2026-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Unga svenska kvinnor tänker inte rationellt.
Tex när det gäller fakta kring problemen med invandring.
Ignorerande av kausalitet:
Att fortsätta stödja en politik som förknippas med de problem man ser i samhället.
Prioritering av känslor:
"emotionell röstning", där viljan att framstå som god eller empatisk trumfar en krass analys av konsekvenser.
Kognitiv dissonans:
Att man ser problemen (t.ex. otrygghet), men vägrar koppla ihop dem med migrationspolitiken för att det krockar med den egna självbilden eller ideologin.
Jag anser bestämt att de inte bör få rösta vid samma ålder som män.
Kanske vid 30 års ålder ?
Synpunkter på detta ?

Det bästa är ju att det är en mix av erfarenhet och idealism som röstar så det blir balans.
Jag är inte imponerad av de flesta unga pojkar som debatterar här på fb heller.
Citera
2026-04-30, 19:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Haha, och vad är fel då ?
Jag talar om att vara kapabel att tänka och rösta rationellt.

Alternativa verkligheter är per definition irrationellt, så alla som sitter i en sådan borde fråntas rösträtt på momangen.

Jag har en lång lista med skojiga sådana irrationella alternativa verkligheter, men för enkelhetens skull kunde man börja med alla klimatrelaterade idiotier, sen ta alla rasrelaterade idiotier och sen ta både "män är offer"- och "det är synd om män"-galenskaperna. Tillsammans blir bara det väl ett femtiotal irrationella "alternativ verklighetsbubblor"...

Tror man på sådana grejer är man per definition inkapabel att tänka rationellt, och det är ett helt korrekt förslag att alla irrationella väljare beläggs med röstningsförbud.
Citera
2026-04-30, 19:31
Medlem
Jag tycker öht inte någon ska få rösta. Vi återgår till medeltid säger jag och den som är mest rå och skamlös tar död på alla andra som gör ett försök att rösta. Vi plockar helt enkelt bort demokratiska processer och kör med bakhåll och spikklubba. Oavsett om det gäller kvinnor eller män, unga eller gamla.

Egentligen lät det där inte speciellt bra heller. Någon som har finurlat ut ett bättre sätt?
Citera
2026-04-30, 19:38
Medlem
Citat:
Att fortsätta stödja en politik som förknippas med de problem man ser i samhället.
Prioritering av känslor:
"emotionell röstning", där viljan att framstå som god eller empatisk trumfar en krass analys av konsekvenser.
Kognitiv dissonans:
Att man ser problemen (t.ex. otrygghet), men vägrar koppla ihop dem med migrationspolitiken för att det krockar med den egna självbilden eller ideologin.
Synpunkter på detta ?

Istället för att läcka ut dina känslor på ett anonymt forum, förslår jag att du yrkar för din politik.
Att vara handlingskraftig ger i regel större utdelning.

Eller du ville bara avleda ansvaret för att skydda din självkänsla?
Polarisering har väl aldrig lett till det bättre?
Citera
2026-04-30, 19:40
Medlem
skalman1973s avatar
Vore vettigare med en övre maxgräns och att man sänkte åldern för rösträtt .

Idag sitter det gamlingar som vill lösa morgondagens problem med gårdagens verktyg .

Möjligtvis att man kan göra individuella bedömningar ( Förstår farfar hur bankid och telefonen fungerar samt klarar av att ställa in TVn själv utan att terrorisera barnbarn eller grannar eller hemtjänst . Så kan man göra ett undantag .
Citera
2026-04-30, 19:44
Medlem
Run4YourLifes avatar
Tyvärr finns det inga tidsmaskiner att förpassa dig till.

Citat:
Prioritering av känslor:
Kognitiv dissonans:
Synpunkter på detta ?
Citera
2026-04-30, 19:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Att du väljer att misstolka min tråd visar på att även du ej är kapabel att tänka rationellt.

Jag har inte misstolkat någonting. Du bara hittar på trams.

Jag antar att du helst skulle vilja leva i en diktatur?
Citera
2026-04-30, 19:56
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Vare sig unga eller äldre kvinnor tänker rationellt. Dom går helt på känsla och ideal om hur dom TYCKER att världen ska fungera. Med dom själva som medelpunkt och 10/10 på alla i alla avseenden. Ingen kan veta bättre än dem. Ingen är mer godhjärtad än dem. osv osv.

Ju äldre man blir ju mer börjar man förstå varför kvinnor inte hade rösträtt tidigare. (Något man blev inlärd i grundskolan att det var fel och konstigt. Men det är inte alls konstigt).

Männen röstar på regeringen.
Citera
2026-04-30, 19:57
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Nekar du till att M är större bland män än bland kvinnor?
Citera
2026-04-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nekar du till att M är större bland män än bland kvinnor?
Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän 25, så vi tar bort RR för unga. Sen blir gamla dementa och ska ändå snart dö, så vi tar bort RR för alla över säg 75. Om vi sen tar bort den för kvinnor, extremröstande och lågutbildade så är det kanske ganska lagom.

Eller…
Citera
2026-04-30, 20:12
Medlem
howdie11s avatar
Är det rationellt att avskaffa rösträtten för kvinnor och bli mer som Afghanistan?

Faktum är att män är mest känslostyrda i hur de röstar. De röstar emot sina egna intressen och för miljardärernas pga besattheten kring invandring och hatet mot ”kommunism”.

Empati är inte den enda känslan här i världen.
Citera
2026-04-30, 20:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Läs exemplet i trådstarten en gång till.
Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig.

I din TS så säger du i praktiken att kvinnor är emotionella och irrationella för att de inte delar din syn på invandringen och dess konsekvenser. Det är en skillnad i åsikt och inte i rationalitet. Det är gott om folk i tråden som upplyst dig om detta nu, och du har fortfarande inte lyckats förklara vad du menar med rationalitet, så vi får förmoda att det beror på att du helt enkelt inte har förmågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in