Igår, 15:42
Medlem
Åker nästan dagligen genom ett område där en gata, kan kalla den Storgatan, går ut till en huvudled, dvs jag har väjningsplikt. Sker väldigt ofta att bilar på huvudleden som ska svänga in på Storgatan, skär i kurvan och kör över linjen som står vid väjningsskylten. Det är ett fenomen jag sett vid flera korsningar i staden där det inte är huvudled, dvs högerregeln griper in istället.

Lånade en bild

Ponera att jag då är röd bil, och gul bil har skurit svängen från huvudleden så det blir en kollision när jag kommer fram till väjningslinjen. Jag har väjningsplikt mot den vägen, samtidigt har gul bil kört in i fel körfält i samband med möte, vilket ju inte heller är tillåtet... Är det mitt fel som borde ha förväntat mig att gul bil kanske skär kurvan? Eller är det röd bil som korsar in i mitt körfält?

https://www.temp-image.com/ib/3qsmaezobJepzZe_1778679684.jpg
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Så tänk om och tänk rätt. Försäkringsmässigt har du rätt mot den röda bilen.
Senast redigerad av Bib-bo Igår kl. 15:49.
Citera
Igår, 15:49
Medlem
Självklart är det den andra bilistens fel då denne inte håller sig inom körfältet. Du ska ju inte behöva backa eller stanna längre bak än stopplinjen indikerar.

Risken i det där fallet är väl att den andra bilisten skulle kunna hävda att du var på väg ut i vägen och att ni därför krockade.
Citera
Igår, 15:50
Medlem
Du är 100% oskyldig
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Baptistes avatar
Det är högertrafik i Sverige vilket långt ifrån alla har fattat därför är situationen som du beskriver väldigt vanlig och självklart borde inte idioten i den gula bilen ha körkort.
Citera
Igår, 16:28
Medlem
Föraren i den gula bilen bor i orten.
Kör bil där dagligen i jobbet - och en så enkel sak som blinkers är ännu inte uppfunna där.
Våra vänner från varmare och stenigare länder kör bil... lite sämre än Bosse. Eller Erik.
Citera
Igår, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Föraren i den gula bilen bor i orten.
Kör bil där dagligen i jobbet - och en så enkel sak som blinkers är ännu inte uppfunna där.
Våra vänner från varmare och stenigare länder kör bil... lite sämre än Bosse. Eller Erik.

Viktigt att påpeka att man har inte "rätt" att köra in i en bil bara för de inte använde blinkers eller bröt mot högerregeln. Du har inga rättigheter i trafiken.
Senast redigerad av Bib-bo Igår kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in