Citat:
Ursprungligen postat av
Xtrude
Köpte ett B650M-A. I infon står det att är för ryzen 7000-serien. Betyder det att jag MÅSTE köra med 7000serien, eller kan jag köra med en annan serie?
Kan jag tom gå ner i serie, typ 5000? Tanken är ändå att jag ska köra med den 7000serien, men kul att veta 😊.
Denna köpte jag.
https://www.inet.se/produkt/1904226/asus-prime-b650m-a-wifi-ii
Nej, 5000-serien är för den gamla sockeln, AM4, och ditt moderkort har den aktuella, alltså AM5. Sockeln är det fysiska gränssnittet mellan processorn och moderkortet, typ kontakten, eller det lilla hus av plast som processorn får bo inuti, så inte nog med att moderkortets kretsar och BIOS inte stödjer den gamla processorgenerationen, så passar de gamla processorerna inte ens rent fysiskt då de har helt olika sorters anslutningar/hus av plast. Tänk att försöka koppla en USB-kontakt i ett vägguttag ungefär. Det passar ju inte, och även om man skulle tvinga dem att fysiskt passa skulle det inte lösa någonting att koppla ihop dem, utan troligen skulle det bara förstöra något genom att för mycket ström gick dit det inte skulle gå.
Men du kan gå upp i serie till 8000- och 9000-serierna. (Det kan behövas att man uppdaterar BIOS på moderkortet om det är ett gammalt moderkort, dvs gammalt i bemärkelsen att 7000-generationen var den senaste när moderkortet producerades.)