Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag har aldrig jobbat op golvet, men jag tänker att kontorsjobbare har bekvämare arbetstider, kan vara sjukskrivna enklare, bättre semestrar, mer betalt per timme, är oberoende av t.ex väder eller lokaler. Så, ja, det är bättre att vara tjänsteman än jobbare. Å andra sidan verkar jobbarna ha en bra sammanhållning och roligare kollegor?
Jag var först knegare i 12 år, nu har jag varit tjänsteman i fem år. Det är på två sett, att ha sin servicebil och göra lite som man vill om dagarna är något jag kan sakna. En solig dag lyssnar man på en ljudbok och tar sin morgonkaffe i solen. Det är rätt trevligt så länge blåslampan inte är framme.
Det enda, för mig, som gjorde det outhärdligt är att man som knegare är värd de minuter man producerar. Att ha en chef som sneglar eller i värsta fall påtalar när man är 10 minuter sen…. Det fungerar inte för en vuxen man. Jag är inte din lilla cirkusapa.
Som tjänsteman skiter folk i vad jag gör eller om jag dricker kaffe i 45 minuter, så länge jag gör det som ska göras, och dyker upp där jag ska vara.
Men, arbetsuppgifterna tycker jag är bättre som hantverkare. Om man jobbar självständigt och åker fritt, skulle aldrig klara av att stå i en fabrik eller så.