2026-05-12, 12:29
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det finns en intressant filosofisk och vetenskaplig invändning mot idén om multiversum som handlar om vad vi faktiskt kan kalla för kunskap. Kritiker menar ofta att teorin riskerar att göra vetenskapen svagare eftersom den kan förklara precis allt men samtidigt ingenting. Om man hävdar att det finns oändligt många universum där allt som är möjligt faktiskt sker, så försvinner behovet av att hitta de specifika naturlagar som styr just vår värld. Det blir en slags intellektuell återvändsgränd där svaret på varje svår fråga helt enkelt blir att det ser ut så här i just vårt hörn av oändligheten, vilket i praktiken stoppar den djupare nyfikenheten.Man kan också argumentera för att det är en form av mänsklig hybris att projicera vår fantasi på kosmos och tro att universum måste vara så komplext bara för att våra matematiska modeller tillåter det. Inom vetenskapshistorien har vi sett många exempel på vackra teorier som senare visat sig vara helt felaktiga när tekniken väl hunnit ikapp. Att bygga en världsbild på fenomen som per definition aldrig kan observeras eller testas ligger farligt nära metafysik, och många tänkare anser att vi borde fokusera vår intelligens på den enda verklighet vi faktiskt kan interagera med och ta ansvar för.
Skulle nog säga det stimulerar nyfikenhet en sån verklighet snarare. Sen kan man resa mellan dessa.
Citera
2026-05-12, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Skulle nog säga det stimulerar nyfikenhet en sån verklighet snarare. Sen kan man resa mellan dessa.
kan man ?
Citera
2026-05-12, 16:02
Medlem
christianseances avatar
Jag har haft mitt egna uppvaknade kring detta, som jag även beskriver på första sidan i min kommande bok.

https://christianseance.substack.com/p/forsta-sidan-i-min-kommande-bok

Efter detta följde en period på 2-3 år av kognitiv dissonans innan jag bröt mig igenom, blev säker och hade två egna upplevelser som förstärkte/bekräftade min tro slutgiltligt.

Jag säger dock - halvt på skämt, halvt på allvar - att jag måste vara intellektuellt ärlig och säga att jag är 99,999% säker bara.
Citera
2026-05-12, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av christianseance
Jag har haft mitt egna uppvaknade kring detta, som jag även beskriver på första sidan i min kommande bok.

Efter detta följde en period på 2-3 år av kognitiv dissonans innan jag bröt mig igenom, blev säker och hade två egna upplevelser som förstärkte/bekräftade min tro slutgiltligt.

Jag säger dock - halvt på skämt, halvt på allvar - att jag måste vara intellektuellt ärlig och säga att jag är 99,999% säker bara.
men vad menar du tro på ufo? Så länge man inte vet vad det är så är det ju ett ufo. Du menar då att man ska tro på att man inte vet vad det är? Påståendet om du nu ska skriva en bok blir extremt konstigt
Citera
2026-05-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixilla
En fråga som varit i mitt huvud ett antal år. Jag vill inte förutsätta att ufon är verkliga, men om det skulle visa sig att de är det hur tror du att du och ditt liv skulle påverkas? Skulle du bry dig eller inte?
Ett antal milstolpar de senaste åren som hintar om att detta kanske är något att ta på allvar:
2017 New York Times släpper artikel om att amerikanska försvaret har haft hemliga ufoprogram länge. Pentagon erkänner att ett antal läckta videos är sanna.
2023 visselblåsaren David Grusch vittnar inför kongressen i USA om att han har varit hemliga ufopogram på spåren i sitt arbete i underrättelsetjänsten. Två andra vittnar också bland annat en stridspilot som själv varit vittne.
2024 nya visselblåsare vittnar i kongressen om att ufoprogram är verkliga, även berättelser från ögonvittnen.
2025 fler vittnesmål i kongressen.
2026 Februari Donald Trump lovar att släppa ufo filer på grund av det stora allmänintresset.
2026 Maj den första av flera utlovade bachel av filmer videor och undersökningsmaterial släpps på www.war.gov/ufo

Om samma instanser som har dolt sanningen för oss i +80 år nu helt plötsligt säger sig ge oss sanningen så skulle jag dra öronen åt mig och bli extra skeptiskt varför vi får detta material presenterat för oss och varför.

