2026-04-29, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Jag har tyvärr noll koll på hur länge DNA fortfarande är användbart för dina syften, men vissa rakapparater brukar vara fyllda med näst intill pulvriserat skägg

Det finns inget DNA i skägg- eller hårstrån. Det finns i hårsäcken.
Citera
2026-04-29, 20:07
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns inget DNA i skägg- eller hårstrån. Det finns i hårsäcken.

Ah, då hade jag inte koll på det heller!
Citera
2026-04-29, 20:12
Medlem
Hur ska han kunna skilja på hans farfars dna och alla andra som varit och fingrat på buren?

Säg det rör sig om 4 personer och alla är slökt med varandra, då kommer dom ju ha samma dna till viss del väl?
Citera
2026-04-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Kremerade ni farfar? annars så är det rätt enkelt.

LL

hahahahha, nej, tänekr inte ställa mig på kyrkogården och gräva upp honom, haha,, men tanken var god iaf xD
Citera
2026-04-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Hur ska han kunna skilja på hans farfars dna och alla andra som varit och fingrat på buren?

Säg det rör sig om 4 personer och alla är slökt med varandra, då kommer dom ju ha samma dna till viss del väl?
det är ju det jag undrar jag med.
Har för mig man kan separera DNA, typ när man läst att polisen har DNA från 2 gärningsmän, då måste dom ju kunna veta vem av doms DNA som är vilket.
Citera
2026-05-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
det är ju det jag undrar jag med.
Har för mig man kan separera DNA, typ när man läst att polisen har DNA från 2 gärningsmän, då måste dom ju kunna veta vem av doms DNA som är vilket.

Men de är sällan släkt och de är kända personer vars DNA man har tillgång till, här är det helt okända personer som ev är släkt med varandra
Citera
2026-05-01, 11:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Rättsväsendet har en sorts "personalregister" för att kunna sålla bort felaktigt DNA. I det här fallet har vi TS och TS mamma i motsvarande register.
DNA-slälktforskning intresserar mig inte alls, men det normala verkar vara att sådana tjänster tittar på en mindre del av DNA. Under pandemin fick vi lära oss ordet helgenomsekvensiering, vilket handlade om att man tittade på hela viruset och kunde sedan bestämma att A antagligen hade smittat C eller att A inte hade smittat C, alltså måste det finnas en smittspridare B som inte har hittats.
Citera
2026-05-01, 18:25
Medlem
FunAndGamess avatar
Jag inte riktigt hur typerna på sjukhus gör allt de gör men om jag skulle spekulera känns det väl tänkbart att de vid blodprov tar en viss mängd, förbrukar en del av det för den testning de utför och behåller resten, åtminstone ett tag. Ring och fråga nåt sjukhus där han tog prover eller behandlades om de har lite av farfars blod eller vävnad som ligger och skräpar nånstans. Om nån har kvar ett brev och dess kuvert han skickade kan det nog fungera med tanke på att det slickas på frimärken och allt sånt.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-05-01 kl. 18:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in