Citat:
Ursprungligen postat av
Ballooong
Vid vilken ålder får man låta ungarna gå lösa?
Och vid vilken ålder är det ett krav på att de ska gå lösa?
Någon ålder är det ju såklart, det ifrågasätter jag inte. Men jag blir nyfiken på när det är. Detta borde väl nästan skrivas in i lagen? Känns som något som kan vara extremt subjektivt.
Jag hoppas du inte har barn, annars blir jag orolig.
Normala föräldrar känner när ett barn kan vara ensam i 3 minuter, 10 min eller 30 min. Barn är olika och situationer är olika. Även hur du bor, och även anledning är ju olika. Om du en gång springer ner till en affär för att köpa en mycket viktig sak, meddelar någon om att du gör ärendet, och även t.ex. sätter en stor lapp innanför jackan att du har barn som är ensamma hemma — så kan man ju gör det om barnet är ganska litet och accepterar att stanna hemma ensam. Men det är ju endast vid undantag och något man gör med andan i halsen. Ett oroligt barn som inte vill bli lämnad ensam, lämnar man inte!!!
Att låsa in ett barn på 8 år och låte syskonet sova i ett rum bredvid är absolut inte ok. Det här rör sig inte om en snabb tripp ner till ICA för att köpa blöjor eller frukost, som man ifs inte ska göra men man kanske ändå skulle kunna ha en viss förståelse för. Förstår man inte att det här påverkar barn livet ut, vad fasiken kan man då hitta på som förälder? Ofta är ju en idiot till förälder just idiotisk, och det inom mycket — de borde aldrig skaffat barn.