2026-05-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Passera räknas inte.
Just därför jag inte satte upp de som egna destinationer men man förstår ändå att jag inte flög ner till nämnda land
Citera
2026-05-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
England, Spanien, Tyskland och Danmark.

Jag känner mig orest och kolla på youtube räknas ju inte.

Har ni några bra förslag på trevliga resor där man kan uppleva saker? och inte bara sola o bada.

Hur många länder har ni varit i?

Köp ett Interrailkort fullt 30 dagar så hinner du besöka många länder. Enkelt.
Citera
2026-05-16, 21:41
Medlem
Enok1Halvars avatar
Listrtrådar är inte tillåtna , men när vissa Mod säger ok sjukt
Citera
2026-05-16, 23:59
Medlem
Beroende på ålder kan sommarjobb via Nordjobb vara något. Man tjänar lite pengar och får uppleva ett annat nordiskt land tillsammans med andra äventyrslystna i liknande ålder.
Bra om man har lite på fickan men vill ha en sig en givande semester likväl.
Man får lätt nya vänner eller lite mer om man har tur eftersom man är ett gäng från de olika nordiska länderna.

Grönland och island har jag själv inte varit till men det verkar vara intressanta resmål vad jag hör.
Citera
2026-05-17, 00:52
Medlem
Adelaides avatar
Fan vet hur många länder jag varit i. Har tappat räkningen (sen vet jag inte heller om det ska räknas om man bara har bilat igenom ett land och stannat vid en vägkrog en stund). Men jag kan iaf säga dig att resa är överskattat. Iaf om man reser i Västeuropa. Mycket är ju rätt likt Sverige. Sen att tyskarna och engelsmännen har fler medeltida byggnader bevarade är ju bara blah blah blah. Det är kul att se på i max några minuter bara.

Men, för att få en upplevelse som inte är så lik Sverige, res till USA! Där kan vi snacka skillnader jämfört med Sverige. USA och Italien är de länderna jag mest velat resa tillbaka till. Finns så mycket att se att man aldrig riktigt blir "klar" med dem.
Senast redigerad av Adelaide 2026-05-17 kl. 00:54.
Citera
2026-05-17, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Nej, det är överskattat. Bosnien är grejen. Finns skogar där som inte är med på kartan, livsfarliga djur förstås som man måste akta sig för, ormar. Men det är ytterst spännande land. Rumänien har sina alper, Albanien helt OK, men mesta delen är ändå väldigt platt och tråkigt. Serbien jätteplatt, som Holland.

Du lär inte ha varit i Serbien. Det är bara den norra delen som är platt.
Citera
2026-05-17, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Du lär inte ha varit i Serbien. Det är bara den norra delen som är platt.

Jag har varit i Serbien och det är platt, men amerikaner gillar det Novo (någniting) och det är verkligen inget fel med ett platt land; Älskar Belgrad och alla parkerna där, det är ssom Paris fast bättre (det säger amerikaner i af) Alla amerikaner älskar Belgrad och NOvo framför allt. Som engelsk är jag lite kluven dock, men USA har ändå alltid rätt på något sätt, så jag älskar ockås Belgrad och Novo..

Vi är ändå en av världens mäktigaste land, UK, men vi vågar inte riktigt flexa våra muskler. Haha. Men USA kan flexa sina muskler, haha ! Älskar USA och Donald Trump (som är halv engelsk opckså, stolt englesk)
Citera
2026-05-17, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
England, Spanien, Tyskland och Danmark.

Jag känner mig orest och kolla på youtube räknas ju inte.

Har ni några bra förslag på trevliga resor där man kan uppleva saker? och inte bara sola o bada.

Hur många länder har ni varit i?

hej !

jag har varit i : tyskland ryssland norge danmark spanien mallorca irak och finland
Citera
2026-05-17, 08:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Finns ett sån gränspunkt i Holland, Belgien och Tyskland. 3 länder på ett par minuter.
Om du menar stället strax väster om Aachen så kan man stå i alla tre länder samtidigt. Inget flashigt turistmål men trevligt tyckte jag. Goda pommes med diverse såser och lokal öl finns att köpa i en kiosk på belgiska sidan.

Som redan skrivits finns det inget självändamål med att besöka ett stort antal olika länder. Välj de resmål som intresserar just DIG. Om det är Sverige eller de länder du redan besökt är skitsamma. England, Tyskland och Spanien är stora länder som har många olika resmål att erbjuda. Du kan lika gärna besöka dessa igen istället för att välja typ Portugal, Serbien och Malta.

En grej jag t.ex. är intresserad av, men inte hittar tiden för, är Lake District i norra England. Men en dag kanske...🙂
Citera
2026-05-17, 12:33
Medlem
Är väl inget konstigt? Är ändå bara stressigt att resa. Första gången jag ens flög var jag 31 och innan dess hade jag enbart varit i Danmark (men som skåning så känns intedet som att det räknas). Nu Danmark, Skottland och Spanien. Men vill du uppleva en helt fantastisk natur så säger jag Skottland. Var mycket i Edinburgh också och alltså det var helt fantastiskt.
Citera
2026-05-18, 03:12
Medlem
Italien kan jag rekommendera och gärna besöka Rom och Neapel/Pompeji, finns hur mycket som helst att se men skippa Venedig, är bara dyrt och tjockt med turister.

Las Vegas var även en favorit och då är ett besök på Fremont Street ett måste, roligare där än på Las Vegas Strip. Har själv besökt max 10 länder om ens detta men känner att jag inte har ett större behov av att resa.
Citera
2026-05-19, 17:35
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Italien kan jag rekommendera och gärna besöka Rom och Neapel/Pompeji, finns hur mycket som helst att se men skippa Venedig, är bara dyrt och tjockt med turister.

Las Vegas var även en favorit och då är ett besök på Fremont Street ett måste, roligare där än på Las Vegas Strip. Har själv besökt max 10 länder om ens detta men känner att jag inte har ett större behov av att resa.

Skulle snarare säga, att Venedig är en bra mycket mer unik upplevelse än Rom. En stor stad utan biltrafik, endast båttrafik, och alla smala gator och gränder gör staden mysigare än Rom. Sen är ju inte Rom heller skonad från överturism på långa vägar. För en som inte har varit utomlands så mycket skulle jag definitivt rekommendera Venedig.

Missförstå mig inte, jag gillar Rom också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in