2026-04-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Gör en felanmälan? Filtret kanske behöver bytas ut.

Sjukt att tillval å extra betalning för en spisfläkt är, när sånt borde ingå i standarden.

Vad är filter?

Ja det är sant. Det ju ligga i hyresvärdens intresse att ha en fläkt i lägenheten. Den jag har, och tvingas betala för, är totalt värdelös.
Citera
2026-04-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du en gasspis?

När byttes kolfiltret?
Jag menar INTE fettfiltret som du själv skall rengöra.

Du skall INTE ha öppet fönster i köket när fläkten är igång, all luft från spisen skall in i fläkten.

Jag har en vanlig spis. Tror den heter häll.

Vad är kolfilter? Har inte bytt något, men tvättat den där grejen man kan ta los.

Ingenting åker in i fläkten. Den bara låter högt utan att suga upp något.
Citera
2026-04-29, 12:12
Medlem
Citat:
Det tyder på att luften från matlagningen cirkulerar i lägenheten istället för att gå genom kolfiltret i spisfläkten.

Har du någon fungerande grundventilation i köket?

Har du kollat om det överhuvudtaget sitter ett kolfilter i fläkten?

Gör en felanmälan till fastighetsägaren.

Googla:
Hur använder jag kolfilterfläkt optimalt

https://www.google.com/search?q=Hur+anv%C3%A4nder+jag+kolfilterfl%C3%A4kt +optimalt&oq=Hur+anv%C3%A4nder+jag+kolfilterfl%C3% A4kt+optimalt+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAE QIRigATIHCAIQIRigATIHCAMQIRigAdIBCTUwMjgzajBqN6gCF LACAfEFxYIMrgRT aCDxBcWCDK4EU2gg&client=ms-android-honor&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Jag vet inte.

Jag vet inte. Kan ingenting om sådant här. Vad är kolfilter?
Citera
2026-04-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du betalar extra, så är det hyresvärdens ansvar att den fungerar -liksom övrig ventilation

Ja men dom skiter i precis allt.
Citera
2026-04-29, 12:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Ja men dom skiter i precis allt.

Det tar emot att säga detta, men det kan vara en idé att gå med i Hyresgästföreningen.
Citera
2026-04-29, 12:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag vet inte.

Jag vet inte. Kan ingenting om sådant här. Vad är kolfilter?

Klicka på länken som jag skickade tidigare.

Googla även:

Hur fungerar en kolfilterfläkt.
Citera
2026-04-29, 12:23
Avslutad
Citat:
Vad är filter?

Ja det är sant. Det ju ligga i hyresvärdens intresse att ha en fläkt i lägenheten. Den jag har, och tvingas betala för, är totalt värdelös.
Nu är inte jag så värst kunnig inom det där, så det kanske inte ens heter filter det jag pratar om. Men det jag menade med filter är den svarta mjuka rektangulära som är av nåt material. Kan ju slänga den i diskhon med massa diskmedel å få någotsånär ren. Har dock inte testat att köra den i diskmaskinen. För jag vet inte om den skulle krympa eller så.. Vissa plastgrejer har inte kommit ut så som dom var när jag stoppade in.

Men den kanske behöver bytas ut. Eller så kanske hela spisfläkten borde bytas. Du borde även i samband med det fråga lite fint varför inte en spisfläkt ingår i standarden.
Citera
2026-04-29, 13:42
Medlem
Citat:
Det tar emot att säga detta, men det kan vara en idé att gå med i Hyresgästföreningen.

Är redan med.
Citera
2026-04-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu är inte jag så värst kunnig inom det där, så det kanske inte ens heter filter det jag pratar om. Men det jag menade med filter är den svarta mjuka rektangulära som är av nåt material. Kan ju slänga den i diskhon med massa diskmedel å få någotsånär ren. Har dock inte testat att köra den i diskmaskinen. För jag vet inte om den skulle krympa eller så.. Vissa plastgrejer har inte kommit ut så som dom var när jag stoppade in.

Men den kanske behöver bytas ut. Eller så kanske hela spisfläkten borde bytas. Du borde även i samband med det fråga lite fint varför inte en spisfläkt ingår i standarden.

Jag har tvättat den där mjuka svarta grejen, men ingen skillnad.

Ja. Ja det ska jag fråga.
Citera
2026-04-29, 13:45
Medlem
Citat:
Klicka på länken som jag skickade tidigare.

Googla även:

Hur fungerar en kolfilterfläkt.

Okej tack.
Citera
2026-04-29, 14:04
Avslutad
Citat:
Jag har tvättat den där mjuka svarta grejen, men ingen skillnad.

Ja. Ja det ska jag fråga.
Förstår, tycker inte heller dom blir riktigt rena.

Hoppas att det ordnar sig.
Citera
2026-04-29, 16:17
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Saknas dörr. Varenda liten yta i lägenheten får feta fettavlagringar. Även mina tillhörigheter.

Hu! Ja, det där med öppen plan funkar bäst om man lever på hämtmat. Eller finns det en normal dörröppning till ditt kök, men själva dörren är avhäktad och kanske tom finns på vinden eller i källaren?
Finns normal dörröppning kan det vara idé att fråga hyresvärd eller brf om det finns ett dörrupplag i fastigheten.

Eller i värsta fall, köpa en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in