Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Det fina med opinionsundersökningar är att det finns många datapunkter över tid. Och det finns olika undersökningar.
Novus:
April 2022: MP 3.3%
April 2026: MP 6.1%
SVT:
Maj 2022: MP 2.7%
Maj 2026: MP 7.9%
Slutsats: tydlig trend uppåt för MP.
Vad är anledningar till Miljöpartiets uppsving?
Lite olika. Som någon som troligen kommer rösta på dem i år så kan jag ge några exempel, både från mitt eget perspektiv och några mer generella, börjar med det senare:
Folk är trötta på Tidö: Alla partier brukar tappa efter första mandat, delvis då vallöften ofta inte utförts eller då faktisk politik snarare än uttalad politik uppdagas. Då kommer oppositionen få mer stöd per automatik.
SD hatar Miljöpartiet: SD har i flera år haft flera partier de har anklagat för att vara de som ligger bakom Sveriges problem. Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Vänstern i allmänhet. Men inget parti har de klankat ner på som MP. Inte en dag har gått utan ett nedlåtande uttalande från en parti ansluten. SD valde att dra in smutskastning på ett sätt som tidigare hållits utanför svensk politik och får nu se andra sidan av det: När deras egen politik polariserar partierna väljer folk att nobba dem genom att rösta på partiet de hatar mest.
Generationsskifte: När folk åldras eller en ny generation växer upp så brukar politiken skifta, nästan oberoende av vad föräldrarna röstar på så ska det röstas på motsatsen. Därav en av anledningarna till att MP tappade efter tidigare uppsving. Helt normalt och inget man behöver gå in djupare på.
Så, nu mer personliga anledningar: Politiken passar: Varenda valkompass visar på att den politiken jag håller med om för närvarande följer MPs uttalade politik. Nära nog oberoende av vad det handlar om ligger jag på cirka 80 procents tillhörighet med deras positioner i frågor. Tidigare var det mer Vänstern som tilltalade, och det är fortfarande så att jag håller med dem i mycket. Förmodar att så även är fallet för många av de som kommer rösta MP, då de har lyckats fånga upp en del av den moderna politiken som är populär rätt bra.
Vuxna politiker: MPs ledare beter sig inte som barn, såsom de SDare jag mött genom åren. De uttalar sig varmt om det de tror på men lägger också fram sakliga argument bra. Ser inte ofta politiker från partiet som uttrycker sig på ett halvfärdigt sätt. Givetvis kan det ändras när partiet får faktiska ministerposter men så är det ju alltid.