2026-05-13, 23:26
Medlem
Ibland tänker jag på hur det kan vara möjligt för företag att komma undan med att sälja saker som i praktiken knappt fungerar. Jag började tänka på detta efter att jag köpte sådana där doftpinnar eller vad de nu heter. Det var visserligen ingen stor summa, men ändå; jag kastade bokstavligen 20 kronor i sjön.

Problemet är att nästan exakt samma sak hände senare på Åhléns, och då handlade det om betydligt mer pengar. Vi snackar typ 250–300 kronor. Samma skit där också. Det luktade i princip ingenting. Möjligen om man håller näsan en millimeter ifrån dem, men det kan ju omöjligt vara tanken.

Min fråga är egentligen hur företag kan komma undan med sådant. Och då tänker jag inte bara på just doftpinnar, utan säkert en massa andra produkter också där kunder känner sig lurade på olika sätt.
Citera
2026-05-14, 00:27
Medlem
Maskotens avatar
Fattar inte riktigt rubriken? Har sällan sett företag som säljer luft, men dom som gör det verkar ha någon form av speciell luft från nåt berg som ska vara extra luftigt.
Citera
2026-05-14, 01:04
Medlem
KalleXs avatar
Eftersom det finns idioter som köper de värdelösa produkterna.
Det finns uppenbarligen tillräcklig många som köper det en gång och känner sig lurade för att säljaren ska gå med vinst.
Citera
2026-05-14, 01:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ibland tänker jag på hur det kan vara möjligt för företag att komma undan med att sälja saker som i praktiken knappt fungerar. Jag började tänka på detta efter att jag köpte sådana där doftpinnar eller vad de nu heter. Det var visserligen ingen stor summa, men ändå; jag kastade bokstavligen 20 kronor i sjön.

Problemet är att nästan exakt samma sak hände senare på Åhléns, och då handlade det om betydligt mer pengar. Vi snackar typ 250–300 kronor. Samma skit där också. Det luktade i princip ingenting. Möjligen om man håller näsan en millimeter ifrån dem, men det kan ju omöjligt vara tanken.

Min fråga är egentligen hur företag kan komma undan med sådant. Och då tänker jag inte bara på just doftpinnar, utan säkert en massa andra produkter också där kunder känner sig lurade på olika sätt.
Du har fel på luktsinnet pga att du är covidvaxx-konspirationsteoretiker?
Luktpinnarna på Åhlens funkar mycket bra och har en behaglig och inte påträngande doft.
man måste ju dock ha rätt antal framme, vända dem i rätt tid och inte låta dem stå för kallt eller i drag
Citera
2026-05-14, 01:33
Medlem
auruns avatar
Det funkar för att folk som du köper doftpinnar. Vem fan köper doftpinnar? Måste vara dum i huvudet.
Citera
2026-05-14, 01:45
Medlem
Sharkkmans avatar
Citat:

Tycker du inte att du lite svarar på din egen fråga när du skriver att du köpte doftpinnarna?
Citera
2026-05-14, 13:47
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Fattar inte riktigt rubriken? Har sällan sett företag som säljer luft, men dom som gör det verkar ha någon form av speciell luft från nåt berg som ska vara extra luftigt.

Glass säljs per volym istället för vikt, och vissa glassföretag har speciella maskiner som kan vispa in så mycket luft i glassen att det bara är 50% glass i förpackningen
Citera
2026-05-14, 14:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Men det är ju inte produkten du köper.
Du köper upplevelsen av att köpa något.
Det är en mycket mycket viktig sak som främjar folkhälsan.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Här får man ju något för sina pengar ändå, även om man inte är nöjd med "funktionen".

Värre tycker jag det är att folk köper från så kallade drop-ship-företag, som i princip endast vidarebefordrar köparens order till företag som Wish och tar bra betalt för detta. Kunden får sin vara direkt från Wish och mellanhanden tjänar sina pengar på folks dumhet. Trist att det ens fungerar att göra så... och eventuellt även få återkommande kunder (!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in