2026-05-15, 08:25
Medlem
kraftfoders avatar
Har råkat ut för att Gemini med Google-home gen.1, räknar min elförbrukning och elpris i slovakiska kronor!

Detta problem började i apr-2026, när Google Home uppdaterades till Gemini.
MEN buggen finns bara när jag frågar om elen, inte annars.
Har ni varit med om något liknande?

Problemet finns bara när det gäller elen, när det gäller aktier etc. så räknarGoogle Gemeni i svenska kronor, eller dollar. Slovakiska kronor är ju avskaffat sedan många år.
"I elområde tre kostar det 1 slovakiska kronor och 12 haleru".. (Haleru är slovakiska öre)
Vad ska man göra för att fixa detta?

-Annars funkar det bra med Gemeni, speciellt med tanke på att Google Home gen.1 är tio år gammal..
Köpte grejorna typ 9 år sedan..
Citera
2026-05-15, 08:31
Medlem
Be den räkna i sek, vad är problemet!
Citera
2026-05-15, 08:44
Medlem
Precis, be den räkna i valören du önskar
Citera
2026-05-15, 09:18
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Förväxlingen händer ibland, digitalt, har en Mac mini konec roku* 2012. I alla fall enligt Om den här datorn, en plist-fil som misstar språk. Dålig programmering, man får ändra manuellt.

*Sent, Late. Det är dock tjeckiska, men kodat som slovakiska. Ingen ordning alls...
Citera
2026-05-15, 09:24
Medlem
kraftfoders avatar
Tyvärr så räknar den elpriset (Göteborg, elområde 3) i slovakiska kronor hur jag än gör..

Slovakisk krona eller Slovakisk koruna (Sk - slovenská koruna) var den valuta som användes i Slovakien fram till 1 januari 2009 då landet bytte till euro. Valutakoden är SKK. 1 koruna = 100 halierov.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slovakisk_krona

Den valutan är obsolet. Jag fattar inte vart Gemini har fått för sig att räkna elen i Göteborg i slovakiska kronor? -Bara elen, allt annat verkar vara normalt. Runt åtta i morse så sa Gemini att diskmaskinen var klar, allt funkar, men slovakiska kronor? -Varför?

Måste vara en bugg.
Citera
2026-05-15, 09:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Förväxlingen händer ibland, digitalt, har en Mac mini konec roku* 2012. I alla fall enligt Om den här datorn, en plist-fil som misstar språk. Dålig programmering, man får ändra manuellt.

*Sent, Late. Det är dock tjeckiska, men kodat som slovakiska. Ingen ordning alls...

Kan vara det som du säger. Men tyvärr så kan jag inte programmera Gemini på detta viset..
Citera
Igår, 08:12
Medlem
kraftfoders avatar
Nya problem med Gemini:
När jag frågar Gemini i dag söndag om börskurser i New York, så blir svaren i Zimbawiska dollar.. Haha. Men kursen är rätt, bara att den säger "Zimbawiska dollar", som är avskaffad sedan många år..
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Zimbabwean_banknote_collage%2C_third_dollar.png

-Man kan inte lita på Gemini.
Jag har inte ändrat något på Gemini, den "är bara så".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in