Som rubriken antyder.
Jag har lösa tankar på att starta ett eget företag som hobbyverksamhet inom min hobby för jag tror inte idén bär sig ekonomiskt att leva på. Jag har då gått och grunnat på vad jag ska döpa företaget till och nu lutar jag åt att använda namnet på det gamla häradet där jag bor och sedan något som talar om vad företaget sysslar med, exempelvis "Tingshärads flyttservice", som exempel alltså. Som logga till företaget tänkte jag i så fall använda det gamla häradsvapnet.
När jag frågade AI om dessa häradsvapen var upphovsrättsskyddade så fick jag ett svar som närmast kan sammanfattas som: "De är oftast inte upphovsskyddade men det kan krävas tillstånd att använda dem i kommersiella sammanhang".
Men det är ju precis det jag tänkte göra i så fall, om jag ska använda det som logga för företaget.
Är det någon som vet hur man går till väga för att söka tillstånd i så fall? Och framförallt vem man söker tillstånd hos? En härad existerar ju inte i formell mening längre så det är ju inte som att använda en kommunlogga då det hade varit naturligt att vända sig till kommunkontoret och fråga.
Jag vill ogärna torska för upphovsrättsbrott det första jag gör.