2026-05-02, 10:46
Medlem
ViModeraters avatar
https://www.fokus.se/valkompass-2026/

"Valkompass 2026: Ta reda på vilka partier som står dig närmst

Hur ska du rösta i riksdagsvalet? Valkompassen 2026 är ett smart verktyg för dig som vill få bättre koll på var du står politiskt inför nästa val. Genom att svara på en rad aktuella frågor om exempelvis rättspolitik, migration, klimat, ekonomi, skola och vård får du en tydlig bild av vilka partier som ligger närmast dina åsikter. Vår valkompass 2026 är enkel att använda och ger en snabb överblick över det politiska landskapet i Sverige."

Din recension?

Har valkompasserna i Sverige hög kvalitet?

Borde utbudet vara större?

Hjälper valkompasserna de väljare som har svårt att välja?

Hur borde "den perfekta valkompassen" vara utformad?

Behövs det en onlinekurs för att utbilda de väljare som är minst insatta?

Kommer utländska intressen manipulera det svenska valet genom valkompasser på sociala medier?
Senast redigerad av ViModerater 2026-05-02 kl. 11:42.
Citera
2026-05-02, 10:59
Medlem
Alla stora tidningar har likadana
Citera
2026-05-02, 11:17
Medlem
KELLAKEBABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViModerater

Hur ska du rösta i riksdagsvalet? Valkompassen 2026 är ett smart verktyg för dig som vill få bättre koll på var du står politiskt inför nästa val. Genom att svara på en rad aktuella frågor om exempelvis rättspolitik, migration, klimat, ekonomi, skola och vård får du en tydlig bild av vilka partier som ligger närmast dina åsikter. Vår valkompass 2026 är enkel att använda och ger en snabb överblick över det politiska landskapet i Sverige."

Din recension?
SD enligt fokus och alla andra stora tidningar.
Citera
2026-05-02, 11:17
Medlem
Sezlows avatar
Som vanligt, M, KD och SD toppar det mesta De andra i en klump efteråt.
Citera
2026-05-03, 15:53
Medlem
Duvlorts avatar
Gjorde en valkompass idag för skoj skull, svarade som jag brukade och döm av min förvåning nnär jag nästan blev 91% sosse?

Har man stulit hela SD's program rakt över, vad hände med mitt land bygger inga murar?

Nog att man kan lova ett och annat innan ett val med sen införliva det? Är man så maktkåta i S?
Citera
2026-05-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Gjorde en valkompass idag för skoj skull, svarade som jag brukade och döm av min förvåning nnär jag nästan blev 91% sosse?

Har man stulit hela SD's program rakt över, vad hände med mitt land bygger inga murar?

Nog att man kan lova ett och annat innan ett val med sen införliva det? Är man så maktkåta i S?
S är ett realistiskt parti som har likt alla andra partier utvecklats i vissa avseenden och frågor. Att man försöker vara humanistiska och tänka på detta med mänskliga rättigheter och rättvisa innebär inte att man måste bli orealistisk för det.

Högern är minst lika om inte mer maktkåta. Politik handlar om makt om hur den ska utföras och utformas samt fördelas. Partier som inte vill ha någon makt/inflytande kommer inte vara partier/politiskt lagda. .

Sluta vara så lättpåverkad av grupptryck.
Läs S partiprogram och sluta lita blint på högerns propaganda om S. Det är otroligt mycket fulspel, lögner och vinklade halvsanningar när högern ska diskutera om sina rivaler. Visst andra sidan kan säkert göra samma men det är inte det jag pratar om just nu. S är Sveriges största parti så det är väldigt många partier som hade velat ta deras plats(och många av deras rivalers röstare hatar S p.g.a. S populäritet rent röstmässigt), tror du på riktigt att deras rivaler kommer vara helt ärliga med sin kritik?

S har många fördelar, och är de facto ett realistiskt alternativ(samt är en ytterst viktig part när det kommer till att bygga upp Sverige historiskt)...något många högervridna flashbackare inte vill erkänna då deras favoritpartier ofta går till val på att smutskasta/vara S rival.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-04 kl. 00:30.
Citera
2026-05-05, 07:19
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

Rätt omöjligt att bli 91% sosse om du nu inte trams svarar samt svarar ytterst efterblivet.

Kollar man dessutom hur "sossarna" har svarat i frågorna så stämmer det oftast inte alls.

Det är en rad av dessa frågor där sossarna går helt emot hur de egentligen tycker.
Citera
2026-05-05, 07:41
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
S är ett realistiskt parti som har likt alla andra partier utvecklats i vissa avseenden och frågor. Att man försöker vara humanistiska och tänka på detta med mänskliga rättigheter och rättvisa innebär inte att man måste bli orealistisk för det.

Högern är minst lika om inte mer maktkåta. Politik handlar om makt om hur den ska utföras och utformas samt fördelas. Partier som inte vill ha någon makt/inflytande kommer inte vara partier/politiskt lagda. .

Sluta vara så lättpåverkad av grupptryck.
Läs S partiprogram och sluta lita blint på högerns propaganda om S. Det är otroligt mycket fulspel, lögner och vinklade halvsanningar när högern ska diskutera om sina rivaler. Visst andra sidan kan säkert göra samma men det är inte det jag pratar om just nu. S är Sveriges största parti så det är väldigt många partier som hade velat ta deras plats(och många av deras rivalers röstare hatar S p.g.a. S populäritet rent röstmässigt), tror du på riktigt att deras rivaler kommer vara helt ärliga med sin kritik?

S har många fördelar, och är de facto ett realistiskt alternativ(samt är en ytterst viktig part när det kommer till att bygga upp Sverige historiskt)...något många högervridna flashbackare inte vill erkänna då deras favoritpartier ofta går till val på att smutskasta/vara S rival.

Sossarna har inte varit Socialdemokrater under flera decennier.

Tyvärr har partiet ännu en massa zombies som fortfarande bara kryper fram.

Sossarna har genom hur de agerat de senaste 20-åren förstört Sverige oerhört mycket.
Ja att överhuvudtaget beblanda sig med MP, C samt V är endast ett självskadebeteende
där en någorlunda förnuftig människa med sunt förnuft borde själv inse detta.

Något du verkar helt sakna.

Hur skulle det gå för sossarna i riksdag samt kommunalval om deras röstboskap ej får rösta.

Förändra reglerna helt enkelt på vilka som får rösta i dessa val. (även region)

Jag anser att Svensk medborgarskap minst 10 år borde vara ett krav.
Citera
2026-05-11, 06:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViModerater

Din recension?

Har valkompasserna i Sverige hög kvalitet?

Borde utbudet vara större?

Hjälper valkompasserna de väljare som har svårt att välja?

Hur borde "den perfekta valkompassen" vara utformad?

Behövs det en onlinekurs för att utbilda de väljare som är minst insatta?

Kommer utländska intressen manipulera det svenska valet genom valkompasser på sociala medier?
Riktigt dålig kompass. Otroligt villat inte minst på rättsområde.
Citera
2026-05-24, 13:20
Medlem
Jag gjorde DN:s valkompass och försökte vara en väldigt övertygad moderat.
Jag valde tre områden som jag uppfattat som viktiga för M ekonomi utrikes/försvar och rättspolitik.
Sedan svarade jag som jag tror en riktig ärkemoderat skulle svara.
Resultatet blev 91% SD 79 % M och 75 % S .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in