Vi lär knappast få hela sanningen. De bästa lögnerna har dock ett visst mått av sanning i sig. Så vi lär få ett uns av sanningen men långt ifrån hela. Det blir upp till oss var och en att tolka själva vad som är sanning och vad som är BS.
Citera
2026-05-12, 21:03
Medlem
Citat:

Brottades du med tanken - "nee så här kan det ju inte vara, eller jo så måste det vara!" i 2-3 år för att sedan bestämma dig för att: "jo! Så här är det?" Vad var det för upplevelser som bekräftade din tro?
Citera
2026-05-13, 08:44
Medlem
christianseances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Brottades du med tanken - "nee så här kan det ju inte vara, eller jo så måste det vara!" i 2-3 år för att sedan bestämma dig för att: "jo! Så här är det?" Vad var det för upplevelser som bekräftade din tro?

Jag har haft två UFO upplevelser och jag har lärt känna mängder med personer inom fältet från olika läger både debunkers/skeptiker och seriösa forskare, avhoppade militärer/myndighetspersoner och blivit utsatt för saker ju närmre ämnet jag kom när jag gjort intervjuer osv m.m.
Citera
2026-05-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mängder med människor har sett orber. Det finns hundratals (minst) filmer med orber.
När jag såg orberna jag talade om var vi TRE PERSONER, ditt jävla nöt. Och alla såg samma sak.

Kyrkor och biblar är väl för fan inga filmer på eller bevis för gud, du blir ju bara dummare och dummare.

Men fortsätt du att förneka existensen av ufos, mitt intresse för denna diskussionen är slut.
Det spelar ingen roll hur mycket du skriker, dina egna upplevelser går inte att återskapa och bevisa, lika lite som bibeln bevisar guds existens. Du kan lika gärna påstå att du sett jultomten, fattar du inte det?
Citera
2026-05-13, 10:43
Medlem
christianseances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
men vad menar du tro på ufo? Så länge man inte vet vad det är så är det ju ett ufo. Du menar då att man ska tro på att man inte vet vad det är? Påståendet om du nu ska skriva en bok blir extremt konstigt

U.F.O. är en sak... och ett ufo (av typ tefat, cigarrformad, tic tac) som emojin är en annan sak. Det är ren och skär militär propaganda att blanda ihop dem som du gör.

Det jag tror till 99,999% (=vet) är bl a att det finns farkoster i jordens atmosfär som uppvisar egenskaper som vida överstiger vår mainstream-vetenskap idag. Sådana farkoster kan vi kalla ufon, men jag kan skriva Tic Tac eller Tefat nästa gång lite slarvigt om det gör denna diskussonen tydligare?
Citera
2026-05-13, 10:46
Medlem
christianseances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det spelar ingen roll hur mycket du skriker, dina egna upplevelser går inte att återskapa och bevisa, lika lite som bibeln bevisar guds existens. Du kan lika gärna påstå att du sett jultomten, fattar du inte det?

Det där gäller allt. Bevisa vad du åt till frukost igår? Titta här! Hmm ser ut som ett AI-foto det där du nej det tror jag inte på.

Varför har vi så lätt att komma överens om andra saker som hundratusentals personer varit med om (ja, så många UFO-rapporter finns det) men så blir det ett problem just när det gäller tefat, tic tacs osv

Jo pga en 80 årig psykologisk påverkanskampanj från CIA & co
Citera
2026-05-13, 10:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det jag tror till 99,999% (=vet) är bl a att det finns farkoster i jordens atmosfär som uppvisar egenskaper som vida överstiger vår mainstream-vetenskap idag.
Hur kan du tro dig veta det utan bevis? Eller tycker du hörsägen och suddiga klipp är tillräckliga bevis trots att så mänga tidigare påstådda bevis i samma genre kunnat förklaras?
Citera
2026-05-13, 10:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har haft två UFO upplevelser och jag har lärt känna mängder med personer inom fältet från olika läger både debunkers/skeptiker och seriösa forskare, avhoppade militärer/myndighetspersoner och blivit utsatt för saker ju närmre ämnet jag kom när jag gjort intervjuer osv m.m.

Och jag har haft en spökupplevelse - inte tror jag på spöken bara för det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in