2026-05-16, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Magneter, industrivitaminer (jordartsmetaller) o.s.v. är kritiska komponenter i försvarssystem, bilindustri, IT-industri med mera, och USA har ingen möjlighet att anskaffa dessa på annat håll. Det tar tvärstopp utan dessa.
Kina har vidare hela den logistiska kedjan av i stort sett alla elektroniska komponenter, plastdetaljer och andra insatsvaror som USA behöver i sin tillverkningsindustri. Alla alternativ är mycket dyrare.
USA är beroende av Kina för att sälja sina sojabönor. Kina slutade köpa bönor när USA införde tullar, med resultat att Trump fick subventionera bönderna (igen, samma sak hände under hans första mandatperiod). Kina köpte istället från Brasilien.
Boeing vill nog gärna sälja på den kinesiska marknaden om företaget ska överleva, men Kina köper hellre Airbus samt utvecklar det egna Comac. Även Apple är beroende av Kina för både försäljning och tillverkning.
Kinas trumfkort i övrigt är den enorma produktionskapaciteten. Bara i varvsindustrin har man 200 gånger större kapacitet än USA, vilket lär bli avgörande vid en skarp konflikt.
KIna är inte isolerat, utan vidöppet. Man behöver inte ens visum för att åka dit numera. Allt medan turisterna flyr USA i rädsla för att bli internerad i veckor för något påstått brott.

Det jag är förvånad över, är att USA kunnat behålla sin "höga svansföring" så länge, trots sin minimala produktionsförmåga.
Jag trodde redan för 20 år sedan att Kina snart skulle besegra USAs dominans.
Men anledningen till att det tagit så lång tid handlar enligt min mening om valutapolitik.
Kineserna har inte velat utmana US-dollarns ledande ställning, och försöka konkurrera med sina yuan vid internationell handel.
Det handlar om ifall Peking gjort sin valuta fritt växlingsbar, då skulle man tappat en stor del av kontrollen över sina inrikes politiska och ekonomiska frågor.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-05-16 kl. 06:10.
Citera
2026-05-16, 06:34
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det jag är förvånad över, är att USA kunnat behålla sin "höga svansföring" så länge, trots sin minimala produktionsförmåga.
Jag trodde redan för 20 år sedan att Kina snart skulle besegra USAs dominans.
Men anledningen till att det tagit så lång tid handlar enligt min mening om valutapolitik.
Kineserna har inte velat utmana US-dollarns ledande ställning, och försöka konkurrera med sina yuan vid internationell handel.
Det handlar om ifall Peking gjort sin valuta fritt växlingsbar, då skulle man tappat en stor del av kontrollen över sina inrikes politiska och ekonomiska frågor.

Kina vill inte att USA kollapsar allt för fort! Det kan leda till stora konsekvenser för världen. Du måste ha åtanke att USA styrs av pedofiler och galna religiösa stollar! Kina är ett rationellt land och har haft en civilisation som är äldre än alla på denna planet. Utan Kina hade vi varit fortfarande i stenåldern!

USA kommer kollapsa men man vill göra det kontrollerad så ingen tokstolle börja avfyra kärnvapen höger och vänster. Det ska gå lik Sovjet kollaps. De ska bli ett piss i havet i framtiden. Jag ger USA 20 år till sen är de lik Haiti. Sverige ligger inte långt efter! Det får vi tacka majoriteten av det sovande folket och sådana SD:are som dyrkar Israel/Ashkenazis!
Citera
2026-05-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Magneter, industrivitaminer (jordartsmetaller) o.s.v. är kritiska komponenter i försvarssystem, bilindustri, IT-industri med mera, och USA har ingen möjlighet att anskaffa dessa på annat håll. Det tar tvärstopp utan dessa.

Kina har vidare hela den logistiska kedjan av i stort sett alla elektroniska komponenter, plastdetaljer och andra insatsvaror som USA behöver i sin tillverkningsindustri. Alla alternativ är mycket dyrare.

USA är beroende av Kina för att sälja sina sojabönor. Kina slutade köpa bönor när USA införde tullar, med resultat att Trump fick subventionera bönderna (igen, samma sak hände under hans första mandatperiod). Kina köpte istället från Brasilien.

Boeing vill nog gärna sälja på den kinesiska marknaden om företaget ska överleva, men Kina köper hellre Airbus samt utvecklar det egna Comac. Även Apple är beroende av Kina för både försäljning och tillverkning.

Kinas trumfkort i övrigt är den enorma produktionskapaciteten. Bara i varvsindustrin har man 200 gånger större kapacitet än USA, vilket lär bli avgörande vid en skarp konflikt.

KIna är inte isolerat, utan vidöppet. Man behöver inte ens visum för att åka dit numera. Allt medan turisterna flyr USA i rädsla för att bli internerad i veckor för något påstått brott.
Kan Flashbacks moderater snälla bannlysa detta kontot? Det drivs inte av en individ utan får betalt för att sprida pro-China fake samt sensationalist news. Sådana här konton hör inte hemma på Flashback som är menat att vara en zon för individer och inte betalade konton.
Citera
2026-05-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Sa han och sprang iväg med svansen mellan benen. Till skillnad från dig så har jag vänner i Kina och från Kina som bor i Europa så försök inte en låtsas att du har bättre koll på Kina
Jag har så mycket mer erfarenhet om Kina än dig, jag har bott i Kina i 15 år så du ska inte tro att du kan ett piss. Dra den om älgen om dina vänner.
Citera
2026-05-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaskent300
Jag har så mycket mer erfarenhet om Kina än dig, jag har bott i Kina i 15 år så du ska inte tro att du kan ett piss. Dra den om älgen om dina vänner.
Då är du alltså korkad? Jag trodde bara att du inte visste bättre
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in