Du behöver nog tänka på att det tre val också.
Jag brukar nu rösta typ på S eller V i kommun- och regionvalet eftersom jag tycker att de för en bra lokal politik. I riksdagsvalet brukar jag rösta höger eftersom högern brukar hålla sina löften mer än vänstern. Jobbskatteavdragen har känts i plånboken, kriminalitet och migration tas också om hand fast det borde vara lite snabbare, men förändringarna är inte snabba överlag. Till exempel, ta det med GDPR och alla sidor som publicerar personuppgifter. Två omröstningar i riksdagen och problemet är borta, men inget parti verkar vilja ta tag i det.
Ganska länge har det inte varit någon större skillnad på S:s och M:s politik. Tänk på "gymnasielagen" och "öppna era hjärtan"-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Du som tänker rösta på S i höst – varför?
Är det gammal vana?
Trygghet?
För att de alltid varit stora?
För jag har svårt att förstå vilka Socialdemokraterna faktiskt är till för idag.
Vad är de bäst på?
Miljö? Då finns MP och C
Bidrag och trygghetssystem? Då är V betydligt mer generösa.
Frihet och liberalism? C och M.
Lag och ordning? M och SD.
Familjepolitik? KD
Småföretagande? Knappast S i alla fall. Samtliga andra partier är avsevärt bättre
S känns idag som ett parti som försöker vara allt för alla — och därför inte längre är bäst för någon.
Välbetald akademiker med vänstersympatier? L eller MP
Kommunalarbetare? V eller SD
Byggjobbare? SD
Företagare? C eller M
Höginkomsttagare? M
Storstadsmiljöpartist? MP
Traditionell barnfamilj? KD
Så vilka är egentligen Socialdemokraternas kärnväljare idag?
Eller röstar folk bara på S för att man alltid gjort det?