2026-05-01, 14:59
  #25
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Historiskt har vi haft avrättningar men det verkade ha ganska liten inverkan på brott generellt.

Kanske inte riktigt räknas som ett motargument till det du skriver, i och med att det handlar om nåt mycket längre bak i tiden än vad du troligen menar, men det sägs att människan domesticerat sig själv och därefter är någorlunda civiliserad. Och avrättningar, eller kanske egentligen mord, var metoden. När de flesta medlemmarna av en stam uppskattade lugn och ro samtidigt som några stycken var konstant våldsamma och konfliktsökande mongon mördade man helt enkelt dessa våldsmongon varpå man fick lugn och ro och våldsmongogenerna inte spreds vidare vilket ledde till att hela arten blev mer civiliserad och mindre våldsam. Det är lite av en ironi att laga process ses som ett krav i ett civiliserat samhälle, i och med att om laga process och rättssamhällementalitet hade varit en faktor för 100 000 år sen (eller nåt liknande) hade vi väl aldrig mördat de där våldsmongoäcklen vi behövde mörda för att vi skulle bli en art kapabel att skapa koncept som rättssamhället, laga process och civilisation i största allmänhet.

Nu idag när vi har kulturberikare som skjuter och spränger sönder landet, och deras trettonåriga "torpeder" och allt vad det är, känns det svårt att säga nåt annat än att de förstör lugnet och ron för oss på samma sätt som de ovan nämnda våldsmongoäcklen gjorde för våra förfäder.
Citera
2026-05-01, 15:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag kan ibland känna sympati för kriminella som vägrar respektera andras regler om reglerna inte gynnar familjen/klanen. Dom ligger närmare det naturliga beteendet. Vi är fortfarande stenåldersmänniskor i moderna kostymer. Ej att glömma.

Tror du vi någon gång i framtiden kommer leva i ett modernt samhälle utan kriminella?

Anstiftaren spelar folket och bara låtsas bry sig om dig.

Vänster - Dåtidens Kommunism.
”Välfärden” är att alla får det lika bra (dåligt) oavsett hur hårt arbete dom lägger ner.
Ta från dom rika och ge till dom fattiga.
Låt kvinnor göra kvinnogöra som att stanna hemma med en flock ungar och feminisera män genom att stryka dom medhårs ifall dom gör fel.
Tvinga alla att tycka och agera likadant.
”All kultur är bra kultur”

Höger - Dåtidens Diktatur.
Låt dom rika bli ännu rikare och låt inte den fattige ha en chans att ta sig upp.
Pöbeln kan slava på ett mindre värt arbete för lägre lön.
Om du är kvinna behöver du vara extra ordinär för att lyckas, annars blir du fast som hemmafru.
”Vår kultur är den rätta kulturen”

Modern vänster, fokus på att släcka bränder. Tänker inte långsiktigt och hållbart (liknande som MP).
Modern höger, nästan som dåtidens sossar fast med lite blått i sig ändå.
Planerar mer för långsiktiga mål. Arbetar förebyggande. Lägre skatter och avgifter vilket öppnar upp för fler arbetstillfällen, vilket gör att du får en chans att bygga och skapa ditt egna liv, även om du startade på noll.
Eftersom dom jobbar mer proaktivt leder det till att dom som faktiskt är i behov av hjälp kan ges hjälp.
Det är självklart inte bra om blått tar över 100%. Det behöver finnas en balans.

Välfärd är att skapa sitt egna liv utan att någon lägger sig i för mycket (inom rimliga gränser).
Demokrati och lagar är viktiga redskap för vår säkerhet och för att låta folkets talan balansera upp samhället.

Kommunism vs Diktatur = Lika fast ändå olika.

Du skulle förslagsvis kunna trivas i:
Kina, Kuba, Laos, Nordkorea, Vietnam, Myanmar, Eritrea, Ekvatorialguinea, Tchad, Centralafrikanska republiken, Sudan, Belarus, Afgahnistan, Syrien, Saudiarabien, Jemen.
Citera
2026-05-01, 15:26
  #27
Medlem
Vi hade behövt införa mer straffarbete igen, vi avveckla den 1965, men fångar som måste jobba för att tjäna in o slippa sitt straff.

Just nu förs fel statistik, man räknar inte med ouppklarde brott som brott, man jämför inte brott som brott heller i statistik, som ex förr handla det mer om inbrott osv, nu tillför dessa knappt statistiken för polisen har grövre brott o utreda, skjutningar, sprängningar gäng osv.

Återinför straffarbete igen.
Citera
2026-05-01, 16:09
  #28
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Anstiftaren spelar folket och bara låtsas bry sig om dig.

