2026-05-05, 15:30
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Personligen anser jag att all religion ska förpassas till privatlivet, liksom ens sexualitet och politiska tillhörighet. Det är egentligen ointressant för det publika rummet. Att människor kommer samman i slutna sällskap och diskuterar dessa saker ska absolut stå alla fritt, men det ska inte bekostas av skattepengar. Det ska heller inte påverka dagen för övriga medborgare (demonstrationer och liknande).

Håller med om att religion ska förbli privat . Men det finns inget sätt att undkomma det i vilket fall. Vi alla sekulära kristna praktiserar aldrig religion ( Förutom bröllop,dop,julfirande, påsk vilket säger mycket om hur vi inte reflekterar över religiösa högtider utan enbart tar dom för givet och gjort en osynlig kultur av det) Hela vår svenska lagstiftning och rättsordning är baserat på bibelns tio guds bud . " Alla lika inför lagen" (Ett eko av det kristna budskapet "alla människors lika värde) Så, både du och jag vandrar omkring som levande anakronismer och tillämpar kristendomen i mycket av vår tillvaro , förutom att fira högtiderna.

Då tråden handlar om Buddhism så är just den tron görbar i varje riktning. Leva som en munk eller ersätta den kristna etiken med den buddhistiska . Den kristna är väldig vag och flytande och samtidigt inte anpassat till den nya tiden idag då så många inte ens lever i familjebildningar utan många har blivit mer och mer solitära , men samtidigt vill utveckla sig själva som en etisk varelse . Där går kristendomen kort då den (vad jag vet) inte gör skillnad på kollektiv och individ på samma sätt som Buddhism
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-05 kl. 15:49.
Citera
2026-05-05, 18:07
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi alla sekulära kristna praktiserar aldrig religion ( Förutom bröllop,dop,julfirande, påsk vilket säger mycket om hur vi inte reflekterar över religiösa högtider utan enbart tar dom för givet och gjort en osynlig kultur av det)

Jul är inte en kristen högtid, i princip ingen firar kristmässa i Sverige. Väldigt få praktiserar dop numera.

Citat:
Hela vår svenska lagstiftning och rättsordning är baserat på bibelns tio guds bud . " Alla lika inför lagen" (Ett eko av det kristna budskapet "alla människors lika värde)

Vårt rättssystem kommer ytterst från Hammurabi, via Grekland och Rom.

Citat:
Så, både du och jag vandrar omkring som levande anakronismer och tillämpar kristendomen i mycket av vår tillvaro , förutom att fira högtiderna.

Nä, det gör vi inte. Vi frossar, porrsurfar, praktiserar seriemonogami, ljuger, vördar Mammon, super och spelar.

Citat:
Där går kristendomen kort då den (vad jag vet) inte gör skillnad på kollektiv och individ på samma sätt som Buddhism

Vet inte varför du stavar buddism med stor bokstav och ett h du inte kan uttala (hindis dh är inte uttalbart för svenskar), samtidigt som du skriver kristendom med idel gemena.
Citera
2026-05-05, 18:13
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enonil
Jag anser att utav alla världsliga religioner så skulle Buddhismen vara den religion som västvärlden skulle kunna få mest nytta av, samt även för vad som lär ske i framtiden.

utav => av
Buddhism => buddism

Buddism är inte en religion, utan en filosofi. Den praktiseras redan i Sverige, då under namnet "mindfulness", väsentligen kinesisk chan (禅; eller zen, som det heter i Japan), den gren av mahayana som tar meditation som främsta praktik.

De naturnära svenskarna skulle betrakta mahayana som kompatibel med den svenska naturromantikens förhållningssätt till verkligheten. Däremot skullde den sydvästliga theravada eller tibetansk buddism kännas märkliga.
Citera
2026-05-05, 18:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Jul är inte en kristen högtid, i princip ingen firar kristmässa i Sverige. Väldigt få praktiserar dop numera.

Vårt rättssystem kommer ytterst från Hammurabi, via Grekland och Rom.

Nä, det gör vi inte. Vi frossar, porrsurfar, praktiserar seriemonogami, ljuger, vördar Mammon, super och spelar.

Vet inte varför du stavar buddism med stor bokstav och ett h du inte kan uttala (hindis dh är inte uttalbart för svenskar), samtidigt som du skriver kristendom med idel gemena.

Mår du bra annars ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-05 kl. 18:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in