2026-05-06, 00:20
Medlem
Samsung T9 tycker jag fungerar riktigt bra.
Citera
2026-05-06, 03:32
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Kollade nyss vilken jag hade, de var en Toshiba så den är bra, har haft den i flera år minns inte när jag köpte den, men Toshiba är bra enligt mig....

Jag tycker att jag har sett dom flesta tillverkares diskar haverera.
Vissa tillverkares och/eller modeller kanske är bättre eller sämre än andra,
men det handlar väl en hel del om tur eller otur också för enstaka exemplar.

Bara för att man har haft ett enda exemplar av någon sort som har varit
bra eller dåligt så kan man väl inte dra så mycket slutsatser av det.

Dessutom är det väl så att tillverkarna försöker göra diskarna så att dom kan
"reparera" sig själva när något fel uppstår, t.ex. byta ut dåliga sektorer osv.
Så som vanlig användare kan man ha en massa fel på en disk utan att man märker det.
Förrän den ballar ur totalt.

Ingen verkar ha nämnt "Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology", aka "S.M.A.R.T." här.
Många diskar för statistik över problem, även sådana som vanliga användare inte ser,
som kan läsas ut mha S.M.A.R.T.
Det ger en bättre uppfattning om hur bra eller dåliga diskar är än att bara se om dom har totalhavererat eller inte.
Se:
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis_and_Reporting_Technology
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-05-06 kl. 03:35.
Citera
2026-05-06, 09:25
Medlem
swebarbs avatar
Undvik 2.5 tums diskar om dom är externa, riktigt dåliga både långsamma och kass kvalite. Bättre köpa en snabb ssd då. Vill man ha en mekanisk som extern i ett chassi ska man köpa en nas disk som är gjord för 24/7 drift.
Citera
2026-05-06, 11:16
Medlem
bl-gr-ns avatar
Gjorde mig av med min sista 3.5" HDD i mars...
Datorchassit tar inte 3.5 + att jag växte ur 3TB storlek (För allt jag vill spara allt som jag vill ha på en disk).
Har fortfarande 3 mekaniska diskar alla 2.5"...
En 2.5" 5TB mekanisk används som intern i (Fick tips om den här på FB och är tacksam för den).
Har även en gammal från 2011 och en USB 2.5 4TB Toshiba Canvio. dessa används enbart som säkerhetskopior.

SSD:er är för dyra (...och kommer bli dyrare ett tag till) för att bara ha för säkerhetskopiering.
Tyvärr börjar mekaniska 2.5" diskar försvinna från marknaden.

Dessutom är de med större kapacitet dubbelt så tjocka (dubbelhöjd?) och får inte plats i vanliga billiga externa 2.5" kabinett.
Externa 2.5" diskar har bara USB-anslutning som gör dom mindre flexibla om man skulle vilja ha dom som interna S-ata diskar.

Disk tillverkarna har verkligen målat in sig i ett hörn:
Antar att 2.5" SSD är billigare att tillverka än mekaniska... Så de upphör med mekaniska men samtidigt har dom på tok för höga priser på SSD (just nu).

För förhoppningsvis så dyker det upp ny tillverkare som kan producera SSD:er med lägre priser för konsumentmarknaden ändå med god vinst, än de nuvarande.

Red: anledningen till att jag ogillar 3.5" mekaniska HDD är att de som externa behöver extern ström medan 2.5 kan drivas av USB-porten.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-05-06 kl. 11:19.
Citera
2026-05-06, 11:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Gjorde mig av med min sista 3.5" HDD i mars...
Datorchassit tar inte 3.5 + att jag växte ur 3TB storlek (För allt jag vill spara allt som jag vill ha på en disk).
Har fortfarande 3 mekaniska diskar alla 2.5"...
En 2.5" 5TB mekanisk används som intern i (Fick tips om den här på FB och är tacksam för den).
Har även en gammal från 2011 och en USB 2.5 4TB Toshiba Canvio. dessa används enbart som säkerhetskopior.

SSD:er är för dyra (...och kommer bli dyrare ett tag till) för att bara ha för säkerhetskopiering.
Tyvärr börjar mekaniska 2.5" diskar försvinna från marknaden.

Dessutom är de med större kapacitet dubbelt så tjocka (dubbelhöjd?) och får inte plats i vanliga billiga externa 2.5" kabinett.
Externa 2.5" diskar har bara USB-anslutning som gör dom mindre flexibla om man skulle vilja ha dom som interna S-ata diskar.

Disk tillverkarna har verkligen målat in sig i ett hörn:
Antar att 2.5" SSD är billigare att tillverka än mekaniska... Så de upphör med mekaniska men samtidigt har dom på tok för höga priser på SSD (just nu).

För förhoppningsvis så dyker det upp ny tillverkare som kan producera SSD:er med lägre priser för konsumentmarknaden ändå med god vinst, än de nuvarande.

Red: anledningen till att jag ogillar 3.5" mekaniska HDD är att de som externa behöver extern ström medan 2.5 kan drivas av USB-porten.

För viktiga filer vill du ha 3.5tums diskar dom kommer inte försvinna men dock kommer priserna öka tack vare AI som köper upp allt vad diskar och gpu heter. Du kan glömma att en ny tillverkare för hårddiskar kommer finns inte på kartan

chip bristen kommer stå sig ett bra tag framöver som det ser ut
Citera
2026-05-06, 11:32
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
För viktiga filer vill du ha 3.5tums diskar dom kommer inte försvinna men dock kommer priserna öka tack vare AI som köper upp allt vad diskar och gpu heter. Du kan glömma att en ny tillverkare för hårddiskar kommer finns inte på kartan

chip bristen kommer stå sig ett bra tag framöver som det ser ut
Kollar man på Amazon.com så finns det flera udda kinesiska tillverkare som producerar M.2 och 2.5 SSD.
Vet inget om deras kvalitet eller hederlighet men de finns.

De vill nog inte vara små udda tillverkare i evigheter och de stora drakarna har lämnat dörren öppen för konkurrens med alldeles för höga priser (oförmögna att tillgodose marknaden).
Chip tillverkare kommer också få nya konkurrenter.

Nej! jag är färdig med 3.5" HDD precis som med disketter och kassettband.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-05-06 kl. 11:37.
Citera
2026-05-06, 14:37
Medlem
brianmolkos avatar
Enligt vissa så behöver man ju inte HDD eller SSD längre för lagring allt finns ju för alltid på nätet och streama
Jämfört med det så är din HDD säker.
Citera
2026-05-06, 16:13
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Har några Westerns och Seagates 3,5" som har hållt bra i några år nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in