2026-05-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Vilka frikyrkoförsamlingar har du besökt? Jag har aldrig sett en Israelflagga i någon församling, varesig SvK, katolska, ortodoxa eller pingstförsamling.

Möjligen finns detta i USA, men i Sverige är det väl bara plymouthbröderna i Småland som är dispensationalister (ytligt Israelvänliga).

De är mest förekommande i EFK-församlingar, församlingar tillhörande trosrörelsen och så kallade fria församlingar, men har sett dem i en och annan pingstförsamling också. har inte varit till Hillsong så hur det är där vet jag inte.

Katoliker och ortodoxa är inte sionister så att du inte sett någon israelisk flagga i sådana kyrkor är helt i sin ordning. Det vore konstigt annars.
Citera
2026-05-06, 18:52
Medlem
Labbababas avatar
Oavsett omständigheterna kan ingen riktig kyrka veva israelflaggor. Det blir ju helt fel.
Citera
2026-05-06, 19:05
Medlem
zebra121s avatar
Väldigt många frireligiösa församlingar har max ett kors, antingen stort eller litet. En Jesusfigur hittar du istället i svenska kyrkan medan de fria församlingarna är centrerade mot endast ett kors.

En smula märkligt kan man tycka men de vill visa på uppståndelsen och dess kraft istället I guess. Att i korset finns det kraft, förlåtelse och försoning.

Just "jesuscentrerade" och "Kristuslika" är ofta förekommande i frireligiös miljö.
Citera
2026-05-06, 20:10
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
De är mest förekommande i EFK-församlingar, församlingar tillhörande trosrörelsen och så kallade fria församlingar, men har sett dem i en och annan pingstförsamling också. har inte varit till Hillsong så hur det är där vet jag inte.

Ja men dåså, amerikanska politiskt finansierade "kristna" föreningar. Då förstår jag att du kan ha sett Israelflagga.

Citat:
Katoliker och ortodoxa är inte sionister så att du inte sett någon israelisk flagga i sådana kyrkor är helt i sin ordning. Det vore konstigt annars.

Precis. Min kyrka är emot dispensationalism. Men EFK-föreningar måste väl vara ganska få/små i Sverige? Iaf på västkusten har jag inte stött på någon. I Örebro stötte jag på mormoner som missionerade.
Citera
2026-05-06, 20:33
Medlem
Rebali179s avatar
Inom Frikyrkan så hänger inte Jesus på korset eftersom han steg upp till himlen

Utan korsfästelsen finns det ingen uppstånden Kristus. Utan offret finns det ingen fest och frälsning och därför predikar vi Kristus korsfäst. 1 Korinthierbrevet 1:18-25

18 Ty ordet om korset är dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det Guds kraft. 19 Ty det står skrivet: "Jag skall förgöra de visas visdom, och de förståndigas förstånd skall jag göra om intet." 20 Var är den vise? Var är den skriftlärde? Var är denna tidsålders tänkare? Har inte Gud gjort världens visdom till dårskap? 21 Ty eftersom världen inte genom visdomen kände Gud, fann Gud för gott att genom dårskapen i predikan frälsa dem som tror. 22 Judarna begär tecken och grekerna söker visdom, 23 men vi predikar Kristus korsfäst, en stötesten för judar och en dårskap för hedningar, 24 men för de kallade, både judar och greker, Kristus, Guds kraft och Guds visdom. 25 Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.
Citera
2026-05-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Nu ljuger du.

Och Jesus är sanningen.

Om vad?
Citera
2026-05-06, 23:21
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Spoiler alert. De flesta kyrkor och frikyrkor är inte över huvud taget centrerade på något religiöst.
Det är i regel sociala klubbar för besserwissrar med ofördelaktiga utseenden. Ett sätt att tjäna pengar och skaffa en partner om man ser ut som ett sprängt skithus i fejjan.
Många av dem är även extrema materialister och är egentligen mest intresserade av pengar och inget annat.
Frikyrkoförsamlingar finns för att folk som ser ut som Fossmo skall få knulla.
Citera
2026-05-07, 01:04
Medlem
För dom hatar människor och måste hitta på något att älska!
Sanningen svider

Ja dom är ju det men det är för att förvrida huvudet på logiska människor .
Manipulativa, gillar att gå utanför ramarna i grupp tryck går dom fram med vad vad som hellst som sanning.

Dom kan ju inte liksom älska kaniner och nån skulle bli irriterade , ja förutom han som skulle slakta dom och bli självförsörjande på det då
Senast redigerad av troligengud 2026-05-07 kl. 01:09.
Citera
2026-05-07, 04:17
Medlem
Att de är jesuscentrerade betyder tvärt om att de dyrkar Barabbas, det visar ju också de Israeliska flaggorna!
Citera
2026-05-07, 12:57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Många frikyrkoförsamlingar hävdar att...

Vad säger ni om detta?

1) Är "jesuscentrerade" frikyrkoförsamlingar verkligen så jesuscentrerade som de påstår?
2) Varför sätter de den moderna staten Israels flagga högre än de lidande eller de triumferande Kristus?

1. Engagemanget i dessa församlingar är det sällan något fel på. Inte heller kan man skylla dem för att inte sätta Jesus i centrum. Nackdelen är att de tenderar att förhäva sig på ett sätt som är främmande för min syn på kristen tro. Att de skulle vara mer troende än medlemmar i de mer traditionella samfunden är direkt felaktigt.

2. En inte helt ovanlig (miss)uppfattning bland dessa frikyrkliga är att israels grundande innebar att delar av Bibelns profetior uppfylldes och att Jesus kommer att återvända, när det historiska Israel är återupprättat.
Majoriteten av de frikyrkliga är dock mot Israelflaggor i kyrkan, eftersom det politiserar kyrkan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in