2026-08-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Michael Johnson? Jag vill minnas att han var över 30

Ja iofs det är den enda.
Citera
2026-08-27, 23:37
Medlem
Carl Lewis VM Tokyo 100 m?

Citat:
Ursprungligen postat av Oxen90
Ja iofs det är den enda.
Citera
2026-08-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Femke kan mycket väl vara förbi Werro nästa år. Och båda bättre än Kratochvilova.

Skulle snarare bli förvånad om hon inte är det. Hon sade i en intervju att hennes uthållighet fortfarande är "katastrofal" och att hon är marginellt bättre än en motionär på längre sträckor. Uppenbarligen springer hon distanspass i 5.30-fart per km. Som jämförelse kan nämnas att brittiskan Paula Radcliffe, den tidigare världsrekordhållaren på maraton, brukade snitta runt 3.40/km på sina distanspass. Hennes tröskelfart är 4.20/km. Tröskelfart är alltså den snabbaste fart man kan hålla relativt länge utan att mjölksyra börjar ackumuleras kraftigt. Keely Hodkingson ligger här runt 3.10/km. Så skillnaden mellan en sådan som Femke och Keely är fortsatt abnorm sett till uthållighet. Femke hävdar själv att hon borde kunna springa betydligt fortare när konditionen blir bättre.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-28 kl. 00:36.
Citera
2026-08-28, 01:05
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Mondo tog 6.25, och Karalis stod över den höjden.

Om det hade varit en normal tävling hade det gått vidare till 6.30 och om bägge hade klarat där skulle nästa höjd ha blivit 6.35. Det hade betytt att Mondo inte kunnat kassera in världsrekordpengar för 6.32, 6.33 och 6.34 (om nu någon hade klarat 6.35.

Var det därför de valde (antagligen Mondo som övertalat Karalis) att hoppa på 6.32?
Citera
2026-08-28, 02:29
Medlem
Hade nåt av Karalis hyfsat vettiga världsrekordförsök kunnat räcka om ribban legat på 6.25 i stället? Kanske synd att han stod över den höjden. Han hade ju chans att ta delad ledning om han klarat i första. Och då hade det alltså kunnat bli ett så kuriöst läge att de sedan fått skiljehoppa och göra ett fjärde försök på 6.32 – fast då hade det inte blivit giltigt världsrekord om någon klarat, så som reglerna för skiljehopp är. (Gissningsvis hade Mondo och Karalis i detta teoretiska men i kväll fullt möjliga läge valt att strunta i att genomföra skiljehopp, och delat på segern...)
Citera
2026-08-28, 07:42
Medlem
Nu är det svårt för Norge. Warholm är slut och det ”omöjliga” rekordet puts väck. Stod sig inte länge.

Ingebriktsen ä slut och nu en dussinlöpare.

Mette Marit är snart drönning!
Citera
2026-08-31, 13:10
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Uppenbarligen utan problem? Och givetvis ursäkter för de gånger han river eller blir besegrad. Han är ”helt överlägsen” ändå? Sen har du fäst dig väl mycket vid att jag i en kommentar skrev ”jämngoda” baserat på hoppningen så långt i tävlingen i Lausanne. Redan i något av mina inlägg direkt efter skrev jag att jag hade fel. Mondo var fortfarande bäst. Men den kommentaren struntar du i. Till skillnad från dig har jag inga problem med att medge när jag har fel. Jag fortsätter alltså inte ”att hävda” att de är jämngoda som du påstår. Det jag hävdar är att Karalis har blivit så mycket bättre att skillnaden nu inte är större än att jag inte blir förvånad om Karalis besegrar honom någon gång då och då. Men enligt dig skulle Mondos fortfarande vara överlägsen om det skulle inträffa.
Förresten du kan ju förklara varför du kallar greken för ”åsnan Karalis”. På vilket sätt är han en åsna?
Ja utan problem var det när han satte 6.20 i första hoppet. Livet i övrigt påverkar alla idrottares prestationer ibland, det är inget konstigt med det. Mondo har i år haft annat att tänka på, som sitt bröllop, flytten till Monaco och sin mormors död. Idrottare är inte robotar som inte påverkas av livet i övrigt. Jag tycker ändå att Mondo har gjort en hyfsad säsong trots allt. Ja givetvis skulle Mondo fortfarande vara överlägsen Karalis även om Karalis nån gång råkade vinna över Mondo. Man måste liksom inte vara 100% i alla tävlingar för att betraktas som överlägsen. Om Mondo piskar Karalis i 95% av alla tävlingar så är han ju fortfarande klart överlägsen. Nu har det fortfarande inte hänt sedan 2018 så det finns egentligen ingen poäng i att diskutera det. Att skriva att Karalis är en åsna var ett skämtsamt sätt att beskriva förhållandet mellan idrottarnas prestationer. Vem som helst förstår ju att Karalis egentligen inte är en åsna, han är uppenbarligen en idrottare av världsklass vilket gör det lite kul att kalla honom för åsna i jämförelse med Mondo. Men bra då är de inte längre jämngoda enligt dig, case closed.
Citera
2026-08-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ja utan problem var det när han satte 6.20 i första hoppet. Livet i övrigt påverkar alla idrottares prestationer ibland, det är inget konstigt med det. Mondo har i år haft annat att tänka på, som sitt bröllop, flytten till Monaco och sin mormors död. Idrottare är inte robotar som inte påverkas av livet i övrigt. Jag tycker ändå att Mondo har gjort en hyfsad säsong trots allt. Ja givetvis skulle Mondo fortfarande vara överlägsen Karalis även om Karalis nån gång råkade vinna över Mondo. Man måste liksom inte vara 100% i alla tävlingar för att betraktas som överlägsen. Om Mondo piskar Karalis i 95% av alla tävlingar så är han ju fortfarande klart överlägsen. Nu har det fortfarande inte hänt sedan 2018 så det finns egentligen ingen poäng i att diskutera det. Att skriva att Karalis är en åsna var ett skämtsamt sätt att beskriva förhållandet mellan idrottarnas prestationer. Vem som helst förstår ju att Karalis egentligen inte är en åsna, han är uppenbarligen en idrottare av världsklass vilket gör det lite kul att kalla honom för åsna i jämförelse med Mondo. Men bra då är de inte längre jämngoda enligt dig, case closed.
Vilket jag skrev direkt efteråt att de inte var. Men jag (och du) kanske får ändra mig igen. Orolig för Bryssel och Budapest. Karalis har ju allting att vinna och inget att förlora. För Mondo är det snarare tvärt om.
Citera
2026-09-01, 04:10
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nu är det svårt för Norge. Warholm är slut och det ”omöjliga” rekordet puts väck. Stod sig inte länge.

