2026-08-23, 23:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Rymdtorget 23 augusti!
Folksam Grand Prix intar Rymdtorget i Bergsjön!
Den 23 augusti blir Rymdtorget en riktig folkfest när kvinnligt stavhopp i världsklass flyttar ut mitt på torget.
här kan man ta del av allt.

Ska de hoppa ut i galaxen?
Citera
2026-08-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ska de hoppa ut i galaxen?
Så blev det kanske.

Citat:
Folksam Grand Prix i Göteborg smygstartade redan under söndagen med stavhopp på Rymdtorget i Bergsjön. EM-finalisten Kajsa Roth hoppade 4.32 och blev bästa svenska. Dessutom fick vi se en efterlängtad comeback av Michaela Meijer.

här kan man läsa mer.
Citera
2026-08-24, 22:11
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Citat:
”I min bok så är man överlägsen om man med lätthet klarar en höjd som någon annan inte ens är i närheten av att klara”
I min också. Så där är vi överens. Men då ligger nog skillnaden mellan oss att jag inte uppfattade tävlingen på det sättet.
Alrighty, men tycker du fortfarande att de är "jämngoda"? Eller har du ändrat uppfattning sedan tävlingen igår när Mondo fixade 6.20 utan problem.
Citera
2026-08-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Alrighty, men tycker du fortfarande att de är "jämngoda"? Eller har du ändrat uppfattning sedan tävlingen igår när Mondo fixade 6.20 utan problem.
Fånig kommentar. Jag skrev tydligt att Mondo är bättre, men inte så mycket bättre att han kan vara säker på att vinna. Vi såg båda att han senast missade på många lägre höjder. Och han har blivit besegrad i Diamond League tidigare i år, även om det inte var av Karalis. Så ”utan problem” är en stor överdrift. Det krävs en Mondo på topp för att slå Karalis, när denne hoppar som nu. Lika glad som du så länge han gör det. Det tråkiga är att för att vinna tävlingar måste Mondo nu göra så många hopp att han får svårt att slå världsrekord.
Citera
2026-08-25, 23:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Fånig kommentar. Jag skrev tydligt att Mondo är bättre, men inte så mycket bättre att han kan vara säker på att vinna. Vi såg båda att han senast missade på många lägre höjder. Och han har blivit besegrad i Diamond League tidigare i år, även om det inte var av Karalis. Så ”utan problem” är en stor överdrift. Det krävs en Mondo på topp för att slå Karalis, när denne hoppar som nu. Lika glad som du så länge han gör det. Det tråkiga är att för att vinna tävlingar måste Mondo nu göra så många hopp att han får svårt att slå världsrekord.
Det är inte en fånig kommentar då du skrev att Mondo och Karalis var "jämngoda". Jämngoda betyder att de är ungefär lika bra. Att Mondo missar på lägre höjder har inte så stor relevans då han sätter de hopp som han ska sätta. Många idrottare funkar på det sättet ibland, att det tar lite tid innan man vaknar till liv i en tävling. Särskilt idrottare som är helt överlägsna kan ibland behöva lite tid på sig att tända till. Att han blev besegrad i DL tidigare i år var ju för att han hade annat i tankarna pga sitt bröllop. Det är lite roligt att du kallar det för en "fånig kommentar", det är snarare fånigt att fortsätta att hävda att du hade rätt när du sa att de var jämngoda. De är inte jämngoda och har aldrig varit jämngoda. Mondo är helt överlägsen oavsett var du tycker om saken, det är objektiv fakta. Han fixade 6.20 på första hoppet senast i DL, utan problem alltså. Inte en stor överdrift.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-08-25 kl. 23:20.
Citera
2026-08-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det är inte en fånig kommentar då du skrev att Mondo och Karalis var "jämngoda". Jämngoda betyder att de är ungefär lika bra. Att Mondo missar på lägre höjder har inte så stor relevans då han sätter de hopp som han ska sätta. Många idrottare funkar på det sättet ibland, att det tar lite tid innan man vaknar till liv i en tävling. Särskilt idrottare som är helt överlägsna kan ibland behöva lite tid på sig att tända till. Att han blev besegrad i DL tidigare i år var ju för att han hade annat i tankarna pga sitt bröllop. Det är lite roligt att du kallar det för en "fånig kommentar", det är snarare fånigt att fortsätta att hävda att du hade rätt när du sa att de var jämngoda. De är inte jämngoda och har aldrig varit jämngoda. Mondo är helt överlägsen oavsett var du tycker om saken, det är objektiv fakta. Han fixade 6.20 på första hoppet senast i DL, utan problem alltså. Inte en stor överdrift.
Uppenbarligen utan problem? Och givetvis ursäkter för de gånger han river eller blir besegrad. Han är ”helt överlägsen” ändå? Sen har du fäst dig väl mycket vid att jag i en kommentar skrev ”jämngoda” baserat på hoppningen så långt i tävlingen i Lausanne. Redan i något av mina inlägg direkt efter skrev jag att jag hade fel. Mondo var fortfarande bäst. Men den kommentaren struntar du i. Till skillnad från dig har jag inga problem med att medge när jag har fel. Jag fortsätter alltså inte ”att hävda” att de är jämngoda som du påstår. Det jag hävdar är att Karalis har blivit så mycket bättre att skillnaden nu inte är större än att jag inte blir förvånad om Karalis besegrar honom någon gång då och då. Men enligt dig skulle Mondos fortfarande vara överlägsen om det skulle inträffa.
Förresten du kan ju förklara varför du kallar greken för ”åsnan Karalis”. På vilket sätt är han en åsna?
Citera
2026-08-27, 12:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Hana Moll vann gårdagens stavtävling med 4.90 före Angelika Moser och en kvartett som klarade 4.75 (Katie Moon, Sandi Morris, Tina Sutej och Imogen Ayris). Nytt pers av Moll och har hon nu tagit över som den amerikanska stavdrottningen (från Moon)?
Citera
2026-08-27, 18:46
Medlem
Marie Lehmann tydliggjorde att det är riktigt varmt, 31 grader. Hoppas de trivs i värmen och att det blir fina resultat.
Citera
2026-08-27, 18:52
Medlem
Stavhoppet är ingen DL-gren ikväll. Vad menas?
Citera
2026-08-27, 18:56
Medlem
Citat:

Alltså, om en gren ingår i DL-programmet så får man poäng som räknas in i sammandraget, som används för att bestämma vilka som får vara med i DL-finalen i Bryssel 4-5:e september, dvs nästa vecka. Om vi ponerar att en gren som 1500m damer inte är på DL-programmet så innebär det att även om t.ex Jessica Hull vinner loppet så får hon inga poäng som vederbörande kan tillgodogöra sig i sammandraget.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-27 kl. 18:59.
Citera
2026-08-27, 19:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Ger inga poäng inför DL-finalen. Varje arrangör kan lägga in extragrenar som inte ingår i Diamond League och herrarnas stav är en sådan extragren idag.

Här kan du se vilka grenar som är DL-grenar vid respektive DL-gala: https://www.diamondleague.com/results-standings/disciplines/
Senast redigerad av Alkibiades 2026-08-27 kl. 19:04.
Citera
2026-08-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Alltså, om en gren ingår i DL-programmet så får man poäng som räknas in i sammandraget, som används för att bestämma vilka som får vara med i DL-finalen i Bryssel 4-5:e september, dvs nästa vecka. Om vi ponerar att en gren som 1500m damer inte är på DL-programmet så innebär det att även om t.ex Jessica Hull vinner loppet så får hon inga poäng som vederbörande kan tillgodogöra sig i sammandraget.
Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in