2026-05-10, 14:11
Medlem
Jag förstår varför Putin startade kriget.

Men det har hela tiden varit en fråga om att vänta, tills Putte förstår att han inte kan vinna. Hoppas det tar slut snart.
Citera
2026-05-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Tyvärr för dig så är verkligheten motsatt. Ryssland sitter fast. Tre dagar blev fyra år. Till och med Putin verkar förstå att loppet är kört och behöver en exit-strategi för att inte förlora livet.

Jag hoppas det är som du säger, Men vilka underlag har du för det du säger?
Jag hade hoppats att han skulle dödas första veckan av kriget av sina egna. Men han lever som vanligt och något större ryskt missnöje har jag inte noterat,
Citera
2026-05-10, 14:12
Medlem
Kloaken och dassriket Ryssland trycks tillbaka mer och mer i Ukraina tacka Putler för det med avstängningen av Telegram plus att Ryssland förlorade tillgången till Starlink, bara läsa alla dagliga rapporter från ryska milbloggare speciellt deras med prominenta Rybar.
Citera
2026-05-10, 14:14
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det där med tredagarsoperation var väl någonting som journalister i Väst hittade på? Har Putin verkligen sagt att kriget skulle vara över på tre dagar?
Du menar att bara om han säger det så var det så? Eftersom det länge kallades en militär specialoperation indikerar det rent objektivt att det inte var tänkt att hålla på i över fyra år i alla fall. Modus operandi i inledningen tyder på en förväntan att det skulle gå snabbt.
Citera
2026-05-10, 14:18
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Jag hoppas det är som du säger, Men vilka underlag har du för det du säger?
Jag hade hoppats att han skulle dödas första veckan av kriget av sina egna. Men han lever som vanligt och något större ryskt missnöje har jag inte noterat,

Jag följer ISW och Rybar för att hålla mig underrättad.
Citera
2026-05-10, 14:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Europa inför ju nya leverantörer av råvaror nu senast gas från Centralasien. Även från USA och Norge. Skall vi börja köpa från Ryssland igen får de verkligen sänka priserna.

Det är inget som ens kommer att hända i närtid. Jag pratar om årtionden i framtiden när Putin är borta. Isolerar man Ryssland så är risken stor för att landet blir nån sorts enorm variant av Nordkorea, men jag tror att det vore bra att försöka undvika det. Det är lite grann upp till ryssarna. Vill de hänga med världens kvarvarande kommunistländer och diverse skurkstater och bara sälja olja och gas till underpris, så kommer det att gå utför med Ryssland och ryssarna kommer att bli väldigt fattiga. Det ligger liksom i Rysslands intresse att återupprätta en normal relation till västvärlden, men priset för det är ju givetvis att de återlämnar allt de har roffat åt sig. Jag tror att det kommer att ske så småningom, men det kommer att ta tid.
Citera
2026-05-10, 14:46
Medlem
Karmans avatar
Det är ett j*vla skitsnack på dagens politiska ledare. Trump är förstås extrem, men även andra vräker ur sig det ena efter det andra utan att riktigt ha underlag för vad de säger eller ens ha tänkt igenom det ordentligt innan. Beror det på att det är så enkelt att kommunicera via sociala medier?

Med andra ord; jag tror detta Putin säger är ytterligare ett exempel på struntprat och kriget kommer fortsätta som förut (tyvärr).
Citera
2026-05-10, 15:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Hur ska man tolka detta? Tomma ord med baktankar eller ett uns av sanning/början på slutet?
Putins egna ord till journalister idag.
Börjar han äntligen inse att kriget är ett enda gigantisk jättfiasko?

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-putin-sager-att-kriget-ar-pa-vag-mot-ett-slut

Gissningsvis blir det väl något påstående om att det man ockuperat fram till nu var just det man avsåg ockupera från början och att uppdraget således är avklarat helt enligt plan, även om man antagligen kommer hävda att man "tryggat säkerheten" för den ryska minoriteten, snarare än "ockuperat" några områden.

Huvudsaken är väl att man kan ta sig ur det hela utan att tappa ansiktet, allt för mycket i alla fall.

Min gissning är att Ryssland behåller Krim och att Donbas får ungefär samma status som Sydossetien och Abchazien i Georgien, dvs. de jure en del av ett annat land men de facto annekterat av Ryssland.
Citera
2026-05-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det där med tredagarsoperation var väl någonting som journalister i Väst hittade på? Har Putin verkligen sagt att kriget skulle vara över på tre dagar?

Putin sa aldrig 3 dagar, men de hade färdigtryckta löpsedlar och färdigt nyhetsklipp(som råkade släppas).
Putin sade några dagar senare att det skulle ta några veckor.
Citera
2026-05-10, 15:48
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Försvara du fascisterna i Ukraina men verkligheten kommer senare ikapp, det var likadant under andra världskriget och med nazismen. Visste du att Sovjet med Ryssland och Ukraina (minus västra banderasdelen) var alierade med väst och hjälpte till att besegra de tyska nazisterna?

Den enda anledningen till att de gjorde detta var.att Tyskarna anföll och bröt Molotov Rribbentrop pakten. Innan dess var det inga problem att invadera grannländer och dela bytet med Nazisterna. Det var endast då de helt plötsligt behövde bekämpas.
Citera
2026-05-10, 15:53
Medlem
Gothenburgers avatar
Putin kommer bli hängd i en palatsrevolution innan 2028
Citera
2026-05-10, 15:54
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Jag förstår varför Putin startade kriget.

Varför startade han kriget? För att få fler NATO -grannar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in