2026-05-06, 01:19
Avstängd
Tjena,

Jag funderar på det här med bussbiljetter. Man kan ju välja mellan enkelbiljett (gäller i ca 2 timmar) eller 24-timmarsbiljett. Vad tycker ni är mest värt?

Som jag fattar det:

* Enkelbiljett passar om man bara ska göra ett snabbt ärende, typ åka A till B och tillbaka direkt.
* Men 2 timmar… känns som att det knappt räcker till något mer än en tur/retur?

https://xtrafik.se/enkelbiljett

24h-biljett däremot:

* När lönar den sig egentligen?
* Är det mest om man ska göra flera stopp under dagen?
* Hur hade ni planerat en dag för att verkligen få ut värde av en sån biljett?

https://xtrafik.se/24-timmarsbiljett

Exempel:
Om man köper 24h, är det typ värt att passa på att göra flera ärenden, träffa folk, kanske åka runt lite mer spontant?

Nyfiken på hur ni andra tänker – vad brukar ni välja och varför?
Senast redigerad av VirtuellVerklighet 2026-05-06 kl. 01:32.
Citera
2026-05-06, 02:27
Medlem
Varför skulle man planera en dag för att få ut ett värde av en biljett? Man köper en biljett för att kunna komma dit man vill eller behöver ta sig. Enkelbiljett passar en enkel resa. Kanske åker man bil tillbaka med någon, eller stannar längre än en enda dag. 24-timmarsbiljeten är om man åker t/r under en dag (eller t ex morgonen efter) - men köp 2 enkelbiljetter om det blir billigare, det beror ju på vilka zoner man vill åka till.
Citera
2026-05-06, 07:55
Medlem
grungewhores avatar
24-timmarsbiljett är främst en turistbiljett. Du har tagit in på ett hotell under dagen och ska checka ut dagen efter. Under dygnet behöver du inte tänka på hur långt varje stopp ska ta, hur långt det är o s v.

Jag föreslår att du åker en sträcka med tunnelbanan med en kompis. Ni kör en av varje. Vid varje stopp tar ni en bira. Ni tar en bira vid varje station tills du har köpt lika många enkelbiljetter som det kostar att köpa ett 24-timmarskort. Då ser du prick vilket som var mest värt.
Citera
2026-05-06, 20:47
Moderator
Neksnors avatar
Jag har bara köpt kortperiodsbiljetter (24 eller 72 timmar) som turist i olika städer, just för att det var enklaste lösningen och att priset låg väl inom budget.
Citera
2026-05-08, 17:26
Medlem
dude2ks avatar
24h-biljett lär vara mer värt om man ska resa en bit.
T ex när restiden är ca 3h till en annan stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in