Citat:
Ursprungligen postat av
hextern
Ah ok. Jag fattar inte Mercedes modellbeteckningar riktigt... eller inte alls.
Vad är egentligen W211? De heter ju typ E280 (W211).
Till att börja med. E-klass är väl storleken, sedan finns det sedan och komi och massa olika motorer. Men det här W211. Vad är det?
Det är en modellbeckning som kom 2003, om jag minns rätt och som senare följdes av W212. Föregångaren är W210.
Det betecknar en viss karossmodell under ett antal år, i detta fall den stora E-klasse.
Googla Mercedes W211 eller W212 så lär du dig mer. Det finns otroligt många utrustningsalternativ från 4-cylindriga 2-litersmotorer till V8:a på typ 400hk, bensin eller diesel, sedan eller kombi, med eller utan luftfjädring osv osv osv.

E280 har en 6 cylindrig motor på 2,8 liter.