Citat:
Ursprungligen postat av
HayabusaMannen
Du läser in en modell jag aldrig föreslog. Jag säger inte att gravitation = elektromagnetism, utan att deras relativa dominans kan vara skaleberoende i en emergent eller holografisk ram.
Skaleffekter är centrala i modern fysik (running couplings, RG‑flöden, hierarkiproblemet), så det är inte konstigt att fundera i de banorna.
Och ja, en emergent modell måste återskapa general relativity... det är precis vad holografiska och entropiska modeller redan lyckas med i sina respektive gränser?
Så invändningen missar min poäng och svarar på något annat än det jag faktiskt skrev.
Jag skrev inte att du sa att gravitation = elektromagnetism, utan min invändning var att en modell som bygger på skalberoende emergenta effekter måste förklara mer än bara gravitationens relativa svaghet. Den djupare frågeställningen är inte bara varför gravitation är svagare än elektromagnetism, utan också varför de två interaktionerna beter sig så fundamentalt olika redan på samma skala. De två frågorna går egentligen inte att separera. Därför räcker det inte att enbart försöka förklara styrkeskillnaden.
Visst är skaleffekter centrala idéer inom modern fysik, så intuitionen är inte orimlig. Mig veterligen förklarar de holografiska/entropiska modellerna inte själva styrkeskillnaden mellan gravitation och elektromagnetism, eller den fundamentala skillnaden i hur interaktionerna beter sig. Däremot erbjuder de möjligtvis en konceptuell ram där det skulle kunna gå att utveckla sådana modeller. Jag säger inte att det är omöjligt att framtida holografiska eller emergenta modeller skulle kunna integrera någon form av skaleffekt och samtidigt förklara både styrkeskillnaden och skillnaden i beteende mellan krafterna. Jag menar bara att de modeller som idag kommer närmast att faktiskt adressera hierarkiproblemet snarare är teorier med extra dimensioner, där gravitationen tillåts ”läcka” ut i fler dimensioner än de övriga krafterna.
Summa summarum: Din frågeställning är absolut legitim. Min poäng är bara att varje modell som försöker förklara styrkeskillnaden också måste kunna förklara varför gravitation och elektromagnetism beter sig så fundamentalt olika. That’s it.