2026-05-07, 08:18
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Hittade inte den när jag sökte men varifrån har den "lektionen" fått sina uppgifter från? Vilket försäkringsbolag minskar ersättningen om man laddat från ett korrekt installerat vägguttag?

Ursäkta om jag är notoriskt källkritisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Schuko och CEE 3-fas är ju inte riktigt samma sak, jag har svårt att se att man måste ha just en fast laddbox, en som är kopplad till ett 3-fasuttag ska vara OK det med.

Sen är jag lite skeptisk till att de kan neka om allt är som det ska, fb måste väl bevisa att det är i schuko-uttaget det börjat brinna för att neka?
Om det börjar brinna i bilen eller elsystemet i huset orelaterat till kontakten så har det ju andra orsaker.

Jag tror att FB själva har en checklista vid bilbrand:

- Är det utrett att branden startade vid den aktuella bilen?
- Är det en elbil eller en PHEV och höll bilen på att laddas - dvs var ansluten via laddkabel - när branden startade?
- Var den då ansluten till en fast laddbox?

Är svaret ja, ja och sen nej så är deras kriterier uppfyllda för att ersättning ska reduceras helt eller delvis. En bilbrand brukar både ha ett snabbt förlopp och förstöra det mesta däromkring så att kunna bevisa exakt var branden startade är nog rätt utsiktslöst och FB lägger nog bevisbördan på försäkringstagaren att bevisa motsatsen och då kan man inte med säkerhet bevisa varken det ena eller det andra men att kunna se om det sitter/har suttit en laddbox där eller inte går att få fram.

Det är inte så vanligt med CEE-uttag där bilar laddas och skulle det vara så att man använt utrustning som är direktansluten till ett sådant uttag så kanske man resonerar annorlunda men FB har som bekant en utgångspunkt att komma så billigt undan som möjligt från en skada och detta är ett typisk sånt scenario där man kan slingra sig undan. En typisk ja/nej fråga för en utredare: fast laddbox; ja eller nej. Nej = reducerad ersättning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in