2026-04-30, 08:33
  #1
Medlem
Kollar på alla möjliga bilar men det dyker ibland upp dessa upp. Kollar på äldre bilar för runt 50 tusen spänn. En 20 år gammal E-klass med luftfjädring, är det att köpa sig extremt mycket problem eller fungerar det oftast bra?

Hur funkar det här systemet egentligen? Har lite kolla på Citroens Gashydraulisk fjädring som jag har goda erfarnehteer av men detta är något helt annat? Som inte fungerar lika bra har jag fått för mig men vad säger flashback.
Citera
2026-04-30, 10:40
  #2
Medlem
gladihattens avatar
Jag har en W211 och kollade specifikt efter bilar utan luftfjädring. Detta då det är ett känd och DYR problempunkt, och det är inte så att den vanliga fjädringen är dålig. E-klass har mycket mjuk och tyst gång även utan den där luftfjädringen.

Jag hade inte rört en så gammal Merc med luftfjädring utan kvitton på att åtminstone två av dem är utbytta.
Citera
2026-04-30, 10:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Jag har en W211 och kollade specifikt efter bilar utan luftfjädring. Detta då det är ett känd och DYR problempunkt, och det är inte så att den vanliga fjädringen är dålig. E-klass har mycket mjuk och tyst gång även utan den där luftfjädringen.

Jag hade inte rört en så gammal Merc med luftfjädring utan kvitton på att åtminstone två av dem är utbytta.

Stort tack för svar. Då skippar jag sådana tror jag i mitt letande. Hur upplever du bilen annars? Vad är det för motor osv?
Citera
2026-04-30, 11:24
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Stort tack för svar. Då skippar jag sådana tror jag i mitt letande. Hur upplever du bilen annars? Vad är det för motor osv?
En W211 sedan finns utan luftfjädring också, alla kombi har luftfjädring/nivåreglering bak.
Citera
2026-04-30, 11:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En W211 sedan finns utan luftfjädring också, alla kombi har luftfjädring/nivåreglering bak.

Ah ok. Jag fattar inte Mercedes modellbeteckningar riktigt... eller inte alls.

Vad är egentligen W211? De heter ju typ E280 (W211).

Till att börja med. E-klass är väl storleken, sedan finns det sedan och komi och massa olika motorer. Men det här W211. Vad är det?
Citera
2026-04-30, 11:44
  #6
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Ah ok. Jag fattar inte Mercedes modellbeteckningar riktigt... eller inte alls.

Vad är egentligen W211? De heter ju typ E280 (W211).

Till att börja med. E-klass är väl storleken, sedan finns det sedan och komi och massa olika motorer. Men det här W211. Vad är det?
Det är en modellbeckning som kom 2003, om jag minns rätt och som senare följdes av W212. Föregångaren är W210.
Det betecknar en viss karossmodell under ett antal år, i detta fall den stora E-klasse.

Googla Mercedes W211 eller W212 så lär du dig mer. Det finns otroligt många utrustningsalternativ från 4-cylindriga 2-litersmotorer till V8:a på typ 400hk, bensin eller diesel, sedan eller kombi, med eller utan luftfjädring osv osv osv.
E280 har en 6 cylindrig motor på 2,8 liter.
Citera
2026-04-30, 12:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är en modellbeckning som kom 2003, om jag minns rätt och som senare följdes av W212. Föregångaren är W210.
Det betecknar en viss karossmodell under ett antal år, i detta fall den stora E-klasse.

Googla Mercedes W211 eller W212 så lär du dig mer. Det finns otroligt många utrustningsalternativ från 4-cylindriga 2-litersmotorer till V8:a på typ 400hk, bensin eller diesel, sedan eller kombi, med eller utan luftfjädring osv osv osv.
E280 har en 6 cylindrig motor på 2,8 liter.

OK.. så E-klass heter W211 mellan 2002 och 2009 och senare då W212 verkar det som. När man kollar blocket osv är det ju många som inte använder dessa beteckningar W210, W211 osv utan bara skriver E-klass. Därför trodde jag W211 var något speciellt.

Ja jag är inte intresserad av några monstermaskiner alls. Men söker väldigt brett. Kan tänka mig Opel, Citroen, Mercedes och lite av varje. Jag skräms ju lite av lyxigare märken men undrar hur en E-klass men "normal" motor står sig i reservdelspriser och driftsäkerhet och annat jämfört med enklare bilmärken.
Citera
2026-04-30, 13:35
  #8
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Stort tack för svar. Då skippar jag sådana tror jag i mitt letande. Hur upplever du bilen annars? Vad är det för motor osv?

Jag har en 2009:a med minsta motorn 200 kompressor. Tycker det är mycket bil för pengarna och en design som håller OK än. Lastutrymmet i kombin är enormt. Några strulpunkter är batteriet, dessa är kända för att käka batterier och den är kinkig och vägrar starta om batteriet inte är tipptopp. M.a.o kan man få för sig att det är något annat elfel, när det bara är batteriet som behöver laddas på. Har du garage med el så kan det vara en bra idé att låta en laddare massera bilen då och då. Jag har bytt batteri 2 ggr på 6 år.

Andra grejor är som sagt luftfjädringen som man kan vara utan. Jag hade även undvikit kombibakluckan med soft-close (du hör ett surrande ljud när bakluckan går igen). Dessa pajar ofta. Ett tips är också att undvika de tidigare modellerna med SBC (en slags brake by wire). Felen på detta ligger fortfarande på garantin tror jag, men skönt att slippa helt.

Det är även ett helvete att byta strålkastare på denna. Har du barn/fru med små händer kan du lösa det annars är det en del meckande.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2026-04-30 kl. 13:41.
Citera
2026-04-30, 14:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Jag har en 2009:a med minsta motorn 200 kompressor. Tycker det är mycket bil för pengarna och en design som håller OK än. Lastutrymmet i kombin är enormt. Några strulpunkter är batteriet, dessa är kända för att käka batterier och den är kinkig och vägrar starta om batteriet inte är tipptopp. M.a.o kan man få för sig att det är något annat elfel, när det bara är batteriet som behöver laddas på. Har du garage med el så kan det vara en bra idé att låta en laddare massera bilen då och då. Jag har bytt batteri 2 ggr på 6 år.

Andra grejor är som sagt luftfjädringen som man kan vara utan. Jag hade även undvikit kombibakluckan med soft-close (du hör ett surrande ljud när bakluckan går igen). Dessa pajar ofta. Ett tips är också att undvika de tidigare modellerna med SBC (en slags brake by wire). Felen på detta ligger fortfarande på garantin tror jag, men skönt att slippa helt.

Det är även ett helvete att byta strålkastare på denna. Har du barn/fru med små händer kan du lösa det annars är det en del meckande.

Jo men lastutrymmet ser ju trevligt ut och det är en grej som lockar.


Tack för dina tips.
Citera
2026-05-01, 07:42
  #10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jo men lastutrymmet ser ju trevligt ut och det är en grej som lockar.


Tack för dina tips.

Haha Skodan är största kombin om de är lastutrymme du söker. Dessutom har inte dem luftfjädring som börjar krångla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in