Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Analysen i den första videon tar upp just detta.
Även om det objektet i fråga skulle vara närmare kameran så går det ändå att utesluta insekt/fågel/växtludd teorin.
Sen kan jag säga av egen erfarenhet då jag fotograferar och filmar nästan dagligen, att det går ganska tydligt att avgöra vad som är en insekt, fågel osv.
Detta är inget av det, och jag tycker det är rätt uppenbart när man noggrant analyserar videon i detalj.
Att analysen tar upp frågan betyder inte att den faktiskt löser den.
Det avgörande är fortfarande avståndet. Om objektet placeras långt bort i dalen får man extrema hastigheter. Om det i stället är ett litet objekt nära drönaren, insekt, fågel, frö eller växtludd, blir samma klipp betydligt mindre mystiskt.
Vad jag förstår är det också där flera genomgångar av videon landar. Invändningen är inte att filmen måste vara fejkad, utan att man inte kan räkna fram hastighet utan att först veta var objektet befinner sig. Kollade på Rob Woodus vars analys först användes för att stödja mycket hög hastighet, men att han efter platsbesök och mer analys ändrade uppfattning och lutar åt det var poppelludd/frömaterial. Det borde åtminstone få en att bromsa lite.
Så frågorna blir ganska enkla:
Vilket minsta avstånd till objektet menar du att analysen faktiskt fastställer?
Vilka bildrutor visar tydligt att objektet är bakom terräng eller trädlinje, och inte bara försvinner i brus, kompression, kontrast eller rörelseoskärpa?
Hur utesluts ett litet objekt nära kameran utan att man först antar just det avstånd som ska bevisas?
Så jag säger inte att videon är ointressant. Den är tvärtom ovanligt bra för att vara ett UFO-klipp. Men “det ser inte ut som en insekt för mig” räcker inte riktigt när hela saken hänger på avståndet. Utan ett robust avståndsbevis är hastigheten mest ett antagande.