Ingebriktsen ä slut och nu en dussinlöpare.

Mette Marit är snart drönning!

Jag hörde att Kung Haralds sista önskan var att prinsessan Ingrid Alexandra skulle äkta "Kjernekaren" Warholm för att återupprätta kungahusets förlorade heder. Men det sista han fick höra var istället att "Karsten" förlorat sitt världsrekord till en 2 meters brännskadad neger.

Dos Santos sågs sedan med Ingrid Alexandra på Zürichs nattklubbar. Panelhönan Karsten kastade förstula blickar och såg ut som en "liten pojke med mjuk snopp".

https://www.reddit.com/r/trackandfield/comments/1w0ntoo/the_unhinged_slovenian_commentary_of_the_400mh_wr/

Skämt åsidoå. Det finns inget som säger att Warholm inte skulle komma tillbaka (och förbi) 2021 års form. Å andra sidan kan även Dos Santos utvecklas, men han kan även ha nått sin topp och gjort sitt livs lopp. Kan bli ännu mer fantastiska trekungamöten på 400 häck när även Rai Benjamin ger sig in i leken igen.
Citera
2026-09-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Skämt åsidoå. Det finns inget som säger att Warholm inte skulle komma tillbaka (och förbi) 2021 års form. Å andra sidan kan även Dos Santos utvecklas, men han kan även ha nått sin topp och gjort sitt livs lopp. Kan bli ännu mer fantastiska trekungamöten på 400 häck när även Rai Benjamin ger sig in i leken igen.

Han kommer säkert att gå in i höstträningen med målet att återta rekordet även om oddsen får bedömas höga. Jag undrar om de testar något nytt eller faller tillbaka på 20/21 träningen. Av det man sett är de inte främmande för drastiska experiment (tänker på t ex galna trap bar marklyften).

I en artikel i dag https://www.nytimes.com/athletic/7555528/2026/09/03/karsten-warholm-world-record-lost/ säger han bl a:

“I’ve had many years after the world record (2021) when I’ve been in great shape. I’ve been running (in the) 46s much more consistently, but still, to get something like this (world record), you need a lot. Some are in your power, others include having the right conditions.”

Samt:

He understands the dilemma that those at the top face — “We need to show up for this sport to stay relevant, we need storytelling and the best athletes competing” — but the problem is one of balance. Competition disrupts the training blocks required to reach world-record level.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Dos Santos sågs sedan med Ingrid Alexandra på Zürichs nattklubbar. Panelhönan Karsten kastade förstula blickar och såg ut som en "liten pojke med mjuk snopp".

https://www.reddit.com/r/trackandfield/comments/1w0ntoo/the_unhinged_slovenian_commentary_of_the_400mh_wr/

Man blir ju nyfiken på hur det lät i de slovenska stugorna när Ståhl fick smisk av Čeh nu senast.
Citera
2026-09-04, 08:19
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Fredag 4 september
18.30 Kula, damer – Fanny Roos
18.38 Längd, herrar
18.49 Diskus, damer – Vanessa Kamga
19.59 Stavhopp, herrar – Armand Duplantis
20.04 400 meter häck, damer
20.09 Höjdhopp, herrar
20.14 100 meter, herrar
20.23 3 000 meter hinder, damer
20.37 Diskus, herrar – Daniel Ståhl
20.42 800 meter, herrar
20.48 Tresteg, damer
20.55 110 meter häck, herrar
21.03 5 000 meter, damer
21.26 1 500 meter, herrar
21.41 200 meter, damer
21.52 400 meter, herrar

TV: 18.30–20.00 i SVT2, därefter 20.00–22.00 i SVT1 – hela sändningen går att se på SVT Play.
Citera
2026-09-04, 18:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Då var finalen igång.

Tror vi på något världsrekord under finaldagarna? Jag tror på två, ett per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in