2026-05-12, 23:50
Medlem
En fråga som ingen verkar kunna ge svar på. Om en arbetsgivare anlitar ett bolag som gör bakgrundskontroller (dvs arbetsgivaren/blivande arbetsgivaren ber INTE om belastningsregisterutdrag av den sökande), kan det bolaget få information om strafförelägganden (som alltså Åklagarmyndigheten och Polisen såklart har information om men inte någon domstol). Ni som menar att de kan få den informationen, hur går det till?
Citera
2026-05-12, 23:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ett strafföreläggande är en offentlig anledning. Så bolaget kan begära ut det från Åklagarmyndigheten.
Citera
Igår, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ett strafföreläggande är en offentlig anledning. Så bolaget kan begära ut det från Åklagarmyndigheten.

Tack. Förstår det, men är det något som lämnas ut av Polis och Åklagarmyndigheten - alltså i en situation där bolaget inte har diarienummer utan enbart ber myndigheten att slå på en persons personnummer…?

Jag har själv försökt och fick nedan svar av Åklagarmyndigheten, men vill såklart höra om jag har fel här.

”Uppgiften om huruvida en specifik person förekommer i Åklagarmyndighetens brottmålsregister eller inte omfattas av sekretess enligt 35 kap. 1 § första stycket 8:e punkten offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Eftersom du inte har specificerat vilket enskilt ärende du önskar ta del av, t.ex. med angivet diarienummer eller liknande är min bedömning att din begäran inte bifallas.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in