2026-05-09, 16:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det börjar mer och mer låta som USA där vissa grupperingar inte har råd att lämna barn hos barnvakt, utan de låter familjemedlemmar ta hand om sina barn. Men där utsedd familjemedlem inte alls känner för ansvaret utan går ut och festar i stället. Det här har varit känt länge i USA, just bland fattiga familjer som inte har råd att betala för barnomsorg.

Nu är barnomsorg ingen match i Sverige. Du kan till och med ha ditt barn på natttdagis för en överkomlig summa. Så frågan är vad som har felats här, hos de ansvariga. Om man inte kan ta hand om barn ska man inte SKAFFA barn.
Kan handla om ekonomi. Även en ”överkomlig summa” kan vara övermäktig för en ensamstående.

För att få barnomsorg på kvällstid & då man har gemensam vårdnad måste bägge vårdnadshavare arbeta obekväma arbetstider för att barnen ska få plats i OB-omsorgen. Undantag kan göras i särskilda fall.

Vart är pappan & vilket ansvar tar han?

Kan även vara så att de inte är folkbokförda i kommunen pga olika anledningar & kan därför inte få barnomsorg.

Oavsett vad är det en dålig lösning att låsa in ungarna.
Citera
2026-05-09, 17:32
Medlem
När jag var 8 år så gick jag hem själv från skolan, hade egna hemma nycklar då det var sällan någon hemma när jag kom. Då micra man bara på en billys och satte sig och lirade gta vice city framför ps2an eller spelade cs (1.6) på PCn och bara softade eller gick över till bästa polaren som bodde mitt emot (som jag 26 år senare fortfarande hänger ihop med och röker en brajja tillsamans med då o då för vi idag ser oss som styv bröder) men det beror väl på unge till unge som någon sa också, tog bussen själv till skolan när jag var 10år för vi flyttade och jag bestämde promt att jag inte ville byta skola, satt då gick jag kvar bara det att jag fick ta bussen dit varje morgon sen hängde med kompisarna och sen bussen hem vid 18-19.00 tiden, satt jag klarade mig galant så, hade dock inte den mest normala o bästa barndomen heller så man fick lära sig att växa upp snabbt iallafall. Men att lämna sitt yngre syskon som är ett små barn med en är fuckt, och låser in än? vad tror mamman ska hända? Att man hittar c4 och spränger bostaden medans hon jobbar? Man kan endå ta hand om sig själv några timmar när man är 8år, dock att ta hand som sitt yngre syskon som låter nästan som är inte långt ifrån bebis åldern, men inte omöjligt. Som sagt, visa barn får lära sig att växa upp snabbare/tidigare än andra barn som har en "normal" och bra uppväxt
Citera
2026-05-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDickDrips
När jag var 8 år så gick jag hem själv från skolan, hade egna hemma nycklar då det var sällan någon hemma när jag kom. Då micra man bara på en billys och satte sig och lirade gta vice city framför ps2an eller spelade cs (1.6) på PCn och bara softade eller gick över till bästa polaren som bodde mitt emot (som jag 26 år senare fortfarande hänger ihop med och röker en brajja tillsamans med då o då för vi idag ser oss som styv bröder) men det beror väl på unge till unge som någon sa också, tog bussen själv till skolan när jag var 10år för vi flyttade och jag bestämde promt att jag inte ville byta skola, satt då gick jag kvar bara det att jag fick ta bussen dit varje morgon sen hängde med kompisarna och sen bussen hem vid 18-19.00 tiden, satt jag klarade mig galant så, hade dock inte den mest normala o bästa barndomen heller så man fick lära sig att växa upp snabbt iallafall. Men att lämna sitt yngre syskon som är ett små barn med en är fuckt, och låser in än? vad tror mamman ska hända? Att man hittar c4 och spränger bostaden medans hon jobbar? Man kan endå ta hand om sig själv några timmar när man är 8år, dock att ta hand som sitt yngre syskon som låter nästan som är inte långt ifrån bebis åldern, men inte omöjligt. Som sagt, visa barn får lära sig att växa upp snabbare/tidigare än andra barn som har en "normal" och bra uppväxt

Hon släpade ju in honom i rummet efter ett bråk så var det någon form av bestraffning eftersom det andra barnet inte var inlåst? Han visste ju inte var hans syskon var heller.
Oansvarigt i alla fall. Om sjukdom uppstår skulle barnet då ringa från mobilen?
Senast redigerad av Riley.B 2026-05-09 kl. 17:41.
Citera
2026-05-09, 20:05
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ok det var ogenomtänkt gjort av modern pga tidigare nämnda skäl, ifall något händer, en brand t. ex.
Vafan ska en 8-åring göra vid en brand? Det är väl större chans att mamman har låst in barnet på sitt rum just för att han INTE ska kunna gå in i köket och starta en brand.
Citera
2026-05-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Vid vilken ålder får man låta ungarna gå lösa?

Och vid vilken ålder är det ett krav på att de ska gå lösa?

Någon ålder är det ju såklart, det ifrågasätter jag inte. Men jag blir nyfiken på när det är. Detta borde väl nästan skrivas in i lagen? Känns som något som kan vara extremt subjektivt.
Jag hoppas du inte har barn, annars blir jag orolig.

Normala föräldrar känner när ett barn kan vara ensam i 3 minuter, 10 min eller 30 min. Barn är olika och situationer är olika. Även hur du bor, och även anledning är ju olika. Om du en gång springer ner till en affär för att köpa en mycket viktig sak, meddelar någon om att du gör ärendet, och även t.ex. sätter en stor lapp innanför jackan att du har barn som är ensamma hemma — så kan man ju gör det om barnet är ganska litet och accepterar att stanna hemma ensam. Men det är ju endast vid undantag och något man gör med andan i halsen. Ett oroligt barn som inte vill bli lämnad ensam, lämnar man inte!!!

Att låsa in ett barn på 8 år och låte syskonet sova i ett rum bredvid är absolut inte ok. Det här rör sig inte om en snabb tripp ner till ICA för att köpa blöjor eller frukost, som man ifs inte ska göra men man kanske ändå skulle kunna ha en viss förståelse för. Förstår man inte att det här påverkar barn livet ut, vad fasiken kan man då hitta på som förälder? Ofta är ju en idiot till förälder just idiotisk, och det inom mycket — de borde aldrig skaffat barn.
Citera
2026-05-09, 20:19
Medlem
Det är inte tillåtet att låsa in någon sådär särskilt inte barn .
Det är säkert många gånger det händer dom flesta har väl nån barnvakt .
Jag tycker det är inte okej .nuförtiden verkar folk skita I lagen och göra dom dom vill .att sen Det sitter folk i tråden som försvarar denna dåliga mamma genom genom säga att jag va själv vid åtta års ålder .jag vet inte hur gamla ni är eller om ni vuxit upp i laglöst samhälle .
Man äger inte barnen och man får inte behandla barn på detta vis .
Citera
2026-05-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDickDrips
Fast även om du gick hem ensam från skolan, så fanns det en plan kring det gissar jag. Det fanns kanske mellanmål, du kunde klockan och kunde planera hur din e.m. såg ut. Att låsa in en 8-åring och lämna syskonet i ett annat rum är så galet. Sedan är det stor skillnad på att var hemma ensam efter skolan på en em och att sitta ensam i låst i ett rum och natta sig själv.

Sedan handlar inte barndom om att klara sig, utan man vill ge de bästa förutsättningarna som man bara kan. Så klart ska och kan barn klara vissa svåra saker själv, och du valde själv att ta bussen för att du ville det. Det här barnet har knappast valt att bli inlåst på kvällen. Hen verkar ha upplevt det så jobbigt så barnet ringde polisen.
Citera
2026-05-09, 20:46
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Vafan ska en 8-åring göra vid en brand? Det är väl större chans att mamman har låst in barnet på sitt rum just för att han INTE ska kunna gå in i köket och starta en brand.
Kunnat fly kanske..??

Och är man 8 kan man också göra en hel del... t. ex. se till att få med syskon och eventuella husdjur ut.....
Citera
2026-05-09, 21:08
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Den här ungen blir ju inlåst i ett rum just för att den inte klarar av rörelsefriheten den har utan uppsyn av vuxen. Att ungen klarar larma snuten visar ju på det.
Det här är förmodligen en sjukt jobbig horunge som mamman inte orkar med längre.
Dock, ska inte ungen placeras på fritids eller daghem eller liknande, om mamman åker och jobbar och ingen annan kan ta hand om ungen?
Att hon trodde att systern var hemma låter som en sjukt dålig ursäkt.

Låter som babbar, vilken sund svensk förälder dels lämnar två små barn hemma medans denne åker till jobbet, och utöver det, låser in den äldre av barnen?
Avsaknaden av pappa tyder på det också.
Citera
2026-05-09, 21:26
Medlem
Vet en som blev orosanmäld för att hon lämnade sönerna på 9 och 11 år ensamma när hon jobbade natt. Soc bedömde att det inte vara någon fara jag minns jag ryckte det var konstigt
Citera
2026-05-09, 21:43
Medlem
SegerHelg88s avatar
Hon behöver jobba, borde inte låst dörren, men ungen borde ringt mamma. Han lär fått smaka på riset
Citera
2026-05-09, 22:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Den här ungen blir ju inlåst i ett rum just för att den inte klarar av rörelsefriheten den har utan uppsyn av vuxen. Att ungen klarar larma snuten visar ju på det.
En åttaåring som är mörkrädd ringer väl inte till polisen? Här vilar en gravad hund.

Undrar om det inte är något barn med diagnos och det där bråket tidigare på kvällen var något återkommande för att barnet helt enkelt inte ville förstå att vuxna måste arbeta.

Också inlåsningen är skum, fel i allmänhet, men man undrar om ungen ställt till med saker förut när mamman dragit in till mat på bordet och ett rum att alls befinna sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in