2026-05-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Talkshow i P1 har en serie där de intervjuar partiledarna om deras ideologiska förebilder. Nooshi väljer Palme och påstår att socialdemokraterna idag är ett annat parti än på Palmes tid och hade han levt så hade han röstat V istället för S. Jag anser att detta är rent bullshit. Vad anser ni? Att Maria Leissner och Och Bengt Westerberg inte röstar på liberalerna må vara en sak men jag tror att en 99 årig Olof fortfarande hade varit socialdemokratin trogen.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nooshi-dadgostars-v-ideologiska-forebild-silverfiskar-och-potatisens-historia
Ja, en senil 99-åring hade röstat på S i dag men jag betvivlar att en 40-årig Palme hade varit Sosse utan Vs politik hade nog varit mer Palme.
Citera
2026-05-16, 21:57
Medlem
Anybodykillers avatar
Han hade nog varit mer sympatisk med flera av V:s frågor än hur S utvecklats. Men Plame trodde på marknadsekonomi och han bevittnade det sovjet-östeuropeiska fallet av kommunismen och liberala demokratiers framväxt. Han höll VPK på en kant där bara sakfrågor tilläts.

Att vara V / VPK var fram till 1980-talet förknippat med en viss lojalitet till Moskva och det röda öst. Sossar var inte speciellt förtjusta i den sfären på den tiden eller att förknippas med dem.

Sen vet man ju inte hur Palme hade tolkat Vs omställning från VPK till V. Sjöstedt och Nooshi har ju förändrat partiet från Ohly och bakåt eran.
Citera
2026-05-16, 23:51
Medlem
Alla tidiga sosseledare ligger o roterar i sina gravar just nu,om de visste hur partiet blivit.
Citera
2026-05-17, 05:44
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Fast under Palmes tid var det svårare att bli svensk medborgare än idag och det var ofta moment22 när det gällde att få uppehållstillstånd; först behövde du en anställning men för att få anställning behövde du ett jobb. Man var tvungen att ljuga för endera parten (polis/migrationsmyndighet eller arbetsgivaren).

Det var alltså på många sätt mer restriktivt med invandring än idag, och det talar emot att han skulle varit V idag. Han skulle således fortfarande varit en hycklande arrogant såsse.
Citera
2026-05-17, 11:06
Medlem
Hade Palme levt i dag så hade S inte varit det som det har blivit.
Citera
2026-05-17, 12:03
Medlem
hakro807s avatar
Rent politiskt stämmer det förmodligen. Om Palme nu inte skulle anse V ligga allt för långt åt höger. S på Palmes tid låg längre till vänster än vad Vänsterpartiet gör idag.
Citera
2026-05-17, 21:32
Medlem
Samoupravleniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Talkshow i P1 har en serie där de intervjuar partiledarna om deras ideologiska förebilder. Nooshi väljer Palme och påstår att socialdemokraterna idag är ett annat parti än på Palmes tid och hade han levt så hade han röstat V istället för S. Jag anser att detta är rent bullshit. Vad anser ni? Att Maria Leissner och Och Bengt Westerberg inte röstar på liberalerna må vara en sak men jag tror att en 99 årig Olof fortfarande hade varit socialdemokratin trogen.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nooshi-dadgostars-v-ideologiska-forebild-silverfiskar-och-potatisens-historia
Varför anser du att det är rent bullshit?

Jag tror Palme identifierade sig med socialdemokraterna på ett djupare än politiska frågor så han hade inte röstat på annat av just den anledningen. Det fanns en etiskt-moralisk grund i socialdemokratin som han trodde på. Han hade troligen velat reformera S istället för att stötta V.
Citera
2026-05-18, 01:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, han var antagligen ryskt spion och sköts av ryss-roteln. så långt har hon rätt.
Citera
2026-05-19, 09:49
Medlem
om palme hade varit yngre och varit partiledare för sossarna så tror jag han hade använt sd som dörrmatta för att få stöd för en s-regering?

ungefär som han utnyttjade vpk då det begav sig
Citera
2026-05-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Palme var röd så länge han fick inkomst rån den källa och karriär dessutom. Men Palme var ju en driftig karl, välutbildad och intelligent - inte en chans att han hade röstat på S eller V om han inte hade haft kopplingar. Varför rösta som idioterna, det är ju fria val. Märklig fråga egentligen.
Är mer sannolikt att man röstar vänster om man är intelligent och välutbildad. Obildade och korkade brukar vara högerextrema.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosse-kaka
Alla tidiga sosseledare ligger o roterar i sina gravar just nu,om de visste hur partiet blivit.
När ska ni inavlade nazzerassar inse att inte alla är lika inavlade som er? Ni hatar S enbart p.g.a. partiet inte hatar hbtqpersoner och invandrare.
Svenskar som inte är fascister ser inte ned på S. Det är bara högerextremt pack som demoniserar S och vänstern.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-20 kl. 08:06.
Citera
2026-05-20, 08:22
Medlem
Hade Palme levat så hade landet verkligen inte sett ut som det gör idag och verkligen inte med var i sig V eller sossarna har format det till.
Vi hade inte alls haft denna importerade gängkriminalitet, småbarn som skjuter ihjäl folk och varandra, vi hade inte haft denna omfattande välfärds brott, samt massa annat elände som nu är en del av Sverige och vardagen.
Det man dock ska vara medvetna om är att även Reinfeldt har slagit en spik i kistan över var vi är idag.
Men jag tycker det är bra att hon tänker tanken över var Sverige hade varit idag med Palme, för mordet på honom var inledning till hur snett Sverige har hamnat idag.
Citera
2026-05-20, 08:30
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Är mer sannolikt att man röstar vänster om man är intelligent och välutbildad. Obildade och korkade brukar vara högerextrema.

Det är ju bara att ta en titt ned i sandlådan så ser du hur det ser ut. Många vänsterextremister är drönare som driver runt på Söder och Majorna i självgod veganism, tiggande efter medborgarlön eller snyltar på annat sätt. De som är till höger är välutbildade, företagare, intelligenta och hårt arbetande.

Vilken grupp vill du helst identifieras med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in