2026-04-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Nä kommer inte gå dit igen. Har en stolthet som ibland ligger mig i fatet. Ville dom inte hjälpa mig denna gången så kan dom dra dit pepparn växer.
Förstår.

Gillar du att läsa?
Kan varmt rekommendera denna bok:
https://www.adlibris.com/sv/bok/the-craving-mind-9780300234367?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm _campaign=AR-SE%3A+BOK+-+pMAX+-+Generic+-+B%C3%B6cker+ENG&dema_id=17497395253&gad_source=1& gad_campaignid=17347392884&gclid=CjwKCAjw-8vPBhBbEiwAoA39WjfXhmzTrJwppv3qBNfk8agRjYp6op3V-Sqw9ANww2fKyJQO27uORxoCJasQAvD_BwE
Citera
2026-04-30, 20:10
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Alkohol är ett verktyg, och det är fan så mycket bättre att vara en alkis än en torsk.

Du är på rätt väg, härda ut. Ta bara lite för att ta udden av det värsta, en dag i taget. Sysselsätt hjärnan. Långpromenader.
Du är ju DUM I HUVUDET! Hade jag varit tvungen att välja mellan sådana som ts eller dig att leva på jorden så hade jag kastat in dig i brännkammaren innan du hunnit blinka! Seriöst, vilken jävla idiot du är!

Men vi vet ju alla alkoholens ilska.. vilket du TYDLIGEN uppvisar tecken på. SÅ hoppas du ber om ursäkt imorgon när du är nykter igen, för alcohol är DJÄVULENS DROG!
Citera
2026-04-30, 22:56
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Du är ju DUM I HUVUDET! Hade jag varit tvungen att välja mellan sådana som ts eller dig att leva på jorden så hade jag kastat in dig i brännkammaren innan du hunnit blinka! Seriöst, vilken jävla idiot du är!

Men vi vet ju alla alkoholens ilska.. vilket du TYDLIGEN uppvisar tecken på. SÅ hoppas du ber om ursäkt imorgon när du är nykter igen, för alcohol är DJÄVULENS DROG!

Ja, usch den är hemsk! Smyger sig på också. Tror man har allt under kontroll efter alla år och kan hantera det, rätt som det är så har man inte det.
Citera
2026-05-01, 00:28
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Jag ska sluta men ett preparat i taget. Börjar med gabapentin. Har tid till beroendemottagning. Ska inte sluta med allt dock. Inte cannabis t.ex. Röker max 2 gånger i veckan och är inte beroende.

Kan du bli kvitt det där och enbart röka 2 gånger i veckan utan att fastna i andra beroenden förtjänar du fan ett hederspris.
Citera
2026-05-01, 09:46
Medlem
Yaourters avatar
Du ska ju inte söka hjälp på psykakuten när du lider av abstinens. Du ska söka dig till beroendeakuten.
Citera
2026-05-01, 12:54
Medlem
Citat:
som många av er sagt åt mig att göra och det var totalt meningslöst. Fick ett par stesolid för att lugna ner mig. Prata lite med läkare och annan personal. Ta lite prover. Sen åka hem igen. Blev inte inlagd trots stora problem med benzomissbruk och självmordstankar dagligen. Blev hänvisad till tiden på öppenvården om en månad. Kommer aldrig mer ta mig till psykakuten för det hjälper inte mig ett skit.