Vänster - Dåtidens Kommunism.
”Välfärden” är att alla får det lika bra (dåligt) oavsett hur hårt arbete dom lägger ner.
Ta från dom rika och ge till dom fattiga.
Låt kvinnor göra kvinnogöra som att stanna hemma med en flock ungar och feminisera män genom att stryka dom medhårs ifall dom gör fel.
Tvinga alla att tycka och agera likadant.
”All kultur är bra kultur”

Höger - Dåtidens Diktatur.
Låt dom rika bli ännu rikare och låt inte den fattige ha en chans att ta sig upp.
Pöbeln kan slava på ett mindre värt arbete för lägre lön.
Om du är kvinna behöver du vara extra ordinär för att lyckas, annars blir du fast som hemmafru.
”Vår kultur är den rätta kulturen”

Modern vänster, fokus på att släcka bränder. Tänker inte långsiktigt och hållbart (liknande som MP).
Modern höger, nästan som dåtidens sossar fast med lite blått i sig ändå.
Planerar mer för långsiktiga mål. Arbetar förebyggande. Lägre skatter och avgifter vilket öppnar upp för fler arbetstillfällen, vilket gör att du får en chans att bygga och skapa ditt egna liv, även om du startade på noll.
Eftersom dom jobbar mer proaktivt leder det till att dom som faktiskt är i behov av hjälp kan ges hjälp.
Det är självklart inte bra om blått tar över 100%. Det behöver finnas en balans.

Välfärd är att skapa sitt egna liv utan att någon lägger sig i för mycket (inom rimliga gränser).
Demokrati och lagar är viktiga redskap för vår säkerhet och för att låta folkets talan balansera upp samhället.

Kommunism vs Diktatur = Lika fast ändå olika.

Du skulle förslagsvis kunna trivas i:
Kina, Kuba, Laos, Nordkorea, Vietnam, Myanmar, Eritrea, Ekvatorialguinea, Tchad, Centralafrikanska republiken, Sudan, Belarus, Afgahnistan, Syrien, Saudiarabien, Jemen.

Tänk om du och jag var lyckligt gifta och jag var kriminell. En dag så berättar du för mig att en man har försökt våldta dig. Skulle du då vilja att jag såg till så våldtäktsmannen försvann för alltid eller hade det känts bättre för dig om jag ringde och anmälde brottet till någon trögfattad utredare på polishuset, som sen bara hade lagt ner ärendet pga brist på bevis?

Man kan inte säga att det alltid är rätt att vara kriminell eller att det alltid är rätt att vara laglydig. Verkligheten är mer komplex. Man måste därför acceptera att livet alltid kommer vara lite farligt och kriminella kommer alltid att finnas.
Citera
2026-05-01, 16:35
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tänk om du och jag var lyckligt gifta och jag var kriminell. En dag så berättar du för mig att en man har försökt våldta dig. Skulle du då vilja att jag såg till så våldtäktsmannen försvann för alltid eller hade det känts bättre för dig om jag ringde och anmälde brottet till någon trögfattad utredare på polishuset, som sen bara hade lagt ner ärendet pga brist på bevis?

Man kan inte säga att det alltid är rätt att vara kriminell eller att det alltid är rätt att vara laglydig. Verkligheten är mer komplex. Man måste därför acceptera att livet alltid kommer vara lite farligt och kriminella kommer alltid att finnas.

Du och jag skulle aldrig bli lyckligt gifta. För ett lyckligt giftermål krävs ömsesidig respekt.
Och blandar vi dessutom in feminin och maskulin energi i det hela, är hämndlystna män fast i en obalans där den feminina energin spelar över.

En bra matchning är när två personer förstår och respekterar varandra. Man möts i en symbios.
Att ta lagen i egna händer är respektlöst. Inte bara mot mig, utan även resten av folket i vårt Sverige.

Inget gott utan nått ont.
Kallt - Varmt
Högt - Lågt
Regn - Sol
osv.
Men det är inte svart eller vitt. Alla nyanser mellan det Goda och det Onda fluktuerar.
Vi kommer aldrig är bli kvitt kriminaliteten men vi kan med hjälp av lagar hålla den i schack.
Citera
2026-05-01, 17:42
  #30
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Du och jag skulle aldrig bli lyckligt gifta. För ett lyckligt giftermål krävs ömsesidig respekt.
Och blandar vi dessutom in feminin och maskulin energi i det hela, är hämndlystna män fast i en obalans där den feminina energin spelar över.

En bra matchning är när två personer förstår och respekterar varandra. Man möts i en symbios.
Att ta lagen i egna händer är respektlöst. Inte bara mot mig, utan även resten av folket i vårt Sverige.

Inget gott utan nått ont.
Kallt - Varmt
Högt - Lågt
Regn - Sol
osv.
Men det är inte svart eller vitt. Alla nyanser mellan det Goda och det Onda fluktuerar.
Vi kommer aldrig är bli kvitt kriminaliteten men vi kan med hjälp av lagar hålla den i schack.

