Citat:
Ursprungligen postat av
barasofta2018
Finns det folk i Malmö som har intresse av att köra igång ett MESHTASTIC nod nätverk i Malmö? Meshtastic är ett fantastiskt sätt att kommunicera som är billigt, säkert, tar inte plats, enkelt att använda och utan övervakning från myndigheter (meshtastic har AES256 kryptering). Inte för att jag har ngt att dölja men jag tycker det känns obehagligt med all denna kommunistliknande övervakning precis överallt, på allting, vad det än gäller som har med kommunikation att göra.
Jag har kollat runt lite offline och I Stockholm finns det tydligen redan ett väl etablerat nätverk med noddar så att boende i stor-Stockholm området når varandra alltid dygnet runt. Det skulle vara kul om vi kan starta ett sådant nätverk i Malmö. Om 12 personer spridda över hela Malmö startar en nod så kan hela Malmö stad nå varandra 24 timmar över hela Malmö med omnejd.
En lite "LoRa" apparat (jag ska köpa en LilyGo) kostar allt ifrån 350 kr upp till 2000 kr för de flashiga och mest avancerade med stor touch screen skärm, men det räcker med 350 kr för att komma igång. Jag tycker det är både roligt och intressant samt praktiskt om folk börjar köpa Märsta Stick och använda det som enkelt snabbkommunikation vänner emellan och i familjen
Länkar till er somninye känner till meshtastic
https://meshtastic.org/
Kolla "Meshtastic Network" på YouTube, det finns hundratals bra videor om det att välja bland.
På Aliexpress är det billigast att köpa en Meshtastic Nod