2026-05-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var konstigt. Borde inte en rektor ha avlagt åtminstone en magisterexamen?

Tänkte på det här med informationssökning och källkritik. Så inte rektorn tror på tomtar och troll ...

Förmåga att läsa och producera stora mängder text snabbt.
Det är väl inte ovanligt med fritidspedagoger som gör rektorskarriär?
Citera
2026-05-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det är absolut galet att ge henne så mycket pengar. Vad ger dem rätten till det? Vems pengar är det de sprätter med på detta sätt?

Kungälvsbornas såklart. För att undvika en långdragen rättsprocess såklart eller "exit lösning". Det är sannolikt en överenskommelse mellan arbetstagaren och den ledande clownen som uttryckte sig något i stil med att hon fick gå av personliga skäl.

Det är inte en livsomvälvande summa men definitivt något som hade kunnat gå till andra vettigare saker. Att det sedan går till en bedragare lär väl inte heller uppskattas av tidigare brottsoffer.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-11 kl. 12:35.
Citera
2026-05-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Men alltså de måste ju krävas mer än 90 hp. Det är 1,5 år.
Skall en rektor med 1,5 år på universitet bossa över lärare som har en femårig utbildning?

Det här fenomenet har jag sett i andra delar av samhället.
Jag tror att det är 1,5 år utöver en lärarutbildning.
Citera
2026-05-11, 15:12
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discodansrock
Jag tror att det är 1,5 år utöver en lärarutbildning.

Fast det är andra i tråden som säger tvärtom. Läs. Vad gäller?
Citera
2026-05-11, 16:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det är väl inte ovanligt med fritidspedagoger som gör rektorskarriär?

Ingen aning. Har levt i illusionen att de var högt utbildade, som en universitetsrektor.

Men det viktigaste är förstås sunt förnuft och pondus.
Citera
2026-05-11, 16:55
Medlem
Men ärligt, det är väl klart att det finns krav på rektorer, och vad som krävs för jobbet.

Det är mycket spekulation och ”jag tror” och ”jag har hört” medan en snabb googling på krav för att bli rektor ger ganska tydliga svar på de krav som ställs. Som skollagen säger så får bara den som genom utbildning och insikt förvärvat pedagogisk insikt anställas som rektor. Vanligaste vägen är att utbilda sig till, och arbetat som, lärare -men det är inte enda vägen. Dock måste man ha både utbildning och erfarenhet för att jobba som rektor.

I det aktuella trådämnet har personen inte uppfyllt kraven och får inte heller vara kvar.
Senast redigerad av Mooi 2026-05-11 kl. 16:59.
Citera
2026-05-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooi
Men ärligt, det är väl klart att det finns krav på rektorer, och vad som krävs för jobbet.

Det är mycket spekulation och ”jag tror” och ”jag har hört” medan en snabb googling på krav för att bli rektor ger ganska tydliga svar på de krav som ställs. Som skollagen säger så får bara den som genom utbildning och insikt förvärvat pedagogisk insikt anställas som rektor. Vanligaste vägen är att utbilda sig till, och arbetat som, lärare -men det är inte enda vägen. Dock måste man ha både utbildning och erfarenhet för att jobba som rektor.

I det aktuella trådämnet har personen inte uppfyllt kraven och får inte heller vara kvar.
Uppenbarligen så tyckte Kungälvs kommun att det hon visade upp i from av CV dög som underlag för att uppfylla sagda krav.
Citera
2026-05-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Uppenbarligen så tyckte Kungälvs kommun att det hon visade upp i from av CV dög som underlag för att uppfylla sagda krav.

Och fel blev det 🤷🏼‍♀️
Citera
2026-05-11, 21:15
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A45B
Verkar vara den här:
(FB) Bedrägeri via e-handel & Sociala medier, och välgörenhetsgruppen Borås Änglar
Japp, Borås Änglar är vad jag hört också. Att personen förvarat donationer på sitt konto, men sedan blivit skuldsatt och fått utmätning. Så hon har inte förskingrat pengarna och inte straffats, men fick heller inte behålla dem för fogden då pengarna var i hennes privata konto. Är historien jag har hört. Detta är en tredjehandshistoria och kan vara fel.
Citera
2026-05-12, 11:05
Medlem
Ratads avatar
Jag vill veta hur valet av charlatanen gick till.

Var hon den enda som sökte jobbet Hade hon vänner och "bästa cheykompis"-girl bossar som skulle göra urvalet?
Det fanns ju enligt mycket känt mygel som hon hållit på med så kollade de inte upp hennes uppgifter och referenser med ett uns av kritik?
Citera
2026-05-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag vill veta hur valet av charlatanen gick till.

Var hon den enda som sökte jobbet Hade hon vänner och "bästa cheykompis"-girl bossar som skulle göra urvalet?
Det fanns ju enligt mycket känt mygel som hon hållit på med så kollade de inte upp hennes uppgifter och referenser med ett uns av kritik?

Inte enda som sökte jobbet. 5 stycken sökte.
Facken kommunal och Sveriges lärare avrådde från att anställa denne som faktiskt belv anställd.
Kommunen försvarade det med att det att der var en tidsbegränsad anställning.

Rubrik från artikel idag i Kungälvsposten
Citat:
Facken: ”Cv:t stämde inte och vi avrådde från rekrytering”

Det stod i cv't att hon hade erfarenhet som rektor. Vid intervju framkom det att hon gjort stand in enstaka dagar. Vilket fackförbunden inte tyckte man kunde räkna som erfarhet av att vara rektor.
Citera
2026-05-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Inte enda som sökte jobbet. 5 stycken sökte.
Facken kommunal och Sveriges lärare avrådde från att anställa denne som faktiskt belv anställd.
Kommunen försvarade det med att det att der var en tidsbegränsad anställning.

Rubrik från artikel idag i Kungälvsposten

Det stod i cv't att hon hade erfarenhet som rektor. Vid intervju framkom det att hon gjort stand in enstaka dagar. Vilket fackförbunden inte tyckte man kunde räkna som erfarhet av att vara rektor.

Det fetade -stämmer inte. Däremot var det 5 som togs ut till intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in