2026-05-10, 21:49
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vilken typ av fred? Långvarig eller kortvarig?

Frågar du verkligen om Trump vill ha långvarig eller kortvarig fred?

Vad tror du själv?
Citera
2026-05-10, 22:03
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Frågar du verkligen om Trump vill ha långvarig eller kortvarig fred?

Vad tror du själv?

Vill du veta vad jag tror? Ok jag tror så här att Trump vill få till ett snabbt slut. Om det sen blir ett nytt krig om några år spelar ingen roll för Trump för han kommer inte vara president då, och han skulle kunna säga något i stil med "Hade jag varit president så hade det inte hänt" osv.
Citera
2026-05-10, 22:13
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Håller inte med. Jag står fast vid mitt inlägg om en taktisk fred.

En taktisk fred? Vad i helvete är det för något? Var uppfinner ni alla jävla uttryck.
Att sluta fred är något som bägge parter måste vara överens om. Putin kan alltså inte på egen hand besöuta om fred på villkor som passar honom, de måste du väl ändå begripa.

Hur "taktisk" hans beslut om fred än må vara så bygger det ju på att Ukraina också är med på det. Och Putin skulle aldrig frångå några av sina ursprungliga krav om han inte var inträngd i ett hörn.
Det vet naturligtvis Ukraina om, så de kommer nog ge ett "taktiskt" fredsförslag själva.
Citera
2026-05-10, 22:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
En taktisk fred? Vad i helvete är det för något? Var uppfinner ni alla jävla uttryck.
Att sluta fred är något som bägge parter måste vara överens om. Putin kan alltså inte på egen hand besöuta om fred på villkor som passar honom, de måste du väl ändå begripa.

Hur "taktisk" hans beslut om fred än må vara så bygger det ju på att Ukraina också är med på det. Och Putin skulle aldrig frångå några av sina ursprungliga krav om han inte var inträngd i ett hörn.
Det vet naturligtvis Ukraina om, så de kommer nog ge ett "taktiskt" fredsförslag själva.

Putin kan när som helst få ett slut på kriget genom att sluta kriga. Det kan ske redan i morgon. Detta val har däremot inte Ukraina.
Citera
2026-05-10, 22:29
Medlem
Citat:
Håller inte med. Jag står fast vid mitt inlägg om en taktisk fred.
Vad är en ”taktisk fred”. Du får gärna förklara.
Citera
2026-05-10, 22:33
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Putin kan när som helst få ett slut på kriget genom att sluta kriga. Det kan ske redan i morgon. Detta val har däremot inte Ukraina.

Exakt så. Rent taktiskt borde han gjort det för länge sedan. Eller varit ännu mer taktisk och aldrig invaderat Ukraina öht.
Citera
2026-05-10, 22:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Hur ska man tolka detta? Tomma ord med baktankar eller ett uns av sanning/början på slutet?
Putins egna ord till journalister idag.
Börjar han äntligen inse att kriget är ett enda gigantisk jättfiasko?

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-putin-sager-att-kriget-ar-pa-vag-mot-ett-slut
Ingenting som den gubben säger är ju något att lita på
Citera
2026-05-10, 22:36
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torky
Gissar att han är livrädd för att sluta som Gaddafi.

Det har även rapporterats att Ukraina hade möjlighet att attackera Röda torget nu när Putin och högt uppsatta ryska företrädar var samlade där, men valde att inte göra det.
Varför skulle de "välja att inte göra det"? Det är väl klart att de borde gjort det om de kunde.
Citera
2026-05-10, 22:58
Medlem
otellos avatar
Han påstod från början att kriget skulle vara över på typ 7 dagar, jag vet inte varför det skulle gå bättre denna gång. Det enda som kan anses acceptabelt vore om diktaturen Ryssland lämnade hela Ukraina, inklusive Krim, samt betalade för de skador dom orsakat.
Citera
2026-05-10, 23:08
Medlem
otellos avatar
Citat:
Nej, USA har inte dragit in sitt stöd. Ni ukraina-runkare är ju precis lika verklighetsfrånvända som ryssrunkarna. Tror du seriöst att EUs stöd räcker?
USA har inte gett en krona sedan Trumpadministrationen tog över. Ukraina har inte ens fått köpa amerikanska vapen, andra europeiska länder har tvingats agera mellanhand.
Citera
2026-05-10, 23:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Bara att googla allt som har beslutats att skickas till Ukraina. Jag tänker inte göra sånt trivialt jobb åt dig.
Noll och ingenting har beslutats/skickats under Trumpadministrationen. Allt stöd som USA bidragit med klubbades igenom av Bidenadministrationen.

Varför försöker du skönmåla en värdelös administration som uppenbarligen vill skada och försvaga Europa?
Citera
2026-05-10, 23:22
Medlem
GoranPongs avatar
Jag tror att Putin måste avsluta kriget innan USA får en ny president eftersom det kan blir svårare att stabilisera relationerna med USA (och till viss del Europa) om han väntar för länge. Folket i Ryssland börjar bli irriterade och även folk inom Putins krets eftersom kriget drar ut på tiden, är kostsamt och inga framsteg görs. Putin gjorde helt enkelt en felbedömning när han gick in i Ukraina, hans största misstag under den tid han suttit vid makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in