanske samma priser som på bolaget. Till och med billigare eftersom de redan har etablerade kontakter och avtal med grossister och de kan dessutom köpa in stora partier. Ica har garanterat bra mycket större lagerkapacitet än bolaget och öl och vin blir inte gammalt (i första taget).

Samma öppettider har de givetvis inte heller.
I till exempel Finland sluatr de sälja öl och vin efter klockan 9 på kvällen, alla dagar i veckan.
Och jag skulle säga att de flesta i Sverige har mer en promenads avstånd till ett systembolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in