Citat:
Ursprungligen postat av
din.mats.i.skolan
Vi bor på Hisingen i Göteborg och sonen har fått sommarjobb i Majorna (som alltså ligger på andra sidan Älvsborgsbron). Han kör EU-moped och skall enligt regelverket inte köra på cykelbanan utan på själva leden. Tungt trafikerad led där bilarna håller minst 70 km/h i tre filer, väldigt intensiv trafik. Och där vill myndighet och polis att en sjuttonåring skall köra sin moped?
Det kommer inte att hända, direkt förbud från pappa och jag vill istället att vi helt enkelt struntar i lagen och att han håller max 20 km/h och kör på cyckelbanan istället. Lugnt, fint och långsamt.
Om vi sedan antar att polisen sätter upp en kontroll där han fastnar - vilket straff kan vi förvänta oss. Bara penningböter, eller blir det prick i registret, trassel med körkort senare etc?
Tacksam för all input, kanske finns någon här som åkt fast, eller kanske någon polis som har koll?
Jag förstår precis vad du menar. Just passagen Hisingen<->fastlandet är en säkerhetsmässig omöjlighet - en brist i trafikplaneringen och lagstiftningen.
Den lagliga vägen är att låta barnen vingla ute i 3 smala körfält med alla Volvoidioter som visar noll hänsyn.
Bötesstraffet för att köra klass 1 moped på GC-banan är 1000 spänn och en trist prick i registret.
Jag skulle ta ett snack med grabben, förklara att han inte får köra på GC-banan - men ändå kräva att han gör just det för sin egen säkerhetsskull. Förklara vikten av att han kör långsamt och sansat och håller sig till typ 25 km/h som en klass II moppe, dels av hänsyn till övriga trafikanter på den rätt smala delen som är GC-banan längs Älvsborgsbron - men också för att kunna ha ett vettigt case om han mot förmodan skulle bli stannad och kontrollerad.
Personligen skulle jag som förälder också författat ett "fribrev", inplastat och medskickat med grabben där jag som förälder resonerar och förklarar det omöjliga där en tonåring tvingas brottas med tung trafik ute på en 70-sträcka med hög trafikintensitet större delen av dygnet. Något för sonen att visa upp direkt vid stoppet om han finner det svårt att argumentera själv i ett pressat läge.
Lycka till!! Jag har svårt att tänka mig att man stoppar och bötfäller killen om han kör sansat och har resten i ordning.