På sikt är det mest troliga scenariot att värmedöden kommer klippa alla kriminella och laglydiga personer i universum, så blir en win win till slut ❤️
Citera
2026-05-01, 19:21
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
På sikt är det mest troliga scenariot att värmedöden kommer klippa alla kriminella och laglydiga personer i universum, så blir en win win till slut ❤️

Om tom. ett rastlöst vakuum kan hålla en konstant mörk energi i schack, tror jag vi undslipper värmedöden och landar i ”den stora studsen”.
Allt annat är ju cykliskt
Citera
2026-05-01, 19:35
  #32
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Om tom. ett rastlöst vakuum kan hålla en konstant mörk energi i schack, tror jag vi undslipper värmedöden och landar i ”den stora studsen”.
Allt annat är ju cykliskt

Haha stora studsen låter faktiskt bättre än värmedöden så vi kör på den istället. Låter lite snuskig också 👌

Jamen tevlig majkväll då angenäma Amelbergarinnan 😘
Citera
2026-05-01, 20:34
  #33
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kriminalitet har följt människan som en skugga sedan civilisationens gryning och troligen ännu tidigare. Idag kostar hanteringen av kriminella och kriminella handlingar flera miljarder varje år. Det handlar om brottsförebyggande åtgärder, materiell förstörelse, rättegångskostnader, vård av offer med PTSD, polis, fängelsevistelse, vårdprogram av olika slag. Ändå är det en relativt liten grupp människor som ägnar sig åt brott mer eller mindre regelbundet. Det jag undrar är om det finns något alternativ till den nuvarande ordningen? Dessa enorma summor hade ju kunnat användas till positiva saker såsom forskning, utbildning, vård, försvar etcetera. Historiskt har vi haft avrättningar men det verkade ha ganska liten inverkan på brott generellt. Kriminella tänker inte riktigt enligt det mönster de flesta benämner som sunt förnuft. Statiskt sett löner det sig faktiskt inte att begå brott. Förr eller senare åker de fast för något. Ändå ser de sig lite som övermänniskor som inte vill eller kan leva som andra. De är väldigt nu-orienterade, har svårt att planera och vill inte "rätta in sig i ledet".

Vad kan vi göra för att komma ifrån den här till synes oändliga cykeln? Det finns forskning som rätt tydligt visar att brottslighet är kopplad till olika genetiska anlag för till exempel antisocial personlighetsstörning och narcissism. (ADHD är också vanligt förekommande bland kriminella men medicineras i allt högre grad med hyfsat gott resultat.) Bör man vara mer aktiv från samhällets sida i att bedöma vilka anlag som är lämpliga att föras vidare?

Jag är medveten om att detta är ett starkt tabuämne som många nästan ryggmärgsmässigt provoceras av - man föreställer sig alla möjliga dystopiska scenarier - men är det bättre att inte göra någonting? Ett samhälle är mer en bara summan av alla individer. Ett samhälle har agens precis som individer. Är det inte dags att faktiskt försöka göra något åt problemet istället för att bara låta det fortsätta? Är det inte att betrakta som oaktsamhet att INTE göra något utifrån den kunskap vi faktiskt har?

Jag är intresserad av ett brett filosofiskt perspektiv på detta, inte bara ur brottsbekämpningsperspektiv. Vad skulle kunna vara negativt för samhället med att välja bort vissa anlag man vet med stor sannolikhet leder till kriminellt beteende?

Anlag är ju inte allt. Det handlar om miljö också, kompisar och familj. Dessutom kan två människor som växer upp under samma förhållanden bli helt olika. Så det är extremt svårt att förutsäga om en person kommer bli kriminell eller inte.

Det som är viktigt är dock att ha koll på barn från tidig ålder, typ att förskolepedagoger lär sig vad ett avvikande beteende är, och att de i sin tur kan höra av sig till socialen som stöttar familjen.
Citera
2026-05-01, 22:29
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha stora studsen låter faktiskt bättre än värmedöden så vi kör på den istället. Låter lite snuskig också 👌

Jamen tevlig majkväll då angenäma Amelbergarinnan 😘

Förvisso.. men som bekant kan en viss inkonsekvens mellan teori och praktik ha uppdagats.
Tack detsamma Linkan! Här blir det att mumsa godis
Antar att det blir ringdans runt efterbörden av elden för dig.
Citera
2026-05-01, 23:51
  #35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Förvisso.. men som bekant kan en viss inkonsekvens mellan teori och praktik ha uppdagats.
Tack detsamma Linkan! Här blir det att mumsa godis
Antar att det blir ringdans runt efterbörden av elden för dig.

Ja elden är avkopplande. Faktum är att sådana här filosofiska diskussioner funkar alltid bättre om deltagarna sitter runt en eld. Elden gör att man tänker klarare. Vem vet kriminella kanske lugnar ner sig i närheten av elden. Det skulle kunna vara en metod faktiskt för att tämja dom lite.
Citera
2026-05-02, 00:08
  #36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Titta Libanon och Brasilien. Rensa områden systematiskt. Varna dem först och ge dem chansen att komma ut och sedan går man in och skjuter allt som rör sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in