Det är viktigt att säga som det är, sedan gör ju en professionell läkare bedömningen. Om du ska avgiftas krävs ofta planering med socialtjänsten om det inte är dunder akut. Har du tid bokad i öppenvården så har du ju någon form av planering. Blir det så pass akut så är det väll bara att åka upp igen och få en ny bedömning. Om man brukar säga att man är rädd för att man ska ta tex. självmord..så brukar dem inte våga släppa iväg en. Tips är att ringa socialtjänsten alternativt beroende mottagningen i din stad så fort du kan och försök få en tid där. Allt löser sig inte för att man går en gång till akutpsyk..vet du hur många som gjort det du gjorde och tänkt exakt samma sak. Det är ditt ansvar att ta tag i saken och med rätt hjälp försöka lösa det. Ger man upp efter ett besök på akutpsyk så tror jag inte man är motiverad nog att sluta..Jag kan ha fel, men skulle inte ens kunna räkna hur många gånger jag vart där blivit bedömd och blivit hemskickad. Man ska inte ge upp, att sluta är en jävla berg & dalbana både personligen men oxå i vården. Man får bara inte ge upp!
Citera
2026-05-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Kan du bli kvitt det där och enbart röka 2 gånger i veckan utan att fastna i andra beroenden förtjänar du fan ett hederspris.
Du tror det är omöjligt eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Du ska ju inte söka hjälp på psykakuten när du lider av abstinens. Du ska söka dig till beroendeakuten.
Finns ingen beroendeakut nära mig. Då hade jag fått åka 11 mil och det är uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det är viktigt att säga som det är, sedan gör ju en professionell läkare bedömningen. Om du ska avgiftas krävs ofta planering med socialtjänsten om det inte är dunder akut. Har du tid bokad i öppenvården så har du ju någon form av planering. Blir det så pass akut så är det väll bara att åka upp igen och få en ny bedömning. Om man brukar säga att man är rädd för att man ska ta tex. självmord..så brukar dem inte våga släppa iväg en. Tips är att ringa socialtjänsten alternativt beroende mottagningen i din stad så fort du kan och försök få en tid där. Allt löser sig inte för att man går en gång till akutpsyk..vet du hur många som gjort det du gjorde och tänkt exakt samma sak. Det är ditt ansvar att ta tag i saken och med rätt hjälp försöka lösa det. Ger man upp efter ett besök på akutpsyk så tror jag inte man är motiverad nog att sluta..Jag kan ha fel, men skulle inte ens kunna räkna hur många gånger jag vart där blivit bedömd och blivit hemskickad. Man ska inte ge upp, att sluta är en jävla berg & dalbana både personligen men oxå i vården. Man får bara inte ge upp!
Kommer som sagt aldrig åka dit mer för där finns ingen hjälp att få. Dom bryr sig inte om man har självmordstankar så det hjälper inte att säga det. Kommer enbart åka till vanliga akuten om jag skulle må väldigt fysiskt dåligt av att ha tagit för mycket eller nåt. Och vill dom därifrån sen skicka mig till psykakuten så blir det blankt nej. Har tid bokad både i öppenvården och beroendemottagning men har lust att skita i alltihop. Får jag lika mycket hjälp där som på akutpsyk så kan jag vara utan det. Blev så jävla uppgiven så flöddrade igen igår.
Citera
2026-05-02, 13:39
Medlem
Yaourters avatar
Citat:

Finns ingen beroendeakut nära mig. Då hade jag fått åka 11 mil och det är uteslutet.

Fattar. Det kanske dock blir nödvändigt ifall abstinensen utvecklas till delirium eller EP-anfall, dock.

Var försiktig. Det är för övrigt helt sjukt att det kan vara så långt? Är det ens lagligt?
Citera
2026-05-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Fattar. Det kanske dock blir nödvändigt ifall abstinensen utvecklas till delirium eller EP-anfall, dock.

Var försiktig. Det är för övrigt helt sjukt att det kan vara så långt? Är det ens lagligt?
Tror bara det finns i de större städerna och bor inte nära någon av dem. Beroendemottagning finns självklart men dit kan man inte komma akut, man måste ha tid bokad.

Får jag ep-anfall så får jag ta mig till vanliga akuten eller dö.
Citera
2026-05-02, 13:50
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Tror bara det finns i de större städerna och bor inte nära någon av dem. Beroendemottagning finns självklart men dit kan man inte komma akut, man måste ha tid bokad.

Får jag ep-anfall så får jag ta mig till vanliga akuten eller dö.

Jag bor i Stockholm, och vi är ju inte direkt kända för att ha bra koll på andra orter.

Nej, precis, men ett tips: åk isåfall den medicinska akuten ifall det blir nojigt igen. Inte psyk. De har snabbare tillgång till hantering med benzobehandling ifall det skulle bli farligt.

Nej, du ska inte dö. Inte på det där sättet iaf. Att du startade en FB-tråd i en sån där situation är naturligtvis ett tecken på att du är en överlevare.
Citera
2026-05-02, 14:30
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Kommer som sagt aldrig åka dit mer för där finns ingen hjälp att få. Dom bryr sig inte om man har självmordstankar så det hjälper inte att säga det. Kommer enbart åka till vanliga akuten om jag skulle må väldigt fysiskt dåligt av att ha tagit för mycket eller nåt. Och vill dom därifrån sen skicka mig till psykakuten så blir det blankt nej. Har tid bokad både i öppenvården och beroendemottagning men har lust att skita i alltihop. Får jag lika mycket hjälp där som på akutpsyk så kan jag vara utan det. Blev så jävla uppgiven så flöddrade igen igår.

Kanske mår du dåligt för du tycker så synd om dig själv? Du åkte till psykakuten trots att du är missbrukare. Inte konstigt att du inte fick rätt hjälp.
Citera
2026-05-02, 15:00
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Jag menar inte att det är omöjligt. Folk klarar att trappa ner och bli fria från benzo och annat men det är svårt, särskilt om man gör det själv och samtidigt tänker fortsätta med andra droger.

Med tanke på att du har dagliga självmordstankar och ett tungt bruk så känns det risky att försöka lösa allt själv. Du förtjänar bättre hjälp än så där.

Jag tror du skulle ha en bättre chans om du fick mer stöd och kanske var helt nykter ett tag medan du trappar ner.
Men det är klart att det är möjligt, frågan är mer hur stor chans du vill ge dig själv att lyckas.

Så om du klarar det menar jag att du ska vara stolt över dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in