2026-05-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kort och gott, jag har lyckats hitta en nisch inom försäljning på Tradera som hittills har genererat ett ROI med över 2000%. Jag har tänkt förstätta verksamheten och kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet. Vad är skattemässigt mildast? Är det att öppna ett företag och fortsätta försäljningen genom det eller skatta på vinsten som privatperson? Inser också att marknaden till slut kommer vara mättad på produkten, kanske går det därefter att sälja vidare företaget (förutsatt att man öppnar ett).
Med företag får du avdragsmöjligheter.

KB/HB/AB är egna juridiska personer så det finns en del möjligheter att göra en del affärer med dig själv som privatperson, vilket kan vara intressant speciellt vid uppstarten.

KB och HB har mycket mindre restriktioner än AB
men å andra sidan tillåts en del saker i AB men inte i de andra,
så kolla vad som passar dig bäst, speciellt om du tror på företagsförsäljning.

HB har den stora nackdelen att du kan bli blåst av partner och du blir ansvarig om partnern ställe till det, så jag räknar inte HB som ett altenativ.
Citera
2026-05-12, 19:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hej!

Kort och gott, jag har lyckats hitta en nisch inom försäljning på Tradera som hittills har genererat ett ROI med över 2000%. Jag har tänkt förstätta verksamheten och kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet. Vad är skattemässigt mildast? Är det att öppna ett företag och fortsätta försäljningen genom det eller skatta på vinsten som privatperson? Inser också att marknaden till slut kommer vara mättad på produkten, kanske går det därefter att sälja vidare företaget (förutsatt att man öppnar ett).

Starta dn enskilld firma. Sedan kan vi en gång för alla avliva myten om att man får sälja för si och så mycket och att det räknas som hobbyverksamhet.
Är syftet med försäljningen att tjäna pengar så räknas det inte som inkomst av hobbyverksamhet oavsett hur mycket eller lite man säljer för.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in