2026-05-11, 15:53
Avstängd
https://www.mobil.se/nyheter/oneplus-nedlaggning-det-hander-nu-med-din-telefon-klocka-surfplatta-fran-oneplus/1680339

Det har under en tid cirkulerat rykten om att OnePlus är på väg att dra sig tillbaka från den europeiska marknaden. Nu har situationen tagit ett steg längre, efter att bolaget själva bekräftat att de “utvärderar sin verksamhet i Europa” och att de kommer att fullfölja alla sina åtaganden gentemot befintliga kunder.

Samtidigt har flera europeiska OnePlus-anställda – däribland nordiska chefer och PR-personal – meddelat på LinkedIn att de har gjort sin sista dag på företaget. Det stärker bilden av att organisationen i Europa i praktiken håller på att monteras ner.

Det som tidigare bara var spekulation ser nu alltså betydligt mer verkligt ut. OnePlus europeiska verksamhet har i stor utsträckning bestått av marknadsföring och försäljning, vilket gör att förlusten av dessa roller i praktiken innebär att hela strukturen här kan försvinna.

För befintliga användare säger OnePlus dock att allt fortfarande ska gälla som vanligt – inklusive systemuppdateringar och garantier. Eftersom OnePlus och Oppo delar mycket av sin utveckling och infrastruktur, samt fortsätter sin verksamhet på andra marknader, ska supporten enligt bolaget kunna upprätthållas även framöver.

Men frågan många ställer sig nu är enkel:

Köp oneplus här: https://www.inet.se/tillverkare/784/oneplus

Kommer du köpa en OnePlus nu – innan det eventuellt är för sent i Europa?
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-11 kl. 15:58.
Citera
2026-05-11, 16:07
Medlem
Verkar väl rätt korkat, tex 15T saknar vissa av de 4 & 5G-band som används i Sverige.
Citera
2026-05-11, 16:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Då skall det vara mycket kraftiga rabatter och de lär dyka upp först när de officiellt plockat ner skylten inom EU.
Citera
2026-05-11, 17:15
Medlem
StonedMonkeys avatar
Nä har redan en 10T, tråkigt att dom försvinner men det öppnar ju upp för att en ny tillverkare steppar in och gör mobiler med bra specs till ett rimligt pris utan bloatwere, fattar inte att fler köpt oneplus är inne på min 3e dom är överlägsna när det gäller Android enligt mig.
Citera
2026-05-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nä har redan en 10T, tråkigt att dom försvinner men det öppnar ju upp för att en ny tillverkare steppar in och gör mobiler med bra specs till ett rimligt pris utan bloatwere, fattar inte att fler köpt oneplus är inne på min 3e dom är överlägsna när det gäller Android enligt mig.

Ja, jag håller med dig. Trist. Jag köper aldrig en Samsung eller LG igen, och iphone går bort pga mjukvaran.
Citera
2026-05-17, 20:04
Medlem
Okej så man behöver inte oroa sig för att BankID tex ska sluta fungera om ett tag. Tänkte köpa en oneplus 8t begagnad
Citera
2026-05-17, 21:18
Medlem
Har en gammal One P Nord N 100 som jag köpte på Tradera för ett par år sen.
Maken till stabil mobil har jag aldrig haft, fast den kan inte nfc, men det gör jag med min andra mob (passet), annars använder jag bara Motorola, ren och bra utan en massa skitfunktioner. Dom har en ren android som One P också har
Är supernöjd med min One P fast dom ligger i ett för högt pris nya så ifall jag ska köpa en nygammal så blir det på Tradera. Och jag och har bank id på den. Stabil.
Citera
2026-05-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-bra
Dom har en ren android som One P också har
OnePlus har inte ren android, dom kör ett kinesiskt OS OxygenOS) som bygger på android.
Citera
2026-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
OnePlus har inte ren android, dom kör ett kinesiskt OS OxygenOS) som bygger på android.
åfan. jaja, stabil är den och behöver sällan starta om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in