2026-04-29, 20:22
Medlem
Har en NIBE F370 frånluftspump. Försöker förstå vad den håller på med för att ev. kunna förbättra sänka elförbrukning. Se bifogad bild. https://imgur.com/ytgoY7z

Har förstått det som att det är mindre effektivt att värma med "Immersion heater" (vattenkokaren, blekrosa inringad i bilden), bättre ta all värme från frånluft om möjligt.

Några frågor:
- Syns i bild om klarar att värma med frånluft? Ser ut som att "Immersion heater sensor" hoppar mycket, men så gör också kompressorsensorn (de två inringade).
- "Evaporator" och "Extract air" hoppar också massor, är det avfrostning som sker?
- Fattar NIBEn något om dagens elpris? Om inte, kan den göra allmänna antaganden (billigt mitt på dagen osv)?

Två pilarna är utetempen som stiger på morgon och sjunker mot natten.
Citera
2026-04-30, 10:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raallee007
Har en NIBE F370 frånluftspump. Försöker förstå vad den håller på med för att ev. kunna förbättra sänka elförbrukning. Se bifogad bild. https://imgur.com/ytgoY7z

Har förstått det som att det är mindre effektivt att värma med "Immersion heater" (vattenkokaren, blekrosa inringad i bilden), bättre ta all värme från frånluft om möjligt.

Några frågor:
- Syns i bild om klarar att värma med frånluft? Ser ut som att "Immersion heater sensor" hoppar mycket, men så gör också kompressorsensorn (de två inringade).
- "Evaporator" och "Extract air" hoppar också massor, är det avfrostning som sker?
- Fattar NIBEn något om dagens elpris? Om inte, kan den göra allmänna antaganden (billigt mitt på dagen osv)?

Två pilarna är utetempen som stiger på morgon och sjunker mot natten.

När kompressorn går kommer kompressorgivaren och elpatrongivaren följa varandra någorlunda.

Du kan gå in under driftinformation och kolla om elpatronen går, jag minns inte under vilken flik, men du får bläddra dig fram under information eller driftinformation.

Ditt diagram var förbaskat jobbigt att läsa, men så vitt jag kunde se var avluften kallare än förångaren, det tyder på att kompressorn just har startat eller stannat. Vid stabil drift måste förångaren vara kallare än avluften.

Det finns nåt som heter smart prize adaption under fliken värmepump, jag vet inte hur det fungerar, men det bör du kunna ta reda på själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in