2026-05-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Ha, ha! Att se faror och/eller möjligheter med techindustrin, AI m m har över huvud taget inget med att känna igen diverse skådisar att göra! Det är en helt annan vetenskap. Det framkom jo också i intervjun att hon sett minst en fransk film, som hon tyckte var väldigt bra. Att inte vara intresserad av amerikaniserade filmer eller actionfilmer är hon säkert inte ensam om.
Jag har förstått att du är för trög för ämnet men behöver ändå visa vad du inte förstår.

När techindustrin via sina plattformar bestämmer vem som får synas i offentligheten bestämmer den även t.ex. vilken politik som vanliga ointresserade människor blir exponerade inför. Plötsligt ”vet” alla att Trump är pedofil, nazist och Satan himself, utan att dessa människor kan förklara hur de nått den slutsatsen. Frågan handlar alltså inte om just Brad Pitt, den handlar om vilket sugrör Maggan betraktar sin omvärld genom.

Uppenbarligen upplever hon inte omvärlden som vi andra gör. Att inte veta vem Brad Pitt är tyder på att hon inte är i synk med folket hon vill bestämma över. Tihi, liksom.
Citera
2026-05-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är en sak att vara ointresserad av idrott och amerikansk Hollywoodfilm och en annan att inte känna till de mest berömda utövarna av det.
Det hänger ju självklart ihop! Om man är ointresserad ser man inte på Sportnytt, eller Hollywoodfilmer. I tillägg läser man inte skvallertidningar eller ser inte på TikTok om dessa ämnen.
Citera
2026-05-03, 16:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det hänger ju självklart ihop! Om man är ointresserad ser man inte på Sportnytt, eller Hollywoodfilmer. I tillägg läser man inte skvallertidningar eller ser inte på TikTok om dessa ämnen.

Man behöver inte ha sett på sport eller på filmer för att känna till världsberömda skådespelare och idrottsstjärnor. Jag visste t.ex vem Maradona var långt innan jag började kolla på fotboll.
Citera
2026-05-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Jag har förstått att du är för trög för ämnet men behöver ändå visa vad du inte förstår.

När techindustrin via sina plattformar bestämmer vem som får synas i offentligheten bestämmer den även t.ex. vilken politik som vanliga ointresserade människor blir exponerade inför. Plötsligt ”vet” alla att Trump är pedofil, nazist och Satan himself, utan att dessa människor kan förklara hur de nått den slutsatsen. Frågan handlar alltså inte om just Brad Pitt, den handlar om vilket sugrör Maggan betraktar sin omvärld genom.

Uppenbarligen upplever hon inte omvärlden som vi andra gör. Att inte veta vem Brad Pitt är tyder på att hon inte är i synk med folket hon vill bestämma över. Tihi, liksom.
Du verkar ju själv ha en snäv syn på information. All information kommer inte via amerikanska techindustrin. Det handlar väl mera om att man ska kunna sortera och kritiskt granska information, och välja sina källor. För det krävs en viss intelligens och allmänbildning. Hjälper säkert att man har levt, hört, läst och upplevt mycket, och inte endast får sin information via sociala medier.
Citera
2026-05-03, 16:14
Medlem
Citat:
Man behöver inte ha sett på sport eller på filmer för att känna till världsberömda skådespelare och idrottsstjärnor. Jag visste t.ex vem Maradona var långt innan jag började kolla på fotboll.
Det tror jag faktiskt att Magdalena Andersson också vet. Det var lite enklare för 40 år sedan när det inte fanns så många skådespelare eller kända fotbollsspelare.
Citera
2026-05-03, 16:32
Medlem
Citat:
Du verkar ju själv ha en snäv syn på information. All information kommer inte via amerikanska techindustrin. Det handlar väl mera om att man ska kunna sortera och kritiskt granska information, och välja sina källor. För det krävs en viss intelligens och allmänbildning. Hjälper säkert att man har levt, hört, läst och upplevt mycket, och inte endast får sin information via sociala medier.
Det känns som att du inte fattat grejen fullt ut, ge tanken en dag eller två så lossnar det nog. Att ”välja sina källor” är att välja sitt sugrör, det kräver ingen allmänbildning överhuvudtaget. Att granska alla källor (även de som inte nödvändigtvis lockar en) ger allmänbildning.

Hemläxa: Sociala medier är bara en liten del av techindustrin.
Senast redigerad av Festmulatt 2026-05-03 kl. 16:52.
Citera
2026-05-03, 16:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det tror jag faktiskt att Magdalena Andersson också vet. Det var lite enklare för 40 år sedan när det inte fanns så många skådespelare eller kända fotbollsspelare.

Fanns precis lika många skådespelare nu som då. Vissa fick mer uppmärksamhet. Andra mindre. Och Brad Pitt fick som sagt sitt genombrott för över 30 år sedan.
Citera
2026-05-05, 06:31
Medlem
Citat:
Fanns precis lika många skådespelare nu som då. Vissa fick mer uppmärksamhet. Andra mindre. Och Brad Pitt fick som sagt sitt genombrott för över 30 år sedan.
Nja, antalet stora skådisar är större i dag än då. Och även sportkändisar. Och själv tappade jag helt intresset för Brad Pitt för över 15 år sedan. Men oavsett är ju en person som inte gjort något annat än att spela in filmer, en ganska ointressant person. Själv tycker jag att det är mera anmärkningsvärt att ett statsråd, Mohamsson, inte känner till våra Grundlagar än att en oppositionsledare inte känner till Brad Pitt. De ska ju faktiskt styra Sverige, inte se på